Najatraktívnejšie a najostrejšie debaty asi budú medzi predsedom SDKÚ Mikulášom Dzurindom a predsedom Smeru Robertom Ficom. FOTO - ARCHÍV SITA |
Predvolebné televízne súboje pred prezidentskými voľbami sú americkou tradíciou. Prvé duely zviedli Richard Nixon aj J. F. Kennedy. Postupne sa sledovanie posledného súboja na živo na obrazovke stalo "národným športom" a analytici diskusiám pripisujú veľký význam. Aj preto sa na ne aktéri dôkladne pripravujú a dôležité je nielen, čo hovoria, ale aj ako pôsobia, kto rozpráva ako prvý, čo majú oblečené, aké gestá používajú či ako sú od seba vzdialení.
V Európe sa predvolebné debaty vnímajú rôzne. Vysoko sledovaný bol pred dvoma týždňami pred talianskymi parlamentnými voľbami duel medzi Silviom Berlusconim a Romanom Prodim, ktorí podobný súboj na obrazovkách mali aj v minulosti. "Po debate sa ľudia domnievali, že v diskusii vyhral Prodi, ale napriek tomu v prieskumoch verejnej mienky Prodi získal asi len jedno alebo dve percentá na základe tej debaty," hovorí mediálny analytik Rastislav Kužel, ktorý voľby v Taliansku pozoruje. Podľa neho úspešnosť kampane vo všeobecnosti nie je možné zmerať nejakými percentami. "Skôr si myslím, že ak je zlá kampaň, tak sa to jednoznačne odrazí na výsledku."
Britský premiér Tony Blair podľa agentúry ČTK napríklad v roku 2001 tvrdošijne odmietal účasť v predvolebnej debate televízií BBC a ITV, lebo v Británii je rozšírený názor, že ten, kto je pri moci, nemôže v televíznych diskusiách pred voľbami prakticky nič získať.
V Rusku napríklad predvolebné debaty nepovoľuje zákon, v Poľsku zasa vyvolal zámer nevysielať ich veľký spor. Veľmi sledované sú napríklad v Rakúsku a v poslednom období aj v Nemecku, kde sa stali najsledovanejšími programami. Minulý rok po stretnutí kancelára Gerharda Schrödera a jeho súperky Angely Merkelovej sa za víťazov debaty považovali obe strany. Prieskumy potom ukázali, že debata zdvihla preferencie Schröderovi, ale Merkelová si podľa analytikov zlepšila imidž a ukázala sa ako silná politička. Ich debatu vysielali až štyri televízne stanice a mala rekordnú sledovanosť.
V Česku, kde budú voľby len dva týždne pred našimi, špeciálne politické diskusie odštartovali už vo februári.