Big Brother stačil Markíze raz. FOTO - ČTK
Veľkolepo propagované reality show už nelámu rekordy sledovanosti. Na divákov nezaberajú ani neustále výzvy, aby posielali viac esemesiek. Pri VyVolených II aj pri SuperStar II klesol ich počet troj- až štvornásobne, čo znamená aj pokles príjmov pre televízie.
Potvrdzuje sa trend známy v zahraničí, že úspech reality show v prevej sérii sa už nezvykne opakovať. Nazaberajú ani obmeny relácie.
Príčin poklesu sledovanosti aj príjmov televízií z emeskového hlasovania je viac.
V krátkom čase sa na Slovensku vystriedala takmer desiatka podobných reality formátov: SuperStar I a II, Miliónové dievča a Miliónový tanec, Mojsejovci, Big Brother, VyVolení I a II, v ktorých o postupe súťažiacich z ľudu rozhodovali diváci. Tí už nie sú ochotní utrácať peniaze za hlasovanie.
Druhé série s malými obmenami kopírujú predchádzajúce, a tak sa stráca pocit prekvapenia. Podľa Radoslava Augustína, ktorý na stránke medialne.sk porovnáva sledovanosť jednotlivých programov, ani pri VyVolených, ani pri SuperStar však nemožno hovoriť o prepádaku. Myslí si, že nižšie čísla sa dali očakávať aj zo sociologických dôvodov.
"Pri VyVolených už diváci nemusia mať záujem opäť sa viazať na dej polroka vysielaného denného seriálu, pri SuperStar opadá prvotné nadšenie z hľadania superhviezdy, pretože diváci zistili, že súťaž na hudobnom poli reálne karty príliš nezamieša," povedal Augustín.
Markíza poučená z neúspechu prvej série reality šou Big Brother už druhú sériu nenasadila a návratom starých osvedčených formátov chce dohnať to, čo jej Veľký brat pokazil.
Čo príde po vlne reality show? Programoví šéfovia televízií si lámu hlavu, čo by malo podobný účinok. Všetky televízie sa zhodli, že dobrý seriál. Príkladom je susedné Česko, kde pôvodný seriál dosahuje výborné čísla.
Prvé pokusy už urobila Markíza aj STV, zatiaľ však bez väčšieho úspechu.
Markíza zaváhala, predbehla ju STV aj JOJ
Do reality show sa televízie na Slovensku pôvodne veľmi nehrnuli, napriek tomu, že v Európe úspešne bodovali už niekoľko rokov.
Peniaze na drahú licenciu mala možno len Markíza, ale aj pre ňu to boli obrovské náklady bez záruky návratu. Navyše jej pozícia lídra na trhu bola aj bez reality show neohroziteľná, a tak ju nič nenútilo meniť zaužívané formáty.
Súkromné televízie to skúsili najprv s domácimi skôr amatérskymi pokusmi reality show, ako boli Mojsejovci na Markíze či Dievča za milión v TV JOJ.
Paradoxne, prvá televízia, ktorá nabrala odvahu riskovať a investovať veľké peniaze do licencie, bola verejnoprávna STV so SuperStar.
Pritiahla reklamných klientov a po dlhom čase priniesla program, ktorý v sledovanosti bez problémov predbehol Markízu. Priame zisky však vzhľadom na pribúdajúce pokuty za porušovanie zákona nasadzovaním reklamy v programe vysoké neboli.
Televízia JOJ spustila VyVolených s niekoľkotýždňovým predstihom pred Markízou a jej Big Brother, čo jej zvýšilo sledovanosť a prakticky rozhodlo, že jej šou bola úspešnejšia.
Pre Markízu, ktorá bol zvyknutá na 35-percentný podiel na trhu, znamenal 24-percentný podiel Big Brother prepad.
"JOJ išla do jesene s čistým štítom, okrem Črepín, Novín a Inkognita nemala vlastne nič," hovorí mediálny analytik Radoslav Augustín. Keď televízia nasadila VyVolených do viacerých prime-time, diváci o nič neprišli.
Markíza: Naša chyba
Nasadenie Big Brother bolo jedným z najhorších strategických rozhodnutí Markízy. "Nasadením Big Brother zrušila všetky formáty, z ktorých roky žije a ktoré jej fungujú," hovorí Augustín.
Televízia, určená pre väčšinu, začala vysielať kontroverzný program pre určitú, v zásade mladšiu skupinu divákov, ktorý aj vo svete vysielajú skôr menšie televízie, čo sa potrebujú zviditeľniť.
"Pri spätnom hodnotení projektu považujeme za najväčší problém vtedajšiu presýtenosť trhu žánrom reality show skleníkového typu - okrem dvoch slovenských televízií prenikali na náš trh aj ďalšie dva rovnaké programy z Česka," hovorí dnes hovorkyňa Markízy Ivana Semjanová.
"Stala sa tu strategická chyba, ktorá sa nikdy nesmie zopakovať, a to tá, aby sa líder prispôsoboval trhu. Líder sa nikdy neprispôsobuje trendu konkurencie, líder určuje, kreuje!" zhodnotil Big Brother nový generálny riaditeľ Václav Mika v rozhovore pre mesačník Stratégie.
Akonáhle sa Markíza vrátila späť k svojim reláciám Aj múdry schybí, Zámena manželiek, Milionár a Hodina pravdy, má opäť lepšiu sledovanosť. Ohlásila, že chce byť televíziou rodinného typu. Napriek tomu sa uvažuje nad nejakou formou reality šou, kde by účinkovali manželia Mojsejovci.
STV: SuperStar unavila
Napriek nižšiemu záujmu aj druhá séria SuperStar patrí k najsledovanejším programom na televíznom trhu.
V prvej sérii prichádzalo počas jediného finálového kola 400- až 500-tisíc esemesiek, dnes to je okolo 110- až 130-tisíc.
Namiesto sedem miliónov korún, ktoré televízia na textových správach utŕžila v prvom kole, je to dnes len niečo cez 1,5 milióna. Navyše STV obmedzila aj vysielanie reklamy.
Podľa člena vedenia STV Branislava Zahradníka je pokles logický a je spôsobený "unavovým syndrómom" divákov z množstva reality show vysielaných za posledné dva roky. Napriek tomu si myslí, že SuperStar II významne prispieva k stabilizácii pozície Jednotky STV ako "dvojky" na televíznom trhu. Prvá séria mala komerčné výnosy okolo 105 miliónov korún, v druhej sérii sa ráta s nižšími výnosmi.
JOJ: Vyplnila si prime-time
TV JOJ priniesli VyVolení z hľadiska sledovanosti mimoriadny úspech. "Jojka bola od októbra až do Vianoc medzi 20.00 a 23.00 slovenskou jednotkou, v rozhodujúcom čase uzatvárania reklamných kontraktov na rok 2006 sme boli 'hviezdou' trhu," povedal hovorca televízie Ľudovít Tóth.
Aj vo VyVolených prichádza oproti prvej sérii tri- až štyrikrát menej esemesiek. Presné číslo však televízia JOJ nezverejňuje. Druhá séria dosahuje podiel na trhu okolo 20 percent, čo je porovnateľné, na pomery Markízy s nie veľmi úspešnou reláciou Nech sa páči Andyho Krausa.
"Nižšie čísla sme očakávali," komentuje menší záujem Tóth.
VyVolení II bez väčšej námahy a investovania zapĺňajú aj dnes veľkú časť vysielacej štruktúry stanice.
"Náklady na prvú sériu dosiahli okolo 150 miliónov korún, z toho asi polovica boli investície, ktoré budeme v ďalších sériách zhodnocovať," povedal.
Zatiaľ nepadlo rozhodnutie nasadiť tretiu sériu, ale dá sa to očakávať.
Čo priniesli reality show televíziám
Televízia súčasný podiel na trhu podiel na trhu
(prvá séria) (druhá séria)
Markíza 31,8 % 24 % (BB) -
Jednotka 20,7 % 65% (SHS I.) 50% (SHS II.)
JOJ 17,2 % 27% (VV I.) 20% (VV II.)
Zdroj: TNS (spracované podľa podkladov STV, Markíza, JOJ, medialne.sk)
BB Big Brother Súboj, SHS - Slovensko hľadá SuperStar, VV - VyVolení
VyVolení I JOJ vyšli. Radosť mal šéf Milan Kňažko aj moderátor prvej série Michal Hudák. FOTO - ARCHÍV SME
SuperStar II už diváci až tak nehľadajú. FOTO - ARCHÍV SME