Uvádzame niekoľko príkladov, ktoré nemajú ambíciu vydávať svedectvo o dobe, len ukázať, že kariéru možno urobiť
aj vlastnou prácou. A to môže byť potešujúce i motivujúce.
Gabriel Szekeres začínal svoju profesionálnu dráhu ako učiteľ
na elektrotechnickej priemyslovke. Vyučovanie predmetov, ktoré vyštudoval na Slovenskej technickej univerzite - automatizácie a výpočtovej techniky - však preňho bolo výzvou iba na chvíľu. Hoci si prácu so študentmi obľúbil, rozhodol sa pre oblasť, v ktorej okrem komunikácie s ľuďmi bude môcť tvorivejším spôsobom využívať svoje technické a analytické myslenie. Namieril si to do bankovníctva. Z radového
pracovníka služieb klientom v Slovenskej sporiteľni sa po necelom roku vypracoval na úverového referenta. Bol zodpovedný za hodnotenie bonity firiem a živnostníkov žiadajúcich o úver, za analýzy firiem, spracovanie návrhov na poskytnutie úverov a správu klasifikovaných
úverov.
Nové Zámky vymenil za Galantu, kde si vyskúšal riadenie dvoch zastúpení obchodnej spoločnosti. Z tejto pozície sa opäť posunul do novej oblasti - geograficky aj kariérne. Stal sa vedúcim odboru financií na Krajskom úrade v Nitre. V roku 2000 sa po týchto skúsenostiach mimo bankového sektora rozhodol pre návrat k financiám. V Slovenskej sporiteľni nadviazal na svoje predchádzajúce skúsenosti a pokračoval na pozícii vedúceho odboru služieb obyvateľstvu v Nových Zámkoch. V roku 2002 prišla "ponuka, ktorá sa neodmieta" - viesť Regionálne
riaditeľstvo Slovenskej sporiteľne v Trenčíne. Na tejto pozícii má 36-ročný bývalý stredoškolský učiteľ pod sebou 25 predajných miest a 343 zamestnancov. "Podarilo sa mi zúročiť pestré skúsenosti, preto žiadnu
z nich neľutujem. Dopredu ma posúvala najmä práca - na úlohách aj na sebe," dodáva Gabriel Szekeres.
Veriť si pri rozhodnutiach
Ing. Ján Sládeček nastúpil do banky ako 26-ročný do funkcie správcu SWIFT. V Prvej komunálnej banke (neskôr Dexia banka) sa okrem iného venoval konzultačnej, poradenskej, analytickej a vývojovej činnosti pri riešeniach platobného styku a elektronického bankovníctva. V roku 1998 bol menovaný do funkcie projektového manažéra, ktorý riadil rozsiahly pracovný tím ľudí v manažérskom projekte Problém roku 2000. Po jeho úspešnom zvládnutí prijal koncom roku 2000 ponuku na pozíciu vrchného riaditeľa divízie informatiky a vše-obecnej administratívy. Členom predstavenstva a viceprezidentom pre divíziu informatiky a vnútorných služieb je od polovice roku 2004.
Keď nastúpil do banky v roku 1995, neočakával, že raz bude zastávať takúto pozíciu v banke. "Dôvod, prečo som nastúpil do banky bol, že som prácu v technickom zázemí tejto inštitúcie videl ako zaujímavú výzvu a zároveň ako príležitosť naučiť sa veľa nového a získať nové skúsenosti" - spomína si J. Sládeček.
Úspech a kariérny rast mu nespadli len tak, malo to svoj priro-dzený vývoj. "Samozrejme, že človek musí mať aj istú dávku šťastia a odvahy skúsiť niečo nové, ale veľmi podstatné sú štúdium jazykov a neustále vzdelávanie," odporúča.
Sám študoval na Vysokej škole technickej v Imenau v Nemecku, odbor technická kybernetika.
Recept ako byť úspešný nemá, ale ako sám priznáva, od začiatku pôsobenia v banke videl svoju prácu v kontexte ostatných bankových činností. "Pre kariérny rast je dôležité pozerať sa okolo seba, vidieť svoju prácu ako súčasť celkového obchodného procesu, byť otvorený pri riešení problémov, vedieť aktívne po-čúvať, rozmýšľať v súvislostiach a najmä veriť si pri rozhodnutiach" - myslí si Ján Sládeček.
Jeho pozícia predstavuje nielen prácu s ľuďmi, ale zároveň je o prijatí zodpovednosti za realizované činnosti v spoločnosti. "Manažment je totiž posledná inštitúcia, ktorá musí rozhodnúť o riešení problémov, a to veľakrát nie je ľahké" - hovorí J. Sládeček. Aj preto je podľa neho podstatné obklopiť sa schopnými ľuďmi, snažiť sa pochopiť ich názory a skúsenosti, byť odolný voči stresom a neodkladať závažné rozhodnutia. "Počas svojej manažérskej práce som sa naučil, že aj 70-percentné riešenie môže byť pre firmu oveľa výhodnejšie ako dlhé hľadanie stopercentného konsenzu," povedal J. Sládeček.
Samozrejme, byť členom predstavenstva a viceprezidentom banky, má aj svoje menej príjemné stránky, o ktorých sa veľa nehovorí. Tvrdá práca a hodiny a hodiny strávené v práci neustále krátia čas, ktorý by mohol venovať rodine a svojim záľubám, ale ako hovorí J. Sládeček, počítal s tým a chápe to ako prirodzenú daň, ktorú musí každý manažér za kariérny postup platiť. Bez existujúcej podpory rodiny by však manažérsku prácu podľa neho nebolo možné vykonávať.
Motivovalo ju prostredie
"Vo VÚB banke som začínala hneď po maturite ako radový
prepážkový pracovník," spomína riaditeľka odboru Produktový manažment VÚB Dana Kondró-tová. Bola to podľa nej dobrá škola, naučila sa komunikovať s klientmi a získala prehľad o základných princípoch bankovníctva. Po dvoch rokoch strávených v pobočke využila príležitosť a dočasne zmenila "dres". Nastúpila do Credit Lyonnais Bank Slovakia, ktorá sa na Slovensku v tom čase zakladala: "Tam som sa venovala treasury operáciám, čo bola pre mňa veľmi zaujímavá oblasť. Prostredie ma motivovalo k ďalšiemu vzdelávaniu a ja som začala diaľkové štúdium na vysokej škole a venovala som sa aj zlepšeniu mojej angličtiny," hovorí D. Kondrótová. Po čase sa časť banky sťahovala do Prahy, no ona sa pre štúdium rozhodla zostať na Slovensku. Jej kroky viedli späť do VÚB, ktorá zakladala divíziu hypotekárnych úverov. "Nastúpila som ako úverový pracovník, schvaľovali sme vôbec prvé hypotekárne úvery. Neskôr som prešla na metodické oddelenie, kde bolo našou úlohou vylepšovať a urýchľovať procesy poskytovania hypotekárnych úverov," opisuje. Po vstupe Banca Intesa do VÚB sa podieľala na projektoch zmien úverových procesov a predaja úverov. Stala sa vedúcou oddelenia úverových produktov, ktoré zastrešovalo všetky úverové produkty v rámci retailového bankovníctva. Toto oddelenie viedla až do marca minulého roku, kedy postúpila na pozíciu riaditeľky odboru produktového manažmentu. "Mojou úlohou je riadenie portfólia vkladových a úverových produktov pre celý retailový segment, vrátane živnostníkov a malých podnikateľov. Zároveň pôsobím v dcérskej spoločnosti VÚB banky - Consumer Finance Holding, kde som rovnako zodpovedná za produktovú oblasť," uzatvára Dana Kondrótová.
Prejsť celý svet
Ďalším príkladom môže byť súčasný šéf BiznisDomu UniBanky Vladimír Kollár. Do banky nastúpil ako 23-ročný najskôr na pozíciu account managera, neskôr pôsobil na pozícii relationship managera pre small business a dnes je riadi-
teľom špecializovaného pracoviska UniBanky pre malých a stredných podnikateľov.
Rovnako aj súčasný podpredseda predstavenstva a 1. námestník generálneho riaditeľa Gianni Franco Papa začínal najskôr v pobočke Credita Italiana v Miláne ako pracovník pre všetky oblasti bankovej činnosti. Odtiaľ cez ďalšie pozície v roku 1997 odišiel do Singapúru, kde najskôr pracoval ako námestník generálneho riaditeľa a od roku 2000 na poste generálneho riaditeľa a riaditeľa
operácií UCI v Ázii, bývalej Číne/Hongkongu. V roku 2003 sa Gianni Franco Papa stal generálnym riaditeľom pobočky v New Yorku, ako aj riaditeľom pre Severnú a Južnú Ameriku.
Inovatívny prístup
Zaujímavým a úspešným kariérnym postupom v ČSOB prešiel jej súčasný manažér útvaru Podpory externých distribučných sietí v SR - Daniel Jursa.
Daniel Jursa nastúpil na svoju prvú pozíciu v ČSOB v septembri 2000 ako klientský pracovník v pobočke v Bratislave. V máji 2001, kedy ČSOB začala poskytovať spotrebiteľské úvery pre retailovú klientelu, prešiel na novú pobočkovú pozíciu, v rámci ktorej sa začal venovať spomenutej novej oblasti. O rok neskôr v máji 2002 patrila do jeho kompetencií na pobočke práca s klientmi v oblasti hypotekárnych úverov.
Zásluhou dobrých výsledkov a inovatívneho prístupu k hypotékam prešiel z pobočky v júni 2003 na pozíciu úverového špecialistu pre región Bratislava. Náplňou práce D. Jursu bola podpora pobočiek pri predaji úverových produktov pre retailovú klientelu - spotrebiteľské úvery, kreditné karty, hypotéky a kontokorentné úvery.
Vo februári 2005 bola novou pozíciou D. Jursu pozícia produktového manažéra pre hypotekárne úvery. V marci 2005 začal pracovať na projekte Nová hypotéka v SR, ktorého cieľom bola kompletná zmena dizajnu hypotekárnych produktov a procesov v ČSOB.
Od januára 2006 pôsobí Daniel Jursa v ČSOB na novej pozícii manažéra útvaru Podpory externých a distribučných sietí v SR. Hlavnou náplňou tejto pozície D. Jursu je predaj úverov hypotekárneho typu prostredníctvom externých a distribučných sietí a v rámci developerských projektov, na ktorých financovaní sa ČSOB zúčastňuje. (ere)