BRATISLAVA - Žilinská továreň automobilky Kia začne začiatkom mája skúšobnú prevádzku, hoci má stále veľké problémy s pozemkami a prevodom majetku.
Firme Žilina Invest sa stále nepodarilo vykúpiť všetky potrebné pozemky, hoci to mala urobiť do augusta 2004. Nevykúpených je asi dvadsať hektárov.
Investičný šéf Žilina Investu Peter Beck povedal, že sa nemôže vyjadrovať, urobí tak až po "ukončení rokovaní s Kia, Mobis, Slovenským pozemkovým fondom a súkromnými vlastníkmi nehnuteľností".
Aj keby sa podarilo pozemky vykúpiť, Kia má problém ich získať do svojho vlastníctva, s čím ráta investičná zmluva, pretože vláda pred dvoma mesiacmi zastavila akýkoľvek predaj a presun štátnych majetkov až do volieb.
Spoločnosť Žilina Invest, ktorú vlastnia obce, previedla pozemky na štátne spoločnosti Govinvest I a Govinvest II.
Podľa Dušana Dvořáka, hovorcu Kia na Slovensku, vláda mala problém vyriešiť do 1. apríla, ale nestalo sa. "Veríme, že sa všetko vyrieši do začatia skúšobnej výroby," hovorí Dvořák. Hovorca ministerstva hospodárstva Róbert Beňo priznáva, že je problém predať Govinvesty automobilke, ale snažia sa ho riešiť.
Prvé auto, ktoré vyjde z továrne, bude terénno-športové Kia Sportage alebo úplne nový model, označený zatiaľ ako Cee'd. Určený je pre európsky trh a bude sa vyrábať výhradne v Žiline. Kia ním chce konkurovať Volkswagenu Golf, Peugeotu 307, Oplu Astra.
Skúšobná prevádzka v žilinskej továrni bude do konca tohto roka. V decembri začnú hromadnú sériovú výrobu modelov Sportage (Kia ho predáva na slovenskom trhu od 780-tisíc korún) a Cee'd.
(rf)
Šéf, čo zmizol, sa vlani stretol aj s Dzurindom
Manažment juhokórejskej automobilky HyundaiKia Automotive Group má veľké problémy, pretože je podozrivý z korupcie. V Soule sa hľadajú čierne pokladnice, z ktorých mali byť podplácaní juhokórejskí politici. Po viacerých raziách zatkli pravdepodobného sprostredkovateľa Kim Jae-roka, prezidenta dcérskej spoločnosti Hyundaia Glovis. Šéf koncernu Chung Mong-koo zmizol na služobnú cestu do USA.
Chung Mong-koo bol vlani v septembri aj v Bratislave a stretol sa s premiérom Mikulášom Dzurindom.
Hovorca Kia Slovakia Dušan Dvořák povedal, že nemá právo komentovať situáciu v Kórei. (tasr, r)
Časť manažmentu KIA býva v Krasňanoch
V dedine Krasňany neďaleko Žiliny otvorili v polovici marca "kórejskú dedinku" pre stredný a vyšší manažment. Deväť kompletne zariadených rodinných domov a sedem menších bytoviek pre zhruba sto ľudí. Investorom bolo mesto Žilina, výstavba stála zhruba pol miliardy.
Starosta Krasnian Jozef Trnka hovorí, že stavbári musia dokončiť ešte klub a okolie. Proti stavbárom niekoľko mesiacov bojoval, lebo stavali načierno.
"Obytný súbor oficiálne otvorili 15. marca. Do začiatku marca však stavali načierno, až 3. marca som mohol podpísať dodatočné stavebné povolenie, lebo vtedy mi doručili všetky dokumenty," hovorí Trnka. Zákon má podľa neho rešpektovať každý.
Žilinský primátor Ján Slota sa až dokonca tváril, že je všetko v poriadku, pri otvorení povedal že nevie, kedy bolo vydané stavebné povolenie.
Trnka napriek problémom hovorí, že "kórejská dedinka" obci pomôže. Chce však, aby si okolo Kórejčanov mohli stavať domy aj miestni, preto vydal doplnok k územnému plánu.
Najväčší šéfovia automobilky Kia však budú bývať pri Bratislave. Ministerstvo hospodárstva založilo eseročku MH Development, ktorá dá postaviť domy a bude ich spravovať. Lokalitu zatiaľ nevybrali. Pozemky, výstavba a správa domov pri Bratislave bude stáť 1,166 miliardy, ale v roku 2011 by si eseročku vlastniacu domy aj areál mali odkúpiť Kórejčania za 934,8 milióna korún.
(rf)