FOTO |
Autor, ktorý začiatkom sedemdesiatych rokov začal prekračovať hranice tradične chápanej sochárskej disciplíny, vystavuje výber zo svojho cyklu Idea. Hoci Meliš vždy experimentoval nielen s materiálmi a formami, ale aj s vybranými princípmi aktuálnych umeleckých smerov a tendencií, jeho tvorbe je vlastný aj silný vzťah k tradícii, ktorú prepájal autorským zásahom s aktuálnymi otázkami o povahe a podobách nielen umenia, ale aj širšie pochopených súvislostí kultúry a spoločnosti.
Príznačný protiklad surového a estetického je v jeho dielach zdrojom napätia, pričom autor zachádzal ďalej v úspešnom skĺbení svojho sochárskeho naturelu s vyhraneným konceptuálnym programom. Najmä jeho staršiu tvorbu v čase totalitného režimu charakterizovala až fanatická snaha po autenticite a hľadaní pravdy.
Dlhodobý cyklus Idea bol jedným z autorových najsilnejších konceptov a programových zaujatí. Je zaujímavé, ako výber grafík, objektov, reliéfov, drobných plastík a kresieb ukazuje pôvodne antiestetické východiská autora, ale aj uhladenejšiu "výstavnú" stránku výsledkov mnohoročnej rukodielnej meditácie nad pojmom idey. Ponúkaná prezentácia starších prác Juraja Meliša je snáď výzvou na reinterpretáciu, na ktorú jeho tvorba stále čaká.
Príznačne sa práve tvorba Juraja Meliša aj vďaka symbolickému odkazu dostala do koncepcie podujatia zamýšľaného ako ironické pripomenutie Víťazného februára - udalosti, ktorá v roku 1948 odštartovala mechanizmus komunistickej nadvlády v krajine.
Dramaturgiu v tomto duchu nepriamou väzbou dopĺňala vernisážová projekcia dokumentárneho filmu Across the Border piatich režisérov z krajín strednej Európy - Pawel Łoziński z Poľska, Jan Gogola z Česka, Slovák Peter Kerekes, Maďar Robert Lakatos a Biljana Čakič-Veselič zo Slovinska, ktorí prispievajú do diskusie o dejinách tohto zvláštne heterogénneho prostredia s vnímavými postrehmi na tému hraníc. (lg)
Melišove variácie na tému idey. |