Generálny riaditeľ Správy slovenských ciest Peter Havrila a minister dopravy Pavol Prokopovič si prajú, aby sa na výberových konaniach zúčastňoval aj tretí sektor. Podľa Aliancie fair-play s nimi doteraz rezort spolupracoval slabo a krátko pred voľbami takéto politické gestá už nemajú zmysel. FOTO - SITA
BRATISLAVA - Po viacerých podozreniach z nečestných či protizákonných postupov pri tendroch prichádza Slovenská správa ciest a ministerstvo dopravy s plánom, ako zvýšiť ich transparentnosť.
Podľa správy, ktorú médiám poskytol hovorca ministerstva Tomáš Šarluška chce správa ciest tri mesiace pred voľbami do všetkých výberových komisií začať pozývať ľudí z neziskových organizácií, ako Transparency international či Aliancie fair-play.
Generálny riaditeľ Slovenskej správy ciest Peter Havrila ministra dopravy Pavla Prokopoviča informoval, že ide o "snahu zamedziť rôznym nežiaducim javom v obstarávaní".
Obe mimovládne organizácie však tvrdia, že ich zatiaľ nikto na účasť na tendroch nevyzval. "Zdá sa nám veľmi nevhodné, ak ministerstvo dopravy vydá správu ešte pred tým, ako nás zodpovední vôbec oslovia. Vzhľadom na praktickú nemožnosť ministra čokoľvek dlhodobejšie garantovať to považujeme za zneužitie nášho mena v politickej kampani," konštatuje Zuzana Wienk z Aliancie fair-play.
Záujem až pred voľbami
Aliancia fair-play podľa Zuzany Wienk od ministra Prokopoviča za celé jeho funkčné obdobie nedostala ani jedinú ponuku na spoluprácu pri zlepšení pravidiel tendrov. Považuje preto za veľmi neúprimné, ak sa "minister snaží stransparentňovať procesy v rezorte pár týždňov pred voľbami".
Ani Aliancia fair-play, ani Transparency international sa na tendroch zúčastňovať nechcú. Prezidentka Transparency Emília Beblavá si myslí, že nie je možné aby "sedeli pri konaniach", lebo organizácia sa snaží o celoplošné zmeny v pravidlách verejného obstarávania. "Aby nebola transparentnosť len pri niektorých procesoch, ale pri všetkých," tvrdí Beblavá, ktorá však víta každú snahu na otvorenosť pri narábaní s verejnými financiami. Práve o celoplošných zmenách však podľa nej politici nie sú ochotní diskutovať. K otázke, ako konkrétne by mohli neziskové organizácie pomôcť zlepšeniu výberových konaní, sa nevedel vyjadriť ani autor správy, hovorca rezortu dopravy Šarluška. Denník SME odkázal na Slovenskú správu ciest.
Reálna možnosť mimovládnych organizácií priamo ovplyvniť výberové konania ostáva otázna. Podľa Zuzany Wienk by napríklad mali obmedzený počet hlasov v komisii. "Transparentnosť tendrov by mala byť dostupná všetkým občanom, nie len vybraným mimovládkam," konštatuje.
Podobné pokusy už boli
Konanie Slovenskej správy ciest, ktorá ukazuje dobrú vôľu ozdravovať verejné obstarávania prizývaním neziskových organizácií, nie je ojedinelé. Transparency international o spoluprácu podľa Beblavej požiadal po nástupe do funkcie aj minister hospodárstva Jirko Malchárek. Chcel, aby sa zástupcovia tretieho sektora zúčastňovali na výberových konaniach pri obsadzovaní do funkcií či pri tendroch. "Máme záujem o plošné riešenie problému, a preto sme ministerstvo požiadali o zaslanie pravidiel používaných pri obstarávaní. Tie sme nikdy nedostali a ministerstvo nás už nekontaktovalo," tvrdí Beblavá.
Podobnú skúsenosť má Aliancia fair-play aj so samotnou Slovenskou správou ciest. Podľa Zuzany Wienk aliancia túto príspevkovú organizáciu pred polrokom žiadala o prístup k viacerým vnútorným predpisom. "Napriek niekoľkonásobnej urgencii sme ich doteraz nedostali."
Slovenskej správe ciest pritom už asi veľké tendre "nehrozia". Tie sa presunuli na Národnú diaľničnú spoločnosť, ktorá sa vlani od pôvodnej správy oddelila, aby sa starala o diaľnice, cesty prvej triedy a rýchlostné cesty. Správe ciest ostali ostatné s menšou hodnotou.
Správa ciest už mala problémy
V roku 2001 a 2002 porušila Slovenská správa ciest podľa Najvyššieho kontrolného úradu v dvoch prípadoch zákonom stanovené pravidlá. Jedno z nich pri výstavbe diaľničného úseku Nová Baňa - Rudno nad Hronom, keď úrad správu ciest kritizoval za porušenie rozpočtovej disciplíny. Úsek financovaný zo zdrojov Európskej investičnej banky mal rozpočet asi 300 miliónov korún. Maximálna povolená záloha pre dodávateľa prác, spoločnosť Doprastav bola pritom desať percent, teda 30 miliónov. Slovenská správa ciest však Doprastavu vyplatila až 104 miliónov korún. Problémov bolo oveľa viac.
Nedostatky v systéme verejného obstarávania
Ministerstvá nesprístupňujú vybrané informácie nad rámec zákonnej nevyhnutnosti, čo vzbudzuje negatívny dojem hospodárenia s verejnými zdrojmi.
Väčšina ministerstiev uvádza, že nemôže poskytnúť štatistický prehľad výsledkov verejného obstarávania. Rezortom tak chýbajú podklady na zlepšovanie pravidiel obstarávania.
Podstatná časť rozpočtových výdavkov na nákup tovarov, služieb a prác sa uskutočňuje nesúťažnými metódami mimo rámca zákona o verejnom obstarávaní. Ministerstvá ani nezačali hľadať riešenie tejto prekážky, napríklad použitím jednoduchého elektronického obstarávania podľa rámcových zmlúv. Takéto "trhovisko malých štátnych zákaziek", už niekoľko rokov funguje v Česku.
Ministerstvá nemajú rozpracované podrobné manuály k procesom verejného obstarávania, niektoré nemajú ani interný predpis.
Zdroj: Transparency international, monitoring verejného obstarávania