O akom mýte sa uvažuje?
"V praxi sa bude vyberať takzvané akceptovateľné mýto. Zohľadňuje ekonomické náklady a je pre vodičov a dopravcov únosné. Nechceme vyhnať kamióny na cesty nižších nespoplatnených tried. Pri niektorých úsekoch je totiž ekonomické mýto až 12 korún za kilometer. Pre diaľnice a rýchlostné cesty by bolo mýto 4 až 6 korún za kilometer a pre cesty 1. triedy by to bolo 1,80 až 2 koruny."
Budú platiť všetci rovnako?
"Uvažuje sa o rozčlenení výšky mýta podľa počtu náprav a ekologickosti vozidiel podľa noriem Euro 1 až Euro 7."
Aké riziko prináša meškanie systému?
"Dlhodobým odsúvaním jeho zavádzania sa môže stať, že kamióny budú jazdiť po našich cestách a budú sa vyhýbať štátom, kde sa platí. To by znamenalo, že by ničili naše cesty a neplatili by za to primeranú sumu. Pre Slovensko by to znamenalo vyššie náklady na údržbu, ničenie životného prostredia a ekonomický dosah. Navyše, unikali by nám peniaze z výberu mýta."
Dopravcovia hrozia, že mýto v konečnom dôsledku zvýši ceny tovarov pre ľudí.
"Prenesenie mýta do cien je, a tak som to povedal napríklad aj združeniu dopravcov Česmad, strašenie, ktoré nie je postavené na realite. Nie je pravda, že sa zavedenie mýta nejako drasticky prejaví na koncových cenách. Vezmime si kamión s nosnosťou 60 ton plný cukru. Na jednom kile cukru sa zavedenie mýta prejaví zvýšením ceny o pár halierov. Keď dopravca vezie jeden kus, tak sa mu samozrejme výrazne predraží. Istý nárast cien však môže mýto priniesť."
Hovorí sa, že by sa zrušila cestná daň.
"Bude to politické rozhodnutie, podobne ako prípadné kompenzácie slovenským dopravcom. Cestná daň by sa mohla "rozpustiť" v mýte. Únia sama tvrdí, že mýto má znamenať len spravodlivejšie vyberanie poplatkov za používanie a ničenie ciest. Snahou na Slovensku však bude skôr nechať cestnú daň a ešte pridať mýto. V prvých rokoch sa totiž z mýta nevyberie toľko, aby to stačilo na dobudovanie diaľnic a ciest." (ik)