Je lepší monopol alebo viac konkurencie?

V regiónoch si dnes trh delí vždy len zopár veľkých dopravcov. "Systém ako taký nie je dobre nastavený, lebo regionálny trh autobusovej dopravy je monopolizovaný. Vyššie územné celky sa ešte neodhodlali púšťať naň konkurenciu," tvrdí Matúš Pošvanc z ...

V regiónoch si dnes trh delí vždy len zopár veľkých dopravcov. "Systém ako taký nie je dobre nastavený, lebo regionálny trh autobusovej dopravy je monopolizovaný. Vyššie územné celky sa ešte neodhodlali púšťať naň konkurenciu," tvrdí Matúš Pošvanc z Nadácie F. A. Hayeka.

Košický samosprávny kraj o tom uvažuje. "Privítali by sme ešte rozsiahlejšie zdravé konkurenčné prostredie v pravidelnej autobusovej doprave. Podľa vzoru niektorých regiónov v Európskej únii by bolo možné vyhlasovať súťaže na obsluhu stanoveného územia, kde by mal dopravca časovo obmedzené výhradné právo zabezpečovať dopravné služby," uviedla hovorkyňa župana Zuzana Bobríková.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Šéf košickej SAD Ľubomír Gerši upozorňuje, že príchod malých dopravných firiem by mohol trh narušiť napríkld tým, že by si vyberali len rentabilné spoje. Obáva sa aj nekalého lobingu v boji o najvýhodnejšie linky. "Nechcem obhajovať monopoly, ale rozdrobenie trhu nemusí byť výhodné. Menší hráči nemusia byť schopní zapezpečiť stratové linky. Náš systém je ucelený a je v súlade s dopravnou politikou štátu."

Súkromníci, obsluhujúci vysúťažené trasy, by si podľa Pošvanca vedeli adresnejšie vypočítať náklady, a to aj pri v súčasnosti nerentabilných spojoch. Treba však presmerovať toky peňazí. Efektívnejšie by bolo, keby kraje nedotovali dopravcov, ale napríklad pomocou čipových kariet s kreditom priamo občanov s nárokom na zľavnené cestovné, myslí si Pošvanc. Dopravcovia by už nevykonávali služby vo verejnom záujme, ale len komerčný biznis. Samosprávny kraj by, podobne ako je to v Londýne, predával licencie na využívanie liniek.

SkryťVypnúť reklamu

Verejný výkon podľa Geršiho nie je len o sociálnych zľavách, a preto si takýto systém nevie predstaviť. Malé firmy by podľa neho mohli mať problém s investíciami do autobusov. "Mohla by sa zhoršiť aj kvalita poskytovaných služieb," povedal.

Dopravcovia argumentujú najmä potrebou dotovania stratových liniek najmä v malých bciach. "Je otázne, či pre obce s napríklad dvesto obyvateľmi treba autobusy. Som presvedčený, že do týchto oblastí by si našiel cestu trh s malými mikrobusmi, ktoré sú lacnejšie a poskytujú väčší komfort," uvažuje Pošvanc. (lh)

Ako vníma podmienky na trhu Protimonopolný úrad

Úrad až na výnimky neeviduje porušovanie hospodárskej súťaže na trhu s regionálnou autobusovou dopravou. Vnedávnej minulosti vydal len jedno rozhodnutie, ktoré sa týkalo problematiky zneužívania dominantného postavenia v autobusovej doprave. Spoločnosť Slovenská autobusová doprava Košická dopravná spoločnosť zneužívala svoje dominantné postavenie vroku 2001 tým, že uplatňovala rozdielne cenové podmienky za vstup na autobusovú stanicu v Rožňave proti podnikateľom, pôsobiacim na relevantnom trhu poskytovania služieb verejnej autobusovej prepravy. Protimonopolný úrad prešetroval ešte jeden prípad, ktorý súvisel s problematikou autobusovej dopravy. V tom prípade sa však nepreukázalo dominantné postavenie podnikateľa, nakoľko existovala možnosť paralelnej dopravy aj po železnici.

SkryťVypnúť reklamu

Zdroj: Protimonopolný úrad

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 617
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 368
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 723
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 202
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 384
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 790
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 911
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 330
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu