Utorok, 13. apríl, 2021 | Meniny má AlešKrížovkyKrížovky

Každý deň: 5 porcií ovocia a zeleniny

Podľa lekárov aj vedcov už 500 - 600 gramov ovocia a zeleniny denne nás chráni pred nádorovými a kardiovaskulárnymi chorobami. Tento príjem možno dosiahnuť 3 porciami zeleniny a 2 porciami ovocia denne.

MUDr. Mária Fulová, odborníčka na výživu, by bola najradšej, keby sme ju jedli v surovom stave: "Surová strava je nabitá enzýmami a pôsobí v našom organizme ako metla, ktorá čistí naše cievy a vlastne celé telo. Ideálne by bolo, keby ovocie a zelenina tvorili až 75 percent našej stravy a len 25 percent by malo tvoriť tepelne spracované jedlo." Ako na to? "Napríklad pred obedom je dobré zjesť menšie množstvo orechov, vypiť pohár slabého čaju alebo zeleninovej šťavy. Vzápätí by mal nasledovať zeleninový šalát a až po polhodine by sme mali zjesť prvé varené jedlo."

Skryť Vypnúť reklamu

Pripravte si dávky

Možno sa vám zdá nemožné zjesť tak veľa zeleniny a ovocia. Ing. Katarína Šramková z Katedry výživy ľudí Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre má zopár dobrých rád a trikov: "Toto množstvo možno rozdeliť napríklad na 1 porciu varenej zeleniny (cca 100 - 200 g), 1 porciu surovej zeleniny (cca 100 - 200 g), 1 porcia zeleninového šalátu (cca 100 g) a 2 porcie čerstvého ovocia (cca 125 - 150 g). Čerstvé ovocie možno zameniť napríklad za 25 g sušeného ovocia. Jednu porciu ovocia a zeleniny možno nahradiť pohárom (cca 200 ml) čerstvo vytlačenej zeleninovej alebo ovocnej šťavy, prípadne kvalitnej hotovej šťavy."

Päť porcií môže každý

Na prvý pohľad sa môže zdať ťažké, konzumovať denne päť porcií ovocia a zeleniny. Je to však ľahšie, ako sa zdá. Predstavte si na raňajky müsli s jablkom, potom pohár zeleninovej šťavy, na obed porciu zeleniny, ako dezert či olovrant ďalšie ovocie a na večeru zeleninový tanier alebo šalát. Aj deti by mohli mať na raňajky müsli s ovocím, cez prestávku v škole niekoľko mrkvičiek na chrumkanie, na obed cestoviny so zeleninovou prílohou, poobede puding s višňami a večer celozrnný chlieb s reďkovkami, paradajkou alebo uhorkou.

Skryť Vypnúť reklamu

Jednoduché tipy pre "5-krát denne"

Jedzte denne najmenej 5 porcií rôznych druhov ovocia a zeleniny (spolu 500-600 g).

Jedzte viac zeleniny ako ovocia: 3 porcie zeleniny a 2 porcie ovocia denne.

5 porcií = 5 dlaní plných ovocia alebo zeleniny. Ako meradlo na určenie veľkosti jednej porcie možno použiť dlaň. Jedna porcia väčšiny ovocia a zeleniny sa zmestí do dlane. Veľké ruky veľké porcie a opačne. Keďže sú detské ruky menšie, deti podľa tejto zásady dostávajú aj menšie porcie. Presne toľko, koľko je pre nich primerané.

Z ovocia predstavuje jednu porciu jedno jablko, hruška, pomaranč, broskyňa veľkosti dlane.

Z čerstvej zeleniny predstavuje jednu porciu zelenina tiež veľkosti dlane. Z nakrájanej či inak mechanicky spracovanej i zmrazenej zeleniny tvoria jednu porciu 2 plné dlane.

Skryť Vypnúť reklamu

Všeobecne je jedna porcia ovocia a zeleniny ľahko merateľná aj tak, že zodpovedá jednému plnému poháru (cca 200 ml).

Jednu z 5 porcií možno zameniť za pohár (0,2 l) zeleninovej alebo ovocnej 100%-nej šťavy či koncentrátu.

Čím pestrejšie, tým lepšie. Kombinujte rôzne druhy ovocia a zeleniny pri každej príležitosti.

Na spestrenie používajte čerstvé, ako aj spracované ovocie a zeleninu (zmrazenú, konzervovanú, sušenú), a, samozrejme, aj šťavy.

Uprednostňujte sezónne ovocie a zeleninu

(eh),

Rady:

Tip jedálnička:

  • na raňajky ovocie, napríklad s müsli
  • dopoludnia pohár šťavy
  • na obed zeleninový šalát
  • popoludní jednu porciu ovocia
  • večer jednu porciu zeleniny

Čo robiť, keď nás nadúva zo surovej zeleniny:

  • vypite zápar z rumančeka kamilkového
  • uvarte biele víno so zázvorom a rascou. Na 2 decilitre vína dajte štipku ďumbiera a rovnako rasce, na panvici zohrejte ražné otruby, pokropte octom a teplé priložte v plátenom vrecku na brucho na celú noc
  • nadúvanie zastaví aníz uvarený vo víne alebo vo vode, pite alebo z toho odvaru pripravte obklad na bolestivé miesto
  • na zastavené vetry pomáha rozotretý strúčik cesnaku zmiešaný s mliekom, možno ho aj natrieť na chlieb a tak zjesť
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáme finalistov Office roka 2020
  2. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič
  3. V blízkosti Prezidentského paláca je na predaj 37 apartmánov
  4. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  5. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  7. Neviete kam tento rok na bezpečnú dovolenku k moru?
  8. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  9. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  10. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  1. Goji: bobule šťastia pomáhajú proti depresii
  2. Poznáme finalistov Office roka 2020
  3. Neviete kam tento rok na bezpečnú dovolenku k moru?
  4. Jar je vo vzduchu. Alergie tiež
  5. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  6. SodaStream na Slovensku predstavuje príchute nápojov od PEPSI
  7. V blízkosti Prezidentského paláca je na predaj 37 apartmánov
  8. Bratia Žampovci majú za sebou veľmi úspešnú lyžiarsku sezónu
  9. Biobavlnu nahradila viskóza
  10. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 52 560
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 23 597
  3. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 21 159
  4. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 18 668
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 13 648
  6. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 11 850
  7. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 10 827
  8. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 9 822
  9. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 8 746
  10. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19 8 667
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Minister financií Igor Matovič oznamuje uvoľňovanie opatrení.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 372-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 10 716 obetí.

12 h
Premiér Eduard Heger oznamuje zlepšenie situácie na Slovensku.

Opatrenia proti Covid-19 sa uvoľnia od pondelka. Slovensko na Covid automate zmení farbu z čiernej na bordovú.

2 h

Slovensko postúpi do III. stupňa varovania.

3 h