BRATISLAVA - Štát by mal daňovo zvýhodniť biopalivá. Inak hrozí, že budú drahšie ako súčasné palivá z ropy. Tvrdí to Slovnaft.
Všetky krajiny Európskej únie budú musieť do roku 2010 pridávať do benzínov a nafty 5,75 percenta biozložiek. Slovnaft je pripravený začať dodávať takéto palivá už na budúci rok, no zároveň upozorňuje, že bez štátnej podpory v konkurencii klasických palív neobstoja.
Slovnaft preto chce, aby spotrebné dane palív s biozložkami boli nižšie ako z ropných palív. Podobný princíp uplatňuje Rakúsko a Nemecko. Tento parlament však zmeny v spotrebných daniach už nestihne schváliť.
Daňové zvýhodnenie až po voľbách
Keďže je cena biozložiek vyššia ako cena klasických fosílnych palív, bez zavedenia daňového zvýhodnenia biopalív budú náklady na ich výrobu vyššie ako na výrobu dnešného benzínu či nafty. Tvrdí to námestník pre rafinériu a marketing Slovnaftu Béla Kelemen: "Ak sa cena biozložky do nafty, takzvaného MERO, bude kótovať na rovnakej úrovni ako dnes, mohla by byť bionafta drahšia zhruba o korunu," povedal.
Preto sa napríklad v Rakúsku uplatňuje nižšia spotrebná daň na naftu alebo benzín, ktoré majú malý obsah síry a zároveň obsahujú 4,4 percenta biozložky. Slovnaft navrhuje, že na Slovensku by sa mohli po zavedení podobného systému zvýšiť spotrebné dane na klasické fosílne palivá. Pri biopalivách by daň zostala na dnešných 14,50 koruny za liter nafty a 15,50 za liter benzínu. "To by viedlo k situácii, že na Slovensku by sa predávali už len biopalivá, a to bez toho, aby zákazník musel platiť viac a zároveň bez negatívneho vplyvu na štátny rozpočet," povedal Kelemen.
Slovnaft však otvoril diskusiu o podpore biopalív príliš neskoro. Producenti bionafty a biobenzínov si na nový systém podpory budú musieť počkať. Akékoľvek zmeny v spotrebných daniach musia byť prijaté zákonom a je reálne, že ich Národná rada pred júnovými parlamentnými voľbami nestihne schváliť. Poslanci už majú pred sebou iba jedinú schôdzu, aprílovú.
Biozložky odtekajú do zahraničia
Okrem zvýhodnenia chýbajú výrobcom biopalív jasné pravidlá, podľa ktorých by mohli svoje produkty uviesť na trh. "Stále nie je schválený vykonávací predpis k Národnému programu rozvoja biopalív, ktorý by mal platiť od začiatku mája," povedal Kelemen. Výrobcovia preto nevedia, či bude pridávanie biozložiek do palív povinné alebo nie. Vyhláška to ukladá ako povinnosť, Národný program nie.
Pokiaľ bude primiešavanie povinné, je otázne, či bude na Slovensku dosť biozložiek. Na splnenie 5,75-percentého podielu v palivách bude náš trh ročne potrebovať asi 35-tisíc ton bioetanolu do benzínov a 55-tisíc ton metylesteru repky olejnej (MERO), ktorý sa pridáva do nafty.
V roku 2005 sa v krajine vyrobilo iba 7,6-tisíca ton bioetanolu. Relevantné údaje o produkcii biozložky pre naftu chýbajú. Slovnaft odhaduje jej minuloročnú výrobu na 30 až 40-tisíc ton.
Mnohí výrobcovia biozložiek, ako napríklad bratislavská Palma, totiž predávajú časť svojej produkcie aj do zahraničia. Značné zásoby MERA z okolitých krajín vďaka štátnej podpore vykupuje Rakúsko a Nemecko. Kelemen v tejto súvislosti upozornil, že nedostatok bioetanolu a metylesteru z repky sa potom môže odraziť na ich vyššej cene.
(dc, sita, tasr)