Motiváciou pracovného kolektívu nemusia byť len peniaze

Otázka: V našom obchode je momentálne najväčšou výzvou motivovať ľudí. Ako to najlepšie urobiť?

Vijay Naik, Gaborone, Botswana

Jack a Suzy Welchovci: Myslíte okrem peňazí? Ako šéf ste totiž už určite zažili, aké účinné môžu byť peniaze pri vykresaní motivačnej iskry, dokonca aj u zamestnancov, ktorí tvrdia, že peniaze pre nich vlastne nie sú dôležité! Vskutku, moc peňazí aktivizovať ľudí je taká osvedčená, že sa ňou ani nebudeme zdržiavať.

A nebudeme hovoriť ani o dvoch ďalších zavedených motivátoroch: zaujímavej práci a príjemných spolupracovníkoch. Už viete, aké efektívne sú tieto podmienky, ak chcete od ľudí, aby do svojej práce investovali srdce a dušu. Rovnako ako peniaze sú to motivačné stabilizátory.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Keby však tieto tri stabilizátory boli jediným, čo tvorí motiváciu, nebola by takou problematickou výzvou, ako správne píšete. Tak čo iné ešte môžete urobiť? Existujú ďalšie štyri motivačné nástroje, ktoré môžete použiť.

Prvý je ľahký: uznanie. Keď jednotlivec, alebo kolektív urobí niečo výnimočné, urobte z toho nezabudnuteľnú udalosť. Oznámte to, rozprávajte o tom pri každej príležitosti. Rozdávajte ocenenia.

Druhý nástroj by mal byť ľahký, ale evidentne nie je. Hovoríme to preto, že všade, kam ideme, sa pýtame obecenstva, či sa domnievajú, že ich firmy dostatočne oslavujú úspech. Je typické, že "áno" nikdy neodpovie viac ako 10 percent ľudí. Aká premrhaná šanca. Oslava víťazstiev za pochodu je prekvapivo účinný spôsob, ako udržať ľudí zaangažovaných na celom pochode. A nehovoríme iba o oslave veľkých víťazstiev. Hovoríme o vypichovaní míľnikov, ako veľká objednávka, alebo nový spôsob robenia veci, ktorý zvyšuje produktivitu. Nakoniec, takýmto míľnikom môže byť aj spokojný zákazník. Všetky tieto čiastkové úspechy sú šancami pogratulovať tímu a povzbudiť ho pred nadchádzajúcimi úlohami a problémami. Oslavy nemusia byť prepychové ani drahé. Nakoniec, oslava je vlastne len inou formou uznania, ale zábavnejšou. Môže to byť usporiadanie večierku s prekvapením v jedno popoludnie. Môžu to byť lístky na bejzbal alebo do kina. Môžete poslať niekoľkých ľudí so skvelými výsledkami aj s rodinami do zábavného parku, alebo do zoologickej záhrady, či na nejakú významnú spoločenskú udalosť... alebo na čokoľvek, čo ich naštartuje.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalší motivačný nástroj je naozaj mocný, ale dá sa použiť, len ak ste si absolútne istý svojím poslaním. Je neodvratné, že vám krízy občas odvedú pozornosť od podstaty vášho poslania, ale aby sa kolektív pohol vpred, musí chápať a prijať to, kam smeruje. Potrebuje spoločný cieľ, kolektívny cit pre zámer. Šéf musí povedať: "Tam je kopec, spolu ho zdolajme!" To je esencia motivujúcej výzvy.

Posledný motivačný nástroj je zrejme najťažší. Mnohí veľkí vodcovia ho majú ako súčasť "umenia robiť s ľuďmi", ale pre menej ostrieľaných je ťažšie zvládnuť ho. Hovoríme o vytvorení pracovného prostredia so správnou rovnováhou úspechu a výzvy. Ľudia potrebujú pocit úspechu, aby ich práca nadchýnala. No ak pred nimi nestoja zároveň aj skúšky, začnú sa nudiť.

SkryťVypnúť reklamu

Jack Welch - je penzionovaným generálnym riaditeľom spoločnosti General Electric. Vo firme strávil štyridsať rokov, z toho dvadsať vo vedúcej pozícii. Jeho riadiace inovácie z neho urobili najvplyvnejšieho generálneho riaditeľa svojich čias. Od odchodu do dôchodku Jack Welch cestuje po svete, prednáša na rôzne témy, pôsobí ako poradca a píše knihy.

Suzy Welchová - je známou autorkou, komentátorkou a ekonomickou novinárkou. V poslednom čase napísala spolu s manželom Jackom bestseller Winning (Víťaziť). Je bývalou redaktorkou The Washington Post, Miami Herald, Associated Press a Harvard Business Review. Niekoľko rokov pôsobila ako poradkyňa pre manažment na Harvard Business School. (r)

Autor: Jack, Suzy Welchovci

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 584
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 303
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 116
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 336
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 914
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 862
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 397
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu