Časopis a dve knihy o Judášovom evanjeliu.
FOTO - REUTERS/NATIONAL GEOGRAPHIC SOCIETY
BRATISLAVA - Slovenskí cirkevní predstavitelia naďalej trvajú na tom, že Judáš bol zradca, aj keď objavené nové evanjelium o Judášovi píše ako o mužovi, ktorý plnil Boží plán. Vedci si myslia, že nové evanjelium pomôže očistiť historickú postavu Judáša.
"Cirkev o Judášovom evanjeliu vie, ale patrí medzi apokryfné, ktoré v ranom kresťanstve vznikli popri štyroch oficiálnych evanjeliách, no cirkev ich neuznala," hovorí rímskokatolícky biskup František Tondra. Tieto nepravé evanjeliá podľa neho chceli napodobniť evanjeliá Mareka, Matúša, Lukáša a Jána, no na rozdiel od nich "nezodpovedajú realite".
Generálny biskup evanjelickej cirkvi Július Filo síce uznáva, že vždy existovali úvahy, prečo Judáš zradil Ježiša a niektoré teórie sa snažili vykresliť jeho motívy "dobrácky".
Podľa Fila sú to však len "sekundárne pramene" a rozhodujúce je to, čo je napísané v Biblii. "Zatiaľ sa nedá očakávať, že by sa pohľad na Judáša zmenil," povedal.
Najväčšie ohováranie v dejinách
Šéf Katedry religionistiky na Karlovej univerzite v Prahe Milan Balán má úplne iný názor. Vykreslenie Judáša ako zradcu je podľa neho "najväčšie ohováranie v duchovných dejinách ľudstva, ktoré sa vlečie po stáročia".
Balán je presvedčený, že historická postava Judáša si zaslúži očistiť.
Ako učeník bol Judáš pokladník skupiny, ktorý sa staral o to, aby prežila. Judáš ako zradca sa objavil až v 3. - 4. storočí, keď sa kresťanstvo vďaka cisárovi Kon_štantínovi stávalo uznaným náboženstvom. Vtedy sa podľa Balána tvorila podoba dnešnej Biblie a rozhodovalo sa o uznaní evanjelií. Práve vtedy vytvorili kresťania postavu Judáša-zradcu.
"Spadá do škaredého obdobia konfliktov medzi Židmi a kresťanmi, keď sa už začínal medzi nimi rozpor a kresťania potrebovali typ Žida, ktorý za všetko môže. Vybrali Judasa, čo znamená Žida. Bol to jediný pravý Žid v skupine," povedal Balán.
Súčasná podoba Biblie sa tvorila v týchto storočiach často podľa spomienok pamätníkov, keď predchodca Konštantína, pohanský cisár Dioklecián, nariadil zničiť všetky kresťanské spisy. Biskupi nanovo rozhodovali, ktoré spisy alebo aj časti dnes oficiálnych evanjelií môžu byť zaradené do Svätého písma.
Podľa Balána sa už v tomto období začína antijudaizmus, ktorý sa v nasledujúcich storočiach len prehlboval. Kresťanská teória získavala presilu, takže postava Judáša ako zradcu je v ľuďoch "zabetónovaná". Balán napriek tomu verí, že sa ju podarí zmeniť, rovnako ako sa podarilo prelomiť vieru v niektoré rituálne povery, ktoré rovnako Biblia obsahuje. Uznáva však, že to bude trvať dlho.
Judáša sa zastáva umenie
Náznaky snahy očistiť Judáša dnes vidno v modernej kultúre. Známy muzikál Jesus Christ Superstar sa pozeral na udalosti práve z pohľadu Judáša a Piláta Pontského. Rovnako film Posledné pokušenie Krista, proti ktorému oficiálna cirkev aj na Slovensku protestuje, hovorí o Judášovi, ktorý mal pôvodne Ježiša zabiť, no nakoniec ho nasledoval, aby pochopil, že je Boží syn. Judáš vo filme rovnako vie, že musí Ježiša zradiť a hovorí s ním o tom.
Daniel Pastirčák, kazateľ Cirkvi bratskej potvrdzuje, že "sympatizovanie s Judášom je stará téma" a aj evanjeliá hovoria o tom, že zrada bola dôležitá a vlastne sa tak naplnili proroctvá. Zároveň však podľa Pastirčáka pripomínajú, že "Judáš nebol zbavený slobodnej vôle a mohol rozhodovať o čomkoľvek, čo urobí".
Nový objav evanjelia je podľa neho zaujímavý, ale určite treba najskôr vyhodnotiť jeho pôvod a dátum vzniku. Aj vedci sa dnes podľa neho správajú trhovo a potrebujú vyvolať záujem verejnosti. Môžu preto použiť aj slogan "Judáš prehovoril", ten sa však časom nemusí potvrdiť. (haj)
Jedna z umeleckých podôb Judáša Iškariotského. Zradca či pomocník?