FOTO
BRATISLAVA - Čo je to euro, prečo ho Slovensko chce zaviesť, čo prinesie ľuďom a firmám? Vládna informačná kampaň o novej mene sa rozbehne koncom roka a vyvrcholí v roku 2008. Súčasťou budú aj rady spotrebiteľom, ako sa majú brániť proti neodôvodnenému zdraženiu po zavedení eura, odporúčania obchodníkom, aby euro nezneužili na obohatenie, či euroosveta na stredných školách.
Splnomocnenec vlády pre zavedenie eura Ivan Štefanec odhaduje, že kampaň by nemala stáť viac ako štyri milióny eur, čo je v prepočte asi 150 miliónov korún. "Polovicu z toho zaplatí Európska únia." Slovenská kampaň bude lacnejšia ako v štátoch, ktoré už euro používajú a na kampaň minuli v priemere euro na obyvateľa.
Boj s obavami
Kampaňou by Štefanec spolu s rôznymi expertnými výbormi chcel rozptýliť obavy, ktoré podľa prieskumov ľudia na Slovensku z eura majú. Hovoria o svojom strachu z oslabenia národnej identity, kontroly nad národnou ekonomickou politikou, ale najmä z rastu cien.
Skúsenosti z chudobnejších štátov ako napríklad Grécko, podľa ekonóma Nadácie F. A. Hayeka Martina Chrena, hovoria, že po vstupe do eurozóny sa inflácia, teda rast cien, zrýchlil asi o jeden percentuálny bod. Je to tým, že štáty prišli o vlastnú menovú politiku a aj možnosť dobiehať ceny a životnú úroveň cez kurz národnej meny.
Gréci to prešvihli
Analýza štatistického úradu Európskej únie Eurostat ukázala, že euro infláciu zvýšilo len veľmi mierne. V eurozóne preň stúpla v prvom roku jeho fungovania v priemere o tri desatiny percentuálneho bodu. "Náklady na zavedenie a zo zaokrúhľovania v značnej miere potlačila konkurencia," píše sa v analýze. Vyskytli sa však aj odklony - Grécko, Taliansko, ale aj Nemecko, kde niektoré ceny, najmä potravín, stúpli od desať do štyridsať percent, čo vyvolalo štrajky a bojkot spotreby.
Zaokrúhľovanie využili na obohatenie reštaurácie, kaviarne, stánky s rýchlym občerstvením, taxikári, kaderníci a automechanici. Zdraženiu pomohli aj spotrebitelia. "Nevenovali dostatočnú pozornosť drobným cenovým rozdielom u predajcov a pri platení veľmi často zaokrúhľovali vo svoj neprospech, čím si sami predražovali nákupy," hovorí sa v národnom pláne pre zavedenie eura.
Od eura dostaneme percento
Vstup do eurozóny neprinesie len rast cien tovarov a služieb, ale aj ceny práce, teda platov. Mzdy potiahne nahor najmä vyššia konkurenčná schopnosť slovenských firiem v zahraničí. Odpadnú im totiž náklady na transakciu mien, znížia sa náklady na zaisťovanie obchodov proti kurzovému riziku, vzrastie istota v obchodovaní a investíciách, stúpnu tržby a zisky, utvorí sa priestor na rýchlejší rast platov. "Zavedenie eura zvýši rast slovenskej ekonomiky o jeden percentný bod," povedal Štefanec.
Čo robiť, aby euro nezvýšilo ceny
Verejná správa
ceny, poplatky, mzdy vo verejnom sektore, dôchodky, sociálne dávky a dane zaokrúhliť v prospech občana, dohadovať sa s podnikateľskými združeniam o nezvyšovaní cien, na firmy, ktoré dohody o cenovej stabilite odmietnu alebo porušia, upozorňovať v médiách, pol roka pred a rok po zavedení eura uplatniť dvojité oceňovanie: v eurách i korunách, zriadiť pre verejnosť telefónnu linku na oznamovanie zneužitia eura na obohacovanie. Podnikatelia
v každom obchode umiestniť viditeľnú tabuľu s konverzným kurzom, obchodné reťazce by mali prijať stratégie spotrebiteľsky výhodného zaokrúhľovania na psychologické ceny. Spotrebitelia
odkladať si zhruba rok pred zavedením eura účty a pokladničné bloky za zvyčajné nákupy a porovnávať ich s cenami po zavedení novej meny, pri prvých platbách v eure uprednostniť kalkulačku pred hrubým prepočtom naspamäť, nepreplácať nákupy a obslužné za poskytnuté služby: aj mince s najmenšími nominálnymi hodnotami majú reálnu hodnotu, upozorňovať na predajcov a firmy, ktoré zneužívajú euro na zvyšovanie cien. Zdroj: Národná banka Slovenska
FOTO
Po zavedení eura, ktoré je plánované na rok 2009, by si ľudia sprvu mali dávať pozor, či na nich obchodníci nezarábajú neprimerane. FOTO - SITA
Ivan Štefanec. FOTO - ARCHÍV TASR