V regiónoch si dnes trh delí vždy len zopár veľkých dopravcov. "Systém ako taký nie je dobre nastavený, lebo regionálny trh autobusovej dopravy je monopolizovaný. Vyššie územné celky sa ešte neodhodlali púšťať naň konkurenciu," tvrdí Matúš Pošvanc z Nadácie F. A. Hayeka.
Košický samosprávny kraj o tom uvažuje. "Privítali by sme ešte rozsiahlejšie zdravé konkurenčné prostredie v pravidelnej autobusovej doprave. Podľa vzoru niektorých regiónov v Európskej únii by bolo možné vyhlasovať súťaže na obsluhu stanoveného územia, kde by mal dopravca časovo obmedzené výhradné právo zabezpečovať dopravné služby," uviedla hovorkyňa župana Zuzana Bobríková.
Šéf košickej SAD Ľubomír Gerši upozorňuje, že príchod malých dopravných firiem by mohol trh narušiť napríkld tým, že by si vyberali len rentabilné spoje. Obáva sa aj nekalého lobingu v boji o najvýhodnejšie linky. "Nechcem obhajovať monopoly, ale rozdrobenie trhu nemusí byť výhodné. Menší hráči nemusia byť schopní zapezpečiť stratové linky. Náš systém je ucelený a je v súlade s dopravnou politikou štátu."
Súkromníci, obsluhujúci vysúťažené trasy, by si podľa Pošvanca vedeli adresnejšie vypočítať náklady, a to aj pri v súčasnosti nerentabilných spojoch. Treba však presmerovať toky peňazí. Efektívnejšie by bolo, keby kraje nedotovali dopravcov, ale napríklad pomocou čipových kariet s kreditom priamo občanov s nárokom na zľavnené cestovné, myslí si Pošvanc. Dopravcovia by už nevykonávali služby vo verejnom záujme, ale len komerčný biznis. Samosprávny kraj by, podobne ako je to v Londýne, predával licencie na využívanie liniek.
Verejný výkon podľa Geršiho nie je len o sociálnych zľavách, a preto si takýto systém nevie predstaviť. Malé firmy by podľa neho mohli mať problém s investíciami do autobusov. "Mohla by sa zhoršiť aj kvalita poskytovaných služieb," povedal.
Dopravcovia argumentujú najmä potrebou dotovania stratových liniek najmä v malých bciach. "Je otázne, či pre obce s napríklad dvesto obyvateľmi treba autobusy. Som presvedčený, že do týchto oblastí by si našiel cestu trh s malými mikrobusmi, ktoré sú lacnejšie a poskytujú väčší komfort," uvažuje Pošvanc. (lh)
Ako vníma podmienky na trhu Protimonopolný úrad
Úrad až na výnimky neeviduje porušovanie hospodárskej súťaže na trhu s regionálnou autobusovou dopravou. Vnedávnej minulosti vydal len jedno rozhodnutie, ktoré sa týkalo problematiky zneužívania dominantného postavenia v autobusovej doprave. Spoločnosť Slovenská autobusová doprava Košická dopravná spoločnosť zneužívala svoje dominantné postavenie vroku 2001 tým, že uplatňovala rozdielne cenové podmienky za vstup na autobusovú stanicu v Rožňave proti podnikateľom, pôsobiacim na relevantnom trhu poskytovania služieb verejnej autobusovej prepravy. Protimonopolný úrad prešetroval ešte jeden prípad, ktorý súvisel s problematikou autobusovej dopravy. V tom prípade sa však nepreukázalo dominantné postavenie podnikateľa, nakoľko existovala možnosť paralelnej dopravy aj po železnici.
Zdroj: Protimonopolný úrad