ILUSTRAČNÉ FOTO - SITA
BRATISLAVA - Niektoré samosprávne kraje možno budú mať problémy dohodnúť sa s autobusovými prepravcami na tom, ktoré náklady sa priamo týkajú výkonov vo verejnom záujme a má ich teda financovať kraj.
Nejasnosti okolo financovania majú napríklad na východe krajiny. Podľa denníka Košický Korzár zastupiteľstvo samosprávneho kraja vo februári schválilo dotáciu pre podniky SAD v regióne vo výške 190 miliónov korún. Tieto peniaze sú určené na zľavnené cestovné, pre postihnutých občanov, dôchodcov a študentov či na vykrytie strát, ktoré vznikajú z nerentabilných víkendových spojov. Šéfovia autobusových spoločností tvrdia, že na tento rok potrebujú minimálne 260 miliónov korún.
Otázna oprávnenosť nákladov
Na konečnej sume sa spoločnosti s krajom ešte nedohodli. "Verím, že nájdeme riešenie. Toto obdobie je najlepšie, aby sa naše vzťahy štandardizovali," povedal generálny riaditeľ košickej SAD Ľubomír Gerši.
Župan Zdenko Trebuľa priznáva problémy s určovaním výšky oprávnených nákladov: "Model prepočtu a financovanie je už dlhšie zahmlený," povedal.
Podľa kritikov SAD-ky môžu vykazovať vyššie ako oprávnené náklady, lebo len ťažko sa skontroluje ich oprávnenosť. "Nepíšeme si do nákladov, čo chceme. Všetky, ktoré uvádzame, sú oprávnené," tvrdí Gerši. Argumentuje napríklad vyhláškou ministerstva dopravy o výkonoch, nákladoch a tržbách v pravideľnej autobusovej doprave. Tá podľa neho zaručuje transparentnosť preukazovania oprávnených nákladov, ktoré je založené na štvrťročných vyúčtovaniach. Dokument však konkrétne nepomenúva, ktoré náklady sú oprávnené a ktoré nie.
Spory vraj nehrozia
V košickej SAD je podľa Geršiho 290 linkových autobusov, každý z nich stojí asi štyri milióny korún. Obnova vozového parku, ktorá podľa neho patrí do oprávnených nákladov, je potrebná každých desať rokov. "Teraz sa dostávame do obdobia, keď potrebujeme nové vozy." Podľa Trebuľu by však napríklad modernizáciu autobusového parku nemal financovať kraj. Amortizácia a obnova vozového parku by však podľa analytika Nadácie F. A. Hayeka Matúša Pošvanca mala patriť medzi oprávnené ekonomické náklady dopravcov. "Pri tomto systéme financovania dopravy sa v budúcnosti samosprávy a autobusové spoločnosti nevyhnú konfliktom pre výšku a štruktúru nákladov výkonov vo verejnom záujme," povedal.
Na území Slovenska pôsobí 17 podnikov SAD a ďalšie štyri súkromné autobusové firmy, ktoré poskytujú služby vo verejnom záujme. Zo Správy SIS za rok 2004
SIS upozornila aj na poškodzovanie hospodárskych záujmov štátu v jednotlivých spoločnostiach SAD a na podhodnotený predaj majetku správcami konkurzných podstát.
V oblasti privatizácie SIS odstúpila príjemcom viaceré informácie, v ktorých upozornila na nedôveryhodnosť privatizérov, ktorí mali korupčnú minulosť a v predchádzajúcom období sa podieľali na trestnej činnosti a na riziká korupcie pri privatizácii jedného podniku SAD.
Skutočnosť, že podsvetie ovládlo niekoľko firiem obchodujúcich s naftou a zároveň aj sprivatizovalo niektoré podniky SAD, ktoré patria medzi jej najväčších spotrebiteľov, vytvárala podmienky na rozsiahle krátenie spotrebnej dane z minerálnych palív.
Zo Správy SIS za rok 2003
V oblasti privatizácie SIS informovala o netransparentnej a nevýhodnej privatizácii viacerých podnikov SAD realizovanej pod trhovú cenu. Niekoľko podnikov SAD sprivatizovali vzájomne prepojené osoby a v niektorých prípadoch privatizéri získali prostriedky na privatizáciu tunelovaním podnikov pred vlastnou privatizáciou. Dva podniky SAD pravdepodobne sprivatizovali firmy prepojené na podsvetie.
Zo Správy SIS za rok 2002
SIS upozornila štátne orgány aj na riziká vyplývajúce z priamych predajov akcií niektorých spoločností vo vlastníctve FNM a zo zvoleného spôsobu privatizácie podnikov Slovenskej automobilovej dopravy. Zdôraznila, že jeden podnik SAD sprivatizovala firma ovládaná podsvetím.