Druhým krokom je racionalizácia: "Ak ste napríklad vyberali z bankomatu v jeden týždeň 3-krát po 1000 Sk, je namieste otázka, či si to viete zorganizovať tak, aby ste uskutočnili len 1 výber týždenne s vyššou sumou. Po tomto kroku viete, aké priemerné operácie robíte mesačne," vysvetľuje D. Kollár. Podľa toho sa potom môžete orientovať pri výbere balíka.
Vzájomný prechod medzi účtami a balíkmi je v ČSOB bezplatný. ČSOB má pre nových klientov službu "Sign and go". To znamená, že pripraví rozpis presmerovania trvalých príkazov a inkás tak, aby na seba plynulo nadviazali. Za klienta informuje všetky pre neho dôležité osoby o zmene čísla účtu. Táto služba je bezplatná.
Klientovi Dexia banky Sloven-sko, a.s. na požiadanie zistia pracovníci banky koľko a akých operácií mesačne robí na svojom účte, ako využíva kartu, ako často vyberá z bankomatu a podobne. "Spolu
s týmito údajmi zistia aj jeho potreby na najbližšie obdobie a vedia mu nasimulovať, koľko by zaplatil s využitím toho, ktorého balíka a bez neho. Klient si tak sám vyberie a vie, čo je pre neho výhodné," vysvetľuje systém orientácie a výberu hovorkyňa banky Katarína Némová..
Aj hovorkyňa HVB Bank, a.s. Andrea Kollárová potvrdzuje, že
klient by si mal najvýhodnejší balík pre seba vybrať podľa toho, aké a koľko operácií na svojom účte za mesiac uskutočňuje. Mal by zvážiť počet prevodov finančných prostriedkov, počet prichádzajúcich platieb, svoje trvalé príkazy a inkasá, využívanie platobnej karty či vyberanie z bankomatov.
Prechod z bežného účtu na ktorý-koľvek balík, resp. prechod z jedného typu balíka na druhý je v HVB Bank bezplatný. Poplatok za zrušenie bežného účtu ako aj balíka služieb je 200 Sk.
Klient Slovenskej sporiteľne, a.s. si najprv sám prejde, čo všetko za mesiac robí a potom sa stretne
s klientským poradcom, ktorý mu pomáha vybrať najvhodnejší balík.
"Pre klientov je výhodné využívanie akejkoľvek formy elektronického bankovníctva, šetrí mu nielen peniaze, ale aj čas. Pokiaľ nemá prístup k počítaču či internetu, môže využívať telefonické bankovníctvo," konštatuje hovorkyňa banky Miriam Fuňová.
V prípade, že je klientom star-
ší človek, banka mu odporúča
mať aj ďalšieho disponenta k účtu. Rozširuje sa tým možnosť prístupu k financiám v prípade choroby, nevládnosti a aj v prípade smrti.
Ak chce klient prejsť z jedného typu balíka na iný, SLSP mu za to neúčtuje žiaden poplatok. Pri zrušení balíka, rovnako ako pri zrušení účtu je to 200 Sk.
VÚB banka, a.s. zaviedla vlani na trh flexiúčet, v súčasnosti ich eviduje vyše 180-tisíc. Zloženie tohto účtu závisí od klientov. "Zriadili sme špeciálnu internetovskú stránku, na ktorej si klienti môžu skúšobne zostaviť svoj flexiúčet," vysvetľuje hovorkyňa banky Alena Walterová.
Založenie tohto typu účtu sa dá cez telefonickú službu Kontakt, alebo v ktorejkoľvek pobočke. "A to všetko bez akéhokoľvek poplatku. Rovnako bez poplatku je aj zrušenie účtu a všetkých služieb a produktov naň naviazaných, ako napríklad platobných kariet alebo elektronického bankovníctva," konštatuje A. Walterová.
"Balíky služieb oproti klasickým účtom predstavujú zvýhodnené spoplatňovanie služieb a produktov na bežnom účte," vysvetľuje generálna tajomníčka Istrobanky, a.s. Elena Penzes-Strobl. Podobne ako všetci ostatní, aj ona upozorňuje, že východiskom pre správny výber balíka je presná informácia o tom, aké služby klient aktívne využíva. "Balíky sú vytvorené preto, aby klient ušetril pri najpoužívanejších transakciách," dodáva.
Istrobanka chce podľa E. Penzes Strobl motivovať klienta, aby vyu-žíval produkty a služby, ktoré sú obojstranne efektívnejšie. Zmena i zrušenie balíka sú bez poplatku.
Aj riaditeľ Public Relations Tatra banky, a.s. Roman Začka je presvedčený, že balíky služieb sú cenovo výhodnejšie ako služby spojené s bežným účtom. "Balík by si mal klient vyberať podľa toho, či mu viac vyhovuje návšteva pobočky, alebo skôr dáva prednosť využívaniu Internet bankingu, prípadne je taký zaneprázdnený, že vôbec nemá čas sledovať stav svojho účtu," konštatuje R. Začka. Poradenstvo v tomto smere poskytujú na všetkých pobočkách.
Za zmenu či zrušenie balíka slu-žieb banka neúčtuje žiadny poplatok.
V Ľudovej banke, a.s. by klientovi v prvom rade odporúčali, aby si dôkladne zvážil svoje "nákupné správanie" v oblasti bankových služieb. "Ak si totiž vyberie vhodný program služieb, dokáže na poplatkoch ušetriť," vysvetľuje riaditeľka útva-
ru marketing/PR, Jana Lukáčová. V pobočkách majú informačné materiály, ktoré klientom pomáhajú zorientovať sa v rozdieloch v poplatkoch za programy služieb a za transakcie na účtoch bez nich.
Zmena balíka i jeho zrušenie sú bezplatné. (ere)