Povolanie železničiara už na rozdiel od minulých desaťročí nie je prácou s vynikajúcim sociálnym zabezpečením. Odstraňovaním prezamestnanosti sa železničné firmy postupne zbavujú imidžu "štátu v štáte". FOTO - TASR |
BRATISLAVA - Rady železničiarov vlani opustili opäť tisícky pracovníkov. Železničné firmy tak plnia svoj plán, vytýčený ešte v roku 2003, podľa ktorého chcú zvyšovať svoju efektivitu a zároveň kresať náklady.
Masívne prepúšťanie...
Ešte stále najväčší zamestnávateľ na Slovensku, Železnice SR na konci roku 2004 zamestnával zhruba 20 300 ľudí, no v decembri uplynulého roku už ich bolo len 18 500.
Osobný dopravca Železničná spoločnosť Slovensko skončil v minulom roku pracovný pomer so 189 zamestnancami. Z tohto počtu uvoľnila spoločnosť 55 ľudí z organizačných dôvodov a 134 zamestnancov pre odchod do dôchodku či výpovede, alebo úmrtie.
Nákladná Železničná spoločnosť Cargo mala na konci minulého roku 11 856 zamestnancov, čo by podľa prepočtov SME znamenalo, že vo firme oproti koncu roka 2004 nepracuje takmer 700 ľudí. Pred rozdelením na začiatku minulého roku totiž Železničná spoločnosť zamestnávala 17 611 ľudí.
Podľa hovorcu oboch železničných spoločností Miloša Čikovského ide najmä o prirodzený úbytok zamestnancov. "V horizonte najbližších troch rokov spoločnosť už nepredpokladá výrazné zmeny v zamestnanosti," konštatoval Čikovský.
Bývalí železničiari sa zvyčajne uplatnia ako pracovníci dodávateľských a opravárenských firiem, napríklad "ŽOS", ale ich zamestnávanie je z roka na rok ťažšie. Prepustení zamestnanci železníc totiž pribúdajú rýchlejšie, než voľné pracovné miesta v týchto firmách. Predovšetkým mladšie ročníky sa tak obzerajú po rekvalifikácii.
...kompenzuje rast miezd
Na druhej strane, železničiarom rastú platy. Rovnako ako minulý rok sa ŽSR v kolektívnej zmluve zaviazali, že tento rok zdvihnú mzdy zhruba devätnástim tisíckam zamestnancov o 5,8 percenta. "Priemerná mzda sa pritom za minulý rok dostala na 18 167 korún," uviedla hovorkyňa ŽSR Nela Blašková. V tomto roku by sa tak mali mzdy zamestnancov železníc zvýšiť v priemere o 1 054 korún na 19 220 korún. Kolektívna zmluva rieši podľa Blaškovej aj otázku sociálnych kompenzácií a odstupného. Sociálne istoty železničiarov pritom ostávajú stále silné, hoci už nie sú také exkluzívne, ako v časoch starých štátnych železníc. Rozsah sociálnych kompenzácií, ktoré patria zamestnancovi pri ukončení pracovného pomeru z organizačných dôvodov, sa znížil na tri-, päť- a osemnásobok mzdy v roku 2006. (ik, dj, sita, tasr)