Výrobky Danone budú na slovenskom trhu aj naďalej, no budú sa dovážať zo zahraničia. Pod likvidáciu trnavského závodu sa zrejme podpísali aj návyky slovenských spotrebiteľov, ktorí ročne v porovnaní s ostatnými Európanmi skonzumujú veľmi málo mliečnych výrobkov. FOTO - REUTERS |
BRATISLAVA, TRNAVA - Aj keď má svetový potravinársky líder Danone podľa predstaviteľov firmy na Slovensku tretinový podiel na trhu fermentovaných mliečnych výrobkov, rozhodol sa svoju jedinú slovenskú výrobňu v trnavskej Modranke zatvoriť. Po vyše šiestich rokoch fungovania tak zo závodu odíde vyše sedemdesiat pracovníkov, prevažne žien. Podľa regionálnej manažérky Danone Slovakia Zuzany Grznárikovej výrobňa mliečnych výrobkov stratila konkurencieschopnosť.
Závod už nemohol pre malý objem spracovaného mlieka konkurovať väčším prevádzkam v Česku či v okolitých krajinách. "Slovenský trh dokážeme efektívnejšie obsluhovať zo zahraničných závodov," tvrdí Grznáriková. Modranka spočiatku vyrábala pre slovenský a český trh. Bolo to ešte pred vstupom Slovenska do únie, keď platili iné colné pravidlá medzi susednými krajinami. Uzavretie Modranky by podľa manažérky malo mať v strednodobom výhľade pozitívny dopad na finančné zdravie celej skupiny Danone. Tá predvlani dosiahla celosvetovo tržby 13,7 miliardy eur a zisk zo svojej hlavnej činnosti 1,7 miliardy eur. Hospodárske výsledky na národných trhoch však zástupcovia koncernu nezverejňujú.
Koniec výroby na Slovensku by nemal ovplyvniť doterajšie obchody spoločnosti. Na náš trh sa už viac rokov dostávajú produkty práve zo zahraničných prevádzok. Prácu nestratia zamestnanci centrály v Bratislave, zákazníckeho servisu, ani obchodnej sekcie. Danone neplánuje prerušiť ani pre firmu výhodné obchody so slovenskými farmármi. Ceny surového kravského mlieka, asi 9,8 koruny za liter, totiž u nás patria medzi najnižšie v únii. Slovenský trh s mliečnymi výrobkami v posledných rokoch príliš nerastie. Podľa Grznárikovej Slovensko ostáva perspektívnym odbytiskom. Od roku 2002 u nás firme rastú tržby o viac ako desať percent ročne. Slovenský zákazník je podľa nej orientovaný predovšetkým na základné typy mliečnych výrobkov, teda jogurty. Výrobky ako mliečne dezerty sa dostávajú do povedomia zákazníkov pomalšie. V tomto roku Danone v obchode neplánuje žiadne zásadné zmeny.