BANSKÁ ŠTIAVNICA - Pamiatkari a aktivisti nesúhlasia s novým riešením dopravy a územným plánom v Banskej Štiavnici. Ján Roháč z občianskeho združenia Jantárová cesta hovorí, že "v niektorých častiach mesta sa počíta s rozširovaním ciest, inde sú cesty plánované aj tam, kde sú dnes chodníky či lesné cesty". Mohlo by to podľa neho výrazne narušiť charakteristickú banícku zástavbu.
Podľa Roháča je najviac ohrozená historická časť v okolí štôlne Glanzenberg, kde okrem zmeny charakteru krajiny hrozí aj vyvlastnenie pozemkov, "na čo by mohli doplatiť viacerí obyvatelia mesta".
O územnom pláne diskutovala vo februári širšia verejnosť. Peter Múdry, jeden z oponentov plánu, hovorí, že "návrh podceňuje ambície regiónu z medzinárodného hľadiska" a súčasný zlý stav iba konzervuje. "Návrh zdanlivo preferuje mestskú pamiatkovú rezerváciu, no navrhnutou dopravou by sa poškodilo pôvodné banícke osídlenie," povedal.
Územný plán dostanú poslanci mestského zastupiteľstva, keď sa skončí jeho verejné prerokovanie a pripomienkovanie, povedala prednostka mestského úradu Nadežda Babjaková. Poslanci sa potom rozhodnú.
Poslanec Vladimír Poprac považuje plán za "závažný dokument a zastupiteľstvo musí zvážiť, čo bude pre mesto v budúcnosti najlepšie", konštatuje.
Čo je jadrom sporov
plánuje sa priestor na výstavbu ubytovania, ale nerieši sa, kde ľudia budú zamestnaní,
k rozvoju cestovného ruchu chýbajú návrhy nových parkovísk,
nevytvárajú sa podmienky na investičný kapitál,
nerieši sa využitie banských háld a odkalísk,
systém dopravy môže narušiť pôvodnú banícku zástavbu.
(eta)