Na diaľnici D1 z Bratislavy do Žiliny otvorili 9. decembra desaťkilometrový úsek Ladce - Sverepec, na ktorom je 34 mostov. FOTO - ČTK
BRATISLAVA - Súvislá diaľnica z Bratislavy do Žiliny nebude postavená tento rok, ako sľuboval firme Kia exminister hospodárstva Pavol Rusko, ani v roku 2007, ako hovoril minister dopravy Pavol Prokopovič. Úsek dlhý 9,6 kilometra cez Považskú Bystricu totiž dokončia až v roku 2009.
Dnes chýba zhruba 35 kilometrov diaľnice a najťažší úsek cez Považskú Bystricu, ktorý povedie vo výške 40 metrov nad mestom, sa ešte len začne stavať. Výstavba potrvá tri roky.
Občianski aktivisti dlho upozorňovali, že dokončenie diaľnice do roku 2006 je nemožné, podobný názor mali aj niektorí projektanti a riaditelia stavebných firiem.
Dušan Faktor, vtedajší šéf Slovenskej správy ciest, však pred dvoma rokmi tvrdil: "Je to smelý cieľ, ale podľa mňa reálny. Termín bude rozpočítaný na dni a počíta sa s optimistickým variantom."
Marcel Jánošík z Národnej diaľničnej spoločnosti hovorí, že podľa štátnej expertízy cien prepočítaných na rok 2005 bude stáť úsek cez Považskú Bystricu 11,3 miliardy korún.
Občiansky aktivista Juraj Smatana tvrdí, že lepší ako estakády, ktoré povedú ponad hlavy ľudí, by bol tunel. Najmä, ak estakáda bude stáť jedenásť miliárd. "Doteraz som vždy počul, že diaľnica cez Považskú Bystricu bude stáť od štyroch do šiestich miliárd. Teraz štátna expertíza narátala jedenásť miliárd. Politici tvrdili, že estakáda vyhrala preto, že je lacnejšia ako tunel. Keď zarátali všetky detaily, tak lacná byť prestala," hovorí Smatana.
Podľa Marcela Jánošíka je trasa diaľnice už definovaná a Národná diaľničná spoločnosť ju nemôže zmeniť. "Keby sme zmenili trasu, vrátilo by nás to o niekoľko rokov dozadu."
Nové autá Kia a súčiastky vyrobené v továrni pri Žiline tak možno budú prevážať cez Považskú Bystricu. Tomáš Šarluška z ministerstva dopravy hovorí, že kým bude hotová diaľnica, v meste zmenia systém dopravy. Automobilke navrhli dočasné riešenie, aby kamióny s novými autami pri továrni naložili na vagóny a prepravovali ich po železnici za Považskú Bystricu.
O ktorých 9,6 km diaľnice ide
Názov stavby: Sverepec - Vrtižer, dĺžka je 9595 metrov.
Práce sa začnú vo štvrtom štvrťroku 2006, výstavba potrvá 36 mesiacov.
Cena 11 324 355 000 Sk.
Na úseku bude 18 mostov.
Národná diaľničná spoločnosť stavbu cez Považskú Bystricu prezentuje takto: Na diaľničnom úseku budú dva mosty Mestská estakáda a Hričovský kanál, ktoré budú mať dĺžku 3080 m. Mestská estakáda vo výške 40 m nad zemou sa stane novou dominantnou mesta