BRATISLAVA - Politický boj zoči-voči, vyťahovanie tromfov na poslednú chvíľu a v priamom prenose - aj takto môže vyzerať kampaň politikov krátko pred blížiacimi sa voľbami, ale dokonca aj v deň volieb. Televízie sľubujú, že kampaň bude oproti minulosti "atraktívnejšia". Volebný zákon výrazne pre ňu uvoľnil podmienky a rozšíril ju aj na súkromné médiá.
Televízne debaty budú moderovať osvedčené tváre
Televízie aj rádiá finišujú s prípravami na posledné duely. Na Markíze budú predvolebné diskusie moderovať Zlatica Puškárová a Daniel Krajcer, televízia pripraví aj mimoriadne spravodajstvo. V Slovenskej televízii budú moderátormi politických diskusií Branislav Závodský a Ľuba Oravová, JOJ využije na predvolebné debaty aj politickú reláciu Box. Slovenský rozhlas sa ešte pre moderátorskú tvár nerozhodol, adeptov má viac.
Debaty o výsledku parlamentných volieb ešte nerozhodli
Slovensko doposiaľ nepatrilo medzi krajiny, v ktorých predvolebné debaty nejako výrazne ovplyvnili výsledok parlamentných volieb. Známymi sa stali napríklad diskusie v relácií Sito na Markíze, kde po výmene názorov medzi prezidentskými kandidátmi Vladimírom Mečiarom a Eduardom Kukanom utrpel najmenšiu ujmu tretí kandidát Ivan Gašparovič. V diskusii s Mečiarom a Rudolfom Schusterom štyri roky predtým si zasa poškodila kandidátka na prezidenta Magda Vášáryová.
Nikdy však nešlo o súboje, v ktorých by sa rozhodlo o víťazovi volieb. Súkromné médiá veľké debaty počas kampane robiť nemohli a verejnoprávne pravú debatu zabili, keď v snahe dať každej i bezvýznamnej strane rovnaký priestor, pripravili pre politikov všeobecné otázky a odpovede merali časomerom. V západnej Európe sa však stáva, že práve víťazstvo v televíznej debate najvýznamnejších kandidátov má vplyv na rozhodnutie voličov. Na debatách kandidátov či vodcov politických strán si často televízie naháňajú sledovanosť.
"Diskusie sú najlepšou formou, ako priblížiť jednotlivých aktérov predvolebného zápasu, kde dochádza k vzájomnej konfrontácii ich názorov," zhodnotil nové volebné pravidlá mediálny analytik Rastislav Kužel z MEMO 98. Víta aj účasť súkromných médií. "Tentoraz sa môžeme len tešiť na širšiu kampaň, na základe ktorej budú môcť voliči urobiť kvalifikované rozhodnutie." Osobne by pred voľbami nechal 24-hodinové moratórium.
Markíza využije zrušené moratórium naplno
Moratórium však už zákon zrušil, okrem iného preto, že sa ho nedarilo striktne dodržať, a podľa riaditeľa kancelárie licenčnej rady Andreja Holáka je kampaň povolená dokonca aj v samotný deň volieb - formou šotov aj politických diskusií. Využije to Markíza, podrobnosti zatiaľ aj z dôvodu konkurencie tají.
V STV ešte nepadlo definitívne rozhodnutie, ale kampani v deň volieb dala "predbežné nie" hovorí Branislav Zahradník z jej vedenia. Televízia si dá urobiť veľký reprezentatívny prieskum výsledkov a hneď po uzatvorení volebných miestností spustí mimoriadne volebné štúdio. "Budeme asi prvá televízia, ktorá verejnosti sprostredkuje odhady výsledkov volieb už počas sobotňajšej noci," myslí si Zahradník.
JOJ sa bude v deň volieb politikom venovať až po uzatvorení volebných miestností, keď odvysiela povolebné štúdio, povedal hovorca televízie Ľudovít Tóth.