Zlé projekty sú podľa Romana Havlíčka zo združenia Priatelia Zeme, ktoré s CEE Network spolupracuje, také, ktoré sa snažia krajiny pretlačiť a "ignorujú pritom hlas ľudí a zanedbávajú dosahy na životné prostredie".
V Považskej Bystrici majú postaviť diaľnicu, ktorej trasu sa podľa Havlíčka snaží ministerstvo dopravy a diaľničná spoločnosť "napriek odporu občanov pretlačiť cez stred mesta". Tento variant vplýva na životné prostredie horšie ako iné tri riešenia a znečistí ovzdušie viac, ako keby sa diaľnica nestavala.
Sporná je aj stavba rýchlostnej komunikácie v Žiari nad Hronom. Havlíček pripomenul, že občanov o jej stavbe riadne neinformovali, čo potvrdil minulý rok aj Najvyšší súd. Mesto cesta oddelí od rieky Hron a zničí časť parku.
Tatjana Kelcová z ministerstva dopravy hovorí, že mimovládne organizácie mali šancu zapojiť sa od začiatku do pripomienkovania. Tie to urobili, v prípade Považskej Bystrice sa dnes súdia.
Problém je aj vodné dielo Slatinka. Čaká sa naň už polstoročie, keď stavebnú uzáveru vyhlásili v obci v roku 1955. Havlíček hovorí, že stavba tejto priehrady je zbytočná, na Slatinke sú už dve iné.
Norbert Holmo z ministerstva životného prostredia povedal, že projekt nádrže Slatinka je stále vo fáze prípravy projektov. Vodné dielo má podľa neho dodávať aj vodu pre Mochovce, no hlavne má zásobovať "región pitnou vodou".
Banskobystrická župa zasa chce postaviť spaľovňu a je podľa Havlíčka "aktívna v prospech súkromných firiem". Kraj vraj takú veľkú spaľovňu nepotrebuje, ale využívali by ju firmy, ktoré na ňu nemôžu žiadať peniaze z eurofondov. Stavbu spaľovne v areáli Petrochemy Dubová odmietli v referende občania troch obcí. Hovorkyňa župy Eva Berčíková včera povedala, že "na základe referenda proti spaľovni sa stavbou viac kraj nezaoberal a nepodal projekt".
Aj inde vraj stavajú bez ohľadu na ľudí a prírodu
Kontroverznými projektmi, ktoré chcú nové členské krajiny hradiť z eurofondov, sú najmä diaľnice.
V Česku sa do zoznamu zlých projektov dostala diaľnica cez Krušné hory, v tesnej blízkosti chránených území. Hovorkyňa českého ministerstva dopravy Marcela Žižková povedala, že diaľnica je dôležitá pre "spojenie s Nemeckom". Tunel, ktorý podporujú ekológovia, je podľa nej drahý.
Na zozname je aj plán presunúť železničnú stanicu v Brne necelý kilometer južnejšie. Presun odmietlo 86 % voličov v referende, no nebolo platné, lebo sa na ňom zúčastnilo len 25 % obyvateľov.
V Poľsku je na zozname zlých projektov transbaltická diaľnica z Varšavy do Helsínk, ktorá prechádza chránenými územiami a štát nerešpektuje ekologickejší variant. Problematická je stavba priehrady na rieke Wisla, jednej z posledných voľne tečúcich riek, ktorá má zaplaviť chránené územie.
V Maďarsku je na zozname spaľovňa blízko jazera Balaton, v Estónsku most medzi pevninou a ostrovom Saaremaa, čo podľa odporcov povedie k rozvoju masového turizmu na ostrove a ohrozí ekosystém.
Autor: haj