Otázka: Keď firma prechádza ťažkým obdobím, zvyčajne si to vyžiada prepúšťanie. Nie je to pokrytecké, keďže väčšina firiem tvrdí, že ľudia sú ich "najcennejším aktívom" a míňajú veľa peňazí na ich zaškolenie?
Claudio Ostermayer, Curitiba, Brazília
Jack a Suzy Welchovci: Niekedy firmy nemajú na výber, len prepúšťať. No hrozná pravda znie, že priveľa firiem využíva ťažké časy na to, aby urobili niečo, čo mali robiť po celý čas - aby upratali dom.
Táto nedbanlivosť iste pri niektorých prepúšťaniach vyvoláva pokrytectvo, tak ako tvrdíte. Zvlášť to platí, keď šéfovia tupo skandujú mantru "Ľudia sú naším najcennejším aktívom". No oveľa horšie je, že ich to robí nespravodlivými a krutými.
Pozrite, nie je vždy ľahké byť manažérom či riaditeľom, ale len čo to miesto prijmete, máte zodpovednosť voči svojim zamestnancom, a to znamená aj dať im vždy na vedomie, aká je ich pozícia. Žiadna firma by nemala existovať bez prísneho systému posudzovania a žiadny manažér by nemal byť príliš mäkký, aby ho aplikoval. Odmeny by mali byť tesne spojené s hodnotením zamestnanca, pričom najviac peňazí a chvály by mali dostávať najlepší a vôbec nič tí najhorší.
Problém vzniká, ak mnohí manažéri tvrdia, že sú príliš "láskaví" alebo "milí," než aby ľuďom, a najmä skutočným porazencom povedali, na čom presne sú.
Práve preto sa mnoho firiem ocitne v situácii, akú opisujete. Schéma je zvyčajne takáto: Zoči-voči slabým výsledkom sa tím vedenia rozhodne, že treba rýchlo znížiť náklady, no a manažéri v celej firme považujú prepúšťanie za nalepší krok. Takže riaditeľ, povedzme oddelenia Q, sa rozhodne prepustiť dvoch ľudí. Táto nesmierne milá osoba celý čas tvrdila všetkým svojim zamestnancom, akí sú skvelí, odmeňovala ich rovnako v čase prémií a dokonca mnohých z nich vysielala na školenia.
Keď prosperita firmy opadne, vie presne, kto by mal odísť: Janko a Marienka, ktorí už roky nepriložili ruku k dielu. Zavolá si ich na stretnutie a oznámi im novinku. "Prečo ja?" spýtajú sa obaja. "No, lebo ste neboli dosť dobrí," odpovie šéf. "Ale veď ste mi 30 rokov tvrdili, že si počínam dobre! Čo sa deje?" Dobrá otázka.
Keby bol tento manažér od začiatku odvádzal dobrú personálnu prácu, padák by nebol takým šokom pre chudákov Janka a Marienku. S vedomím, aké je ich postavenie, by boli už dávno odišli z firmy.
Takže asi toľko k "milému" manažmentu. Tým nechceme povedať, že firmy sa vždy môžu vyhnúť šoku a bolesti spojenými s prepúšťaním - tak, že dôsledne využívajú systém pochvál a čistenia domu. Vždy sa vyskytnú nešťastné udalosti mimo vôle organizácie, ktoré si vyžiadajú rýchle redukcie nákladov, a tie nič nezabezpečí tak rýchlo ako zrušenie pracovných miest.
Jack Welch - je penzionovaným generálnym riaditeľom spoločnosti General Electric. Vo firme strávil štyridsať rokov, z toho dvadsať vo vedúcej pozícii. Jeho riadiace inovácie z neho urobili najvyplyvnejšieho generálneho riaditeľa svojich čias. Od odchodu do dôchodku Jack Welch cestuje po svete, prednáša na rôzne témy, pôsobí ako poradca a píše knihy.
Suzy Welchová - je známou autorkou, komentátorkou a ekonomickou novinárkou. V poslednom čase napísala spolu s manželom Jackom bestseler Winning (Víťaziť). Je bývalou redaktorkou The Washington Post, Miami Herald, Associated Press a Harvard Business Review. Niekoľko rokov pôsobila ako poradkyňa pre manažment na Harvard Business School. (r)