O systéme na mýto rozhodnú podmienky tendra

BRATISLAVA - Hoci ministerstvo dopravy plánovalo zaviesť elektronický výber mýta k 1. januáru 2007, je zrejmé, že ...

Čo treba vyriešiť

ktoré cesty budú spoplatnené,

podľa čoho budú vozidlá platiť (počet náprav, vplyv na životné prostredie),

ako sa bude mýto vyberať,

či bude palubná jednotka povinná alebo nie. Koľko sa bude platiť Diaľnice 4 až 6 korún

Rýchlostné cesty 4 až 6 korún

cesty 1. triedy* 1,80 až 2 koruny

* niektoré úseky, za ktoré sa platí aj dnes Zdroj: SME

BRATISLAVA - Hoci ministerstvo dopravy plánovalo zaviesť elektronický výber mýta k 1. januáru 2007, je zrejmé, že Slovensko termín nedodrží. Preč sú aj ambície mať mýtny systém ako prví zo susedných krajín, pretože nás predbehli Česi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V roku 2008 však musia mať krajiny Európskej únie systém výberu mýta pre nákladné autá s hmotnosťou nad 7,5 tony. Ministerstvo a Národná diaľničná spoločnosť chcú hneď od začiatku vyberať mýto aj za malé nákladné autá nad 3,5 tony.

Nová vláda môže zmeniť pravidlá

Času nie je nazvyš, hovorí generálny riaditeľ žilinského Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. "Podľa nášho odhadu je koniec roka 2007 najreálnejším termínom na spustenie systému," povedal. Pripúšťa, že súťaž by sa mohla začať, hoci Slovensko ešte nemá zákon o mýte.

Palčák však tento postup nepovažuje za dobrý. "Tender by sa mal uskutočniť v známom legislatívnom prostredí." Problém vidí v tom, že niektorí súčasní poslanci chcú v návrhu zákona zmeny. Mohlo by sa teda stať, že firmy by sa pri príprave ponuky nemohli v niektorých veciach prispôsobiť zákonu.

SkryťVypnúť reklamu

Nová vláda, ktorá vzíde z júnových volieb, môže rozhodnúť, že mýto sa napríklad bude platiť len za jazdu po diaľniciach a rýchlostných cestách. Môže však presadiť, že spoplatnené budú aj všetky cesty prvej triedy. O vyberaní mýta uvažujú aj samosprávy. Tvrdia, že dnes nemajú dosť peňazí na údržbu ciest druhej a tretej triedy, ktoré spravujú.

Od rozsahu spoplatnenia bude závisieť to, aké ponuky uchádzači v súťaži predložia a ktorému z dvojice systémov dajú prednosť. "Nikto dnes nedokáže zaručiť, či dostane zákon len kozmetické úpravy, ktoré by to neovplyvnili," povedal Palčák.

Mikrovlny alebo satelit?

Aj keď systémov na elektronický výber mýta na cestách je viacero, zdá sa, že najväčší súboj zvedie mikrovlnný systém so satelitným. To, ktorý systém na Slovensku vyhrá, bude závisieť najmä od rozsahu spoplatnenia. V praxi to znamená, že súťažné podmienky systém predurčia. "Nikto to nahlas nepovie, ale medzi odborníkmi je jednoznačné a jasné, že podmienky tendra dosť predurčia budúcu technológiu," hovorí Palčák.

SkryťVypnúť reklamu

Hoci sa nedá jednoznačne povedať, ktorý systém je lepší, budúcnosť je podľa Palčáka v satelitnom systéme. V roku 2012 začne fungovať európsky satelitný systém Galileo, ktorého úlohou bude zisťovať pozíciu podobne, ako to robí v súčasnosti americký GPS. Európske smernice navyše smerujú k tomu, že v únii bude jednotný mýtny systém, a to satelitný. "Ak vieme, že nás toto čaká, prečo by sme zavádzali iný systém," povedal Palčák.

Aj technológia výberu mýta bude závisieť od politického rozhodnutia. Mikrovlnný systém bude mať výhodu, ak bude vláda chcieť čo najlacnejší systém, ktorý prinesie čo najviac do štátneho rozpočtu. Mikrovlnný systém je efektívnejší pri menšom rozsahu spoplatnenia, satelitný systém vyhráva, ak sa bude platiť aj za všetky cesty prvej triedy. Únia odporúča, že na systém a jeho prevádzku by nemalo ísť viac ako 15 percent z vybraných peňazí.

SkryťVypnúť reklamu

Bude tender pred voľbami?

Diaľničná spoločnosť a ministerstvo dopravy hľadajú cestu, ako vyhlásiť tender na zavedenie a prevádzkovanie elektronického mýtneho systému ešte v tomto volebnom období. Sťažené to majú tým, že ešte nie je schválený zákon, ktorý by výber mýta umožňoval, a parlament sa ním do volieb už ani nebude zaoberať.

Hovorca rezortu dopravy Tomáš Šarluška minulý týždeň potvrdil, že ministerstvo zvažuje, ako by mohlo výberové konanie vyhlásiť. O vyhlásení tendra na jar hovoril pred mesiacom aj riaditeľ sekcie dopravnej infraštruktúry Peter Barek.

Podľa hovorcu Národnej diaľničnej spoločnosti Marcela Jánošíka neprekáža, že zákon ešte nie je schválený, dôležité je len to, aby zákon platil predtým, ako výberová komisia určí víťaza. (ik)

SkryťVypnúť reklamu

Firmy, ktoré prejavili záujem o postavenie mýtneho systému na Slovensku

Názov uprednostňuje opis

Kapsch mikrovlnný systém prevádzkuje mýto v Rakúsku a vyhral tender v Česku

Sanef mikrovlnný systém francúzsky prevádzkovateľ mýtnych systémov

Autostrade mikrovlnný systém neúspešný uchádzač v Česku

ToSy oba systémy v konzorciu sú firmy Ascom, Fela a slovenské Elektrovod Holding

Bratislava a Tesla Stropkov

Siemens satelitný systém dokáže postaviť aj satelitný, aj mikrovlnný systém

Satellic Traffic Management satelitný systém dcérska firma Toll Collectu, ktorý prevádzkuje mýto v Nemecku.

Ten je zase dcérou Deutsche Telekomu, ktorý má 49 percent akcií Slovak Telekomu.

Zdroj: SME

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 587
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 309
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 121
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 339
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 908
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 868
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 390
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu