Bilbordy sú zatiaľ bez volebných čísel strán, hoci tie sú už známe. Objavia sa až v ďalších fázach kampane.
Z väčších strán ešte svoje bilbordy neukázalo HZDS, ktoré s nimi začne až po Veľkej noci, ani SMK, ktorá ich plánuje až na máj.
Analytik IVO Marián Velšic si nemyslí, že by bilbordy priamo ovplyvnili ľudí, aby volili konkrétnu stranu. "Bilbordová kampaň navodzuje atmosféru volieb. To je asi najdôležitejší moment takýchto vizuálnych kampaní," povedal.
Plagátovanie má skôr ukázať, že jednotlivé strany sa uchádzajú o hlasy. "Keď je celá krajina oblepená bilbordmi, nikto nemôže ignorovať voľby a nemôže povedať, že nevie, že sa niečo také dialo," povedal Velšic.
Prvé bilbordy Velšica príliš neprekvapili ani nezaujali, hoci, ak je kampaň zle vedená, strane môže aj uškodiť. To sa stalo HZDS, proti ktorému sa obrátila jeho vlastná kampaň s bilbordmi so švajčiarskou krajinkou, povedal Velšic.
Úvod tohoročnej bilbordovej kampane je trochu odlišný od tej z roku 2002. Zmenila sa hlavne podoba plagátov Smeru, ktoré pred štyrmi rokmi ukazovali holé zadky a vyzývali na odchod Mikuláša Dzurindu i Vladimíra Mečiara. Podľa ľudí zo straníckych centrál by sa takáto ostrá kampaň nemala zopakovať.
Mnohé z plagátov pôsobia lepším dojmom hlavne z pohľadu grafiky a kvality fotografií. Podľa Velšica sa do kampane čoraz častejšie zapájajú experti na politický marketing, čo vidno aj na bilbordoch.
Bilbordy hodnotil expert na komunikačné stratégie a spotrebiteľské správanie Marian Timoracký. Timoracký je bývalým riaditeľom oddelenia strategického plánovania agentúry Mark/BBDO Bratislava. V súčasnosti je výkonným riaditeľom spoločnosti United Consultants, ktorá sa venuje budovaniu značiek, analýzam, stratégii marketingovej komunikácie, spotrebiteľským prieskumom.Ešte nemajúSMK: Podobu svojich bilbordov tají. Do plagátovacej kampane zasiahne medzi poslednými a prvé reklamné plochy by jej predstavitelia mali zaplniť až okolo 15. mája, teda len mesiac pred hlasovaním. Plagáty SMK by sa mali objaviť predovšetkým v okresoch, v ktorých žije maďarská menšina, ale aj vo veľkých mestách.
HZDS: S bilbordmi začne až po začiatku ostrej kampane - mali by sa objaviť na konci apríla. O ich podobe ešte nie je rozhodnuté a volebný štáb v týchto dňoch posudzuje ich námety. Podľa našich informácií by ich malo byť 600.
SNS: Jej bilbordy sa objavia až koncom apríla. O definitívnej podobe ešte nie je rozhodnuté.
KSS: S veľkými bilbordmi nepočíta, bude mať malé plagáty.
SDKÚ
Stavila a zrejme aj staví na prezentáciu doterajších reforiem. Strana pre kampaň mierne pozmenila logo, na ktorom sa zjavila trikolóra. Politici sa na bilbordoch zatiaľ neobjavili.
Strana dala do obehu plagáty s relatívne zložitým 11-slovným odkazom v prevažujúcej modrej farbe. Podľa našich informácií sa do kampane dostane aj niekoľko ďalších bilbordov, na ktorých budú aj niektoré nové tváre z kandidátky - napríklad Iveta Radičová. SDKÚ pre kampaň zmenila aj vzhľad svojej internetovej stránky.
Názor experta Timorackého: Bilbord by mal diváka zaujať vizuálnou metaforou a mal by mu vmiesť do tváre jednoduché, originálne, úderné heslo. Tento bilbord je zmätočný, komplikovaný a vizuálne nezaujímavý. Čo ním chce SDKÚ na úvod povedať? Že hovorí k veci? Že Slovensko potrebovalo reformy? Že oni na to mali odvahu? Že niečo naštartovali? Že majú webovú stránku alebo že - ako každé voľby - majú nové logo? A kam sa podela Demokratická strana?
Smer
Začal s jednoducho vyzerajúcim bilbordom Roberta Fica, krátkym sloganom "Smerom k ľuďom" a straníckym logom. Nasledovať by malo viacero iných plagátov. Smer sa vraj tentoraz vyhne konfrontačnej kampani, akou bola tá z roku 2002 vedená Fedorom Flašíkom. Podľa šéfa kampane Mareka Maďariča by mala byť pozitívna. Veľkoplošných plagátov bude oveľa menej než pred štyrmi rokmi, povedal.
Názor experta Timorackého: Pragmatický, správny bilbord. Na začiatku kampane fixuje tri kľúčové prvky: Roberta Fica, značku Smer a heslo, v ktorom sa podarilo do troch slov dostať nielen názov strany, ale aj jej proklamovanú orientáciu. Navyše aj reminiscencie na staré známe "Čelom k masám" tu môžu zafungovať. Tomuto bilbordu skoro nieto čo vytknúť, snáď len rušivé pozadie.
KDH
Začalo so straníckym maskotom - bocianom Kristiánom. Slogan "Teraz letí slušný život" obsahuje aj základné motto kampane - slušný život a zatiaľ iba malé logo strany. Tváre predstaviteľov by sa mali na bilbordoch objaviť až v ďalších fázach. Na plagátoch bude Pavol Hrušovský, Martin Fronc, Daniel Lipšic i Vladimír Palko - každý s iným mottom. Celej kampani KDH by mala dominovať žltá a modrá farba.
Názor experta Timorackého: Veľmi jednoduchý, na prvý pohľad možno až insitný vizuál. Hoci na bilborde nenájdeme názov strany, po medializácii bociana Kristiána je všeobecne známe, že ide o KDH. Povšimnutia hodná je najmä odľahčená forma reklamy - nijaký vážny politik, nijaká skupinová fotografia, nijaké vzletné frázy. Iba maskot a všeobecne akceptovateľný "slušný život". Napriek jednoduchosti, výrazne iný bilbord, ktorý prekračuje zaužívané konvencie politickej reklamy. Bude zaujímavé sledovať, ako sa táto kampaň rozvinie.
Slobodné fórum
Ústredným mottom v kampani by malo byť "Slušný život tu a teraz". V prvej fáze sa na bilbordy dostala Zuzana Martináková, neskôr by mali pribudnúť aj ďalší predstavitelia.
Názor experta Timorackého: Dobrá fotografia. Zuzana Martináková na nej vyzerá naozaj sexi. Krásne oči, úsmev, náušnice i podpis hodný superstar. To všetko pravdepodobne zaberá na potenciálnych voličov. Len s posolstvami to bude asi horšie. "Vypožičať" si desať rokov starý slogan jednej z najväčších bánk na Slovensku či vstúpiť do kampane s de facto rovnakým sloganom ako iná politická strana kandidujúca v týchto voľbách nesvedčí príliš o invencii tvorcov jej kampane.
ANO
Na reklamných plochách sa objavili zatiaľ iba siluety ženských tvárí s otázkou ONA? Podľa našich informácií sa v priebehu niekoľkých dní zmenia na podobizne kandidátok vo volieb, v ďalšej časti kampane sa na bilbordoch objavia viacerí predstavitelia včítane Pavla Ruska.
Názor experta Timorackého : Samoúčelný, nič nehovoriaci bilbord. Akiste je to pokus o tzv. tízingovú kampaň (ide o typ kampane, v ktorej úvode sa predstaví pozitívna myšlienka, ku ktorej sa až následne pripojí značka, ktorá ju presadzuje), no tento bilboard nepotvrdzuje nijaké všeobecne akceptovateľné stanovisko či myšlienku, na ktorú by sa po istom čase "prilepila" konkrétna značka. Viete si predstaviť, že by niekto vážne chodil okolo tohto bilbordu a lámal si hlavu nad tým, kto je táto ONA? HZDBilbord patrí medzi slovenskú "klasiku" a vizuálne podobné plagáty malo v minulosti množstvo strán. Od iných sa odlišuje tým, že sa nepriamo odvoláva na prezidenta Ivana Gašparoviča, ktorý hnutie založil.Á Názor experta Timorackého: Doslova a do písmena "zúfalý" bilboard! Vyzývať cieľovú skupinu, aby značke "verila", pritom ju vydierať "vierou v prezidenta" a ešte k tomu hneď od začiatku kampane použiť skupinový portrét kandidátov, je podľa mňa naozaj prejav zúfalstva.