
V posledných dňoch záchranári v tuneli intenzívne nacvičovali evakuáciu z ohrozených oblastí. FOTO - ČTK/AP
Na tri roky sa namiesto plánovaných niekoľko týždňov pretiahla oprava tunela medzi francúzskym mestom Chamonix a talianskym mestom Aosta. Stavba pod najvyššou európskou horou Mont Blanc vydesila svet ničivým požiarom 24. marca 1999. Dnes sa brány tunela otvoria.
Po troch rokoch opráv je jasné, že najúčinnejšou prevenciou proti tragédiám v tuneloch je rozvoj železničnej dopravy. „Nedávam im viac ako rok do ďalšej nehody,“ tvrdí Alain Durand z Asociácie pre úctu k Mont Blancu, ktorá dnes povedie na francúzskej strane tunela protesty proti nákladnej doprave. Proti sú aj ekológovia.
Francúzsky minister Jean-Claude Gayssot tvrdí, že rozvoj železnice je „príkazom dňa“. Nahradenie cestnej nákladnej dopravy však potrvá dlho. Navrhované spojenie Lyon-Turín s veľkou nákladnou kapacitou by malo byť dokončené v roku 2012.
Spor o nákladné automobily ešte nie je vyriešený. Gayssot povedal len toľko, že nákladná doprava sa obnoví „niekedy“ po 15. marci. To znervózňuje najmä talianskych dopravcov, ktorí Mont Blanc najviac využívali.
Osudný požiar v marci 1999 vzbĺkol v kamióne asi v polovici tunela. Do neho narazili ďalšie nákladné autá a zablokovali komunikáciu. Oheň sa rozšíril na devätnásť kamiónov a desať osobných áut. Teplota na začiatku tunela stúpla na tristo stupňov Celzia a v ohnisku takmer na tisíc stupňov, čo znemožnilo akýkoľvek zásah. Horelo 53 hodín.
Francúzskym požiarnikom sa podarilo tunel schladiť po štyroch dňoch. Záchranári hovorili o „nových Pompejach“. Zahynulo 39 ľudí.
Konečná francúzsko-talianska správa z júla 1999 kritizovala nedostatočnú koordináciu oboch strán. Osudnou chybou bolo, že taliansky dispečer nezapol ventiláciu, ktorá mala odsávať dym, a červená na semaforoch v tuneli naskočila až deväť minút po nehode.
V júni 2000 bola francúzska spoločnosť ATMB prevádzkujúca tunel obvinená z „neúmyselného zabitia“.
Tunel má za sebou rozsiahlu renováciu za 350 miliónov eur. Bezpečnosť posilnili mobilné policajné hliadky. ATMB tvrdí, že tunel teraz patrí „k najbezpečnejším v Európe“ s väčšou kapacitou odsávania dymu, bezpečnejšími „úkrytmi“ vnútri tunela a s nepretržitými požiarnymi službami. (čtk, reuters)