FOTO |
PRAHA - Väčšina veľkých bánk v Českej republike už začala alebo v najbližšom čase začne uplatňovať etický kódex českej bankovej asociácie o správaní sa ku klientom. Dobrovoľný kódex je výsledkom vlaňajšieho tlaku ministerstva financií na české banky, ktorým chcel zlepšiť postavenie klientov peňažných ústavov.
Banky spoločne tvrdia, že väčšinu služieb, ktoré kódex vyžaduje, už klientom poskytujú. Oficiálne zatiaľ k nemu pristúpila napríklad Česká spořitelna, Raiffeisenbank či Citibank.
Banka, ktorá kódex podpíše, musí napríklad informovať o zmenách vo svojom cenníku 30 dní pred ich platnosťou. Majiteľ účtu má právo zoznámiť sa aj s historickými cenníkmi a banka nemôže poskytovať jeho dáta iným firmám. Ak sa ktorýkoľvek klient rozhodne zrušiť účet a zriadiť si iný v novej banke, má podľa kódexu právo na primerané informácie a rady, ktoré mu tento postup uľahčia. Finančný dom musí klienta ešte pred podpisom zmluvy informovať, že môže odmietnuť zasielanie reklamy.
Banky si na druhej strane vyhradzujú napríklad právo požadovať informácie a doklady, aby mohli posúdiť spoľahlivosť a dôveryhodnosť klienta, a to vrátane informácií z úverových registrov. Finančná inštitúcia môže tiež po predchádzajúcom upozornení zaznamenávať komunikáciu s klientom a tieto záznamy uchovávať v súlade s platnými právnymi predpismi.
Banky začínajú postupne klientov podrobnejšie informovať aj o podmienkach poskytovania úverov na bývanie pred uzatvorením zmluvy. Informácie poskytujú na základe európskeho kódexu, ktorého cieľom je zvýšiť informovanosť občanov ešte pred podpisom úverovej zmluvy s bankou. K tomuto kódexu už pristúpila HVB Bank, Raiffeisenbank, ČSOB alebo väčšina stavebných sporiteľní.
(čtk)