Malé krajiny môžu byť šampiónmi len v jednej oblasti

Objavili sa pochybnosti, či Slovenský priemysel dokáže naplno využiť možnosti, ktoré prinášajú zahraničné automobilky. Čo pre to treba spraviť?

Wolfgang Roth FOTO - ČTK

"V prvom rade si treba uvedomiť, že malá krajina je buď priemerná vo viacerých oblastiach, alebo sa stane šampiónom len v jednej. Na Slovensku je to automobilový priemysel. Nie je však správne stať sa závislým od zahraničných investorov. Treba zapojiť vlastné kvalitatívne štandardy, odbornosť, vlastných technikov či inžinierov. Situáciu Slovenska by som porovnal so situáciou vo Fínsku. Aj tam po problémoch, keď bola Nokia na pokraji krachu, nakoniec vybudovali svoju vlastnú špecializáciu - telekomunikačný priemysel. Slovensko ako malá krajina tiež potrebuje svoju vlastnú špecializáciu."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Neoslabí subdodávateľská pozícia našich firiem vyhliadky Slovenska na dodávanie služieb s pridanou hodnotou?

"Naopak, vyhliadky sú dobré. Nikto totiž nemôže riadiť nadnárodnú spoločnosť výlučne zo svojho centra. Vo vašom prípade Volkswagen z Wolfsburgu, Kia zo Soulu či PSA z Paríža. Potrebujú kvalifikovaných ľudí priamo tu, na Slovensku. Ďalším mojím argumentom je, že autá sa musia stať čoraz viac inteligentnejšími, najmä pri úsporách energie alebo alternatívnych jazdných zariadeniach, ktoré vyžadujú lepšiu komunikáciu a omnoho viac softvéru a elektroniky. Takéto vozidlá nemôžete vyrábať z centrál automobiliek, ale len priamo v štátoch, kde sa vyrábajú. Vašim dodávateľským firmám sa otvára možnosť pomocou kvalifikovaných ľudí naštartovať spoluprácu na výrobe takýchto špičkových zariadení. Potom by mohli prísť mladí ľudia, ktorí si rozbehnú vlastný biznis prepojený s automobilovým priemyslom."

SkryťVypnúť reklamu

Čo môže Slovensko získať, ak sa stane mostom medzi západom Európy a povedzme, ruskými trhmi?

"V prvom rade, mnoho Slovákov hovorí po rusky. Je tam dopyt po skúsených odborníkoch. Ako vieme, práve automobilky ako Škoda či Volkswagen sa rozširujú do Ruska. Nevidím dôvod, prečo by nemohol byť napríklad šéfom ruskej pobočky Volkswagenu Slovák, podobne ako väčšina manažérov, inžinierov a technikov. Hlasy, že Slovensko má malé šance využiť potenciál automobilového priemyslu, sa mi zdajú trochu pesimistické. Aj preto, že ste krajinu dokázali po polstoročí komunizmu tak rýchlo a tak od základov zmeniť."

Chýbajú nám však diaľnice a infraštruktúra a investície najmä na východe krajiny, odkiaľ masovo odchádzajú ľudia s dobrým potenciálom.

SkryťVypnúť reklamu

"Dlhodobé pôžičky Európskej investičnej banky sú také lacné, aké neboli od druhej svetovej vojny a možno také priaznivé už nikdy nebudú. Podľa mňa treba nájsť riešenia v projektoch PPP (spoločné projekty verejnej správy a súkromných investorov, pozn. red.), a tak na Slovensku rýchlejšie dobudovať spojenie medzi východom a západom. Nielen po diaľnici, ale aj po železnici. Naša banka môže poskytnúť úver na 35 i 40 rokov s úrokom dve percentá. Výhodné je, že krajina tú sumu nemusí splatiť povedzme za desať rokov."

Naši politici svoje plány projektujú na štvorročné volebné obdobia. Vy hovoríte o medzigeneračnej vízii. Nie je tu rozpor?

"Toto je základný problém demokracie aj v Nemecku, Francúzsku, Japonsku či v Amerike. Krátkodobosť je nepochybne aj špecialitou Slovenska. Preto potrebujeme dlhodobé a seriózne politické rozhodnutia. Totiž, životnosť infraštruktúry je asi štyridsať rokov a ak teraz nebudete investovať do diaľnic, železníc, do univerzít, celoživotného vzdelávania a odborných školení, potom stratíte budúcnosť. Investovať do infraštruktúry znamená investovať do vzdelania a do mobility. Napokon, žiadny investor na východné Slovensko nepríde bez akceptovateľného dopravného systému."

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 587
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 309
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 121
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 338
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 910
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 864
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 392
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu