Župy a dopravcovia sa sporia o výšku dotácií

BRATISLAVA - Niektoré samosprávne kraje možno budú mať problémy dohodnúť sa s autobusovými prepravcami na tom, ktoré náklady ...

ILUSTRAČNÉ FOTO - SITA

BRATISLAVA - Niektoré samosprávne kraje možno budú mať problémy dohodnúť sa s autobusovými prepravcami na tom, ktoré náklady sa priamo týkajú výkonov vo verejnom záujme a má ich teda financovať kraj.

Nejasnosti okolo financovania majú napríklad na východe krajiny. Podľa denníka Košický Korzár zastupiteľstvo samosprávneho kraja vo februári schválilo dotáciu pre podniky SAD v regióne vo výške 190 miliónov korún. Tieto peniaze sú určené na zľavnené cestovné, pre postihnutých občanov, dôchodcov a študentov či na vykrytie strát, ktoré vznikajú z nerentabilných víkendových spojov. Šéfovia autobusových spoločností tvrdia, že na tento rok potrebujú minimálne 260 miliónov korún.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Otázna oprávnenosť nákladov

Na konečnej sume sa spoločnosti s krajom ešte nedohodli. "Verím, že nájdeme riešenie. Toto obdobie je najlepšie, aby sa naše vzťahy štandardizovali," povedal generálny riaditeľ košickej SAD Ľubomír Gerši.

Župan Zdenko Trebuľa priznáva problémy s určovaním výšky oprávnených nákladov: "Model prepočtu a financovanie je už dlhšie zahmlený," povedal.

Podľa kritikov SAD-ky môžu vykazovať vyššie ako oprávnené náklady, lebo len ťažko sa skontroluje ich oprávnenosť. "Nepíšeme si do nákladov, čo chceme. Všetky, ktoré uvádzame, sú oprávnené," tvrdí Gerši. Argumentuje napríklad vyhláškou ministerstva dopravy o výkonoch, nákladoch a tržbách v pravideľnej autobusovej doprave. Tá podľa neho zaručuje transparentnosť preukazovania oprávnených nákladov, ktoré je založené na štvrťročných vyúčtovaniach. Dokument však konkrétne nepomenúva, ktoré náklady sú oprávnené a ktoré nie.

SkryťVypnúť reklamu

Spory vraj nehrozia

V košickej SAD je podľa Geršiho 290 linkových autobusov, každý z nich stojí asi štyri milióny korún. Obnova vozového parku, ktorá podľa neho patrí do oprávnených nákladov, je potrebná každých desať rokov. "Teraz sa dostávame do obdobia, keď potrebujeme nové vozy." Podľa Trebuľu by však napríklad modernizáciu autobusového parku nemal financovať kraj. Amortizácia a obnova vozového parku by však podľa analytika Nadácie F. A. Hayeka Matúša Pošvanca mala patriť medzi oprávnené ekonomické náklady dopravcov. "Pri tomto systéme financovania dopravy sa v budúcnosti samosprávy a autobusové spoločnosti nevyhnú konfliktom pre výšku a štruktúru nákladov výkonov vo verejnom záujme," povedal.

Na území Slovenska pôsobí 17 podnikov SAD a ďalšie štyri súkromné autobusové firmy, ktoré poskytujú služby vo verejnom záujme. Zo Správy SIS za rok 2004

SkryťVypnúť reklamu

SIS upozornila aj na poškodzovanie hospodárskych záujmov štátu v jednotlivých spoločnostiach SAD a na podhodnotený predaj majetku správcami konkurzných podstát.

V oblasti privatizácie SIS odstúpila príjemcom viaceré informácie, v ktorých upozornila na nedôveryhodnosť privatizérov, ktorí mali korupčnú minulosť a v predchádzajúcom období sa podieľali na trestnej činnosti a na riziká korupcie pri privatizácii jedného podniku SAD.

Skutočnosť, že podsvetie ovládlo niekoľko firiem obchodujúcich s naftou a zároveň aj sprivatizovalo niektoré podniky SAD, ktoré patria medzi jej najväčších spotrebiteľov, vytvárala podmienky na rozsiahle krátenie spotrebnej dane z minerálnych palív.

Zo Správy SIS za rok 2003

V oblasti privatizácie SIS informovala o netransparentnej a nevýhodnej privatizácii viacerých podnikov SAD realizovanej pod trhovú cenu. Niekoľko podnikov SAD sprivatizovali vzájomne prepojené osoby a v niektorých prípadoch privatizéri získali prostriedky na privatizáciu tunelovaním podnikov pred vlastnou privatizáciou. Dva podniky SAD pravdepodobne sprivatizovali firmy prepojené na podsvetie.

SkryťVypnúť reklamu

Zo Správy SIS za rok 2002

SIS upozornila štátne orgány aj na riziká vyplývajúce z priamych predajov akcií niektorých spoločností vo vlastníctve FNM a zo zvoleného spôsobu privatizácie podnikov Slovenskej automobilovej dopravy. Zdôraznila, že jeden podnik SAD sprivatizovala firma ovládaná podsvetím.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 611
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 363
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 723
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 190
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 380
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 809
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 905
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 339
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu