ILUSTRAČNÉ FOTO - SITA |
Tam, kde elektronická komunikácia cez mobil alebo cez e-mail nestačí, má odosielateľ na výber ešte kuriéra alebo poštu. Pri doporučených zásielkach poštou sa často stáva, že adresát nie je na tej adrese, ktorá je napísaná na obálke. Poštárka mu tak v schránke nechá takzvané oznámenie o uložení zásielky, ľudovo nazývané doručenka. Ak si príjemca zásielku neprevezme do 18 kalendárnych dní, list alebo balík ide späť odosielateľovi.
Na oznámení je okrem mena adresáta aj podacie číslo a deň jeho zanechania, teda údaje dôležité na riadne vydanie zásielky.
Čo však v prípade, ak adresát oznámenie stratí? Pošta tvrdí, že zásielku vydá príjemcovi aj v prípade, ak "zásielku dostatočne označí a preukáže, že je adresátom". Pri strate oznámenia sa pošta pokúsi vyhľadať zásielku, no adresát ju musí popísať. Zväčša to teda končí povzdychnutím panej za okienkom, škaredými pohľadmi ľudí v rade a niekoľkominútovým čakaním navyše. Pošta pritom ani v takomto prípade nevyberá poplatok, veď doručovanie zásielok je bezplatné.
Predtým, ako zásielku adresát preberie, mu pošta na jeho požiadanie povie, kto je odosielateľom. Po uplynutí 18-dňovej odbernej lehoty za poskytnutie informácie o odosielateľovi vyberá pošta poplatok 75 korún. V tomto prípade musí adresát podať svoju žiadosť písomne.
(ik)