FOTO |
BRATISLAVA - Hoci rezort dopravy pripravil podklady na privatizáciu bezmála 90 percent akcií Slovenských aerolínií už koncom leta roku 2004, predaj sa podľa ministerstva hospodárstva v tomto volebnom období už neuskutoční. Takmer 62-percent medzičasom bez tendra získali rakúske Austrian Airlines a pre túto transakciu označovanú ako "skrytá privatizácia" už polícia začala dve trestné stíhania.
"K doprivatizácii už v tomto volebnom období nedôjde," potvrdila Dagmar Hlavatá z komunikačného oddelenia ministerstva hospodárstva. Minister dopravy Pavol Prokopovič pritom ešte v novembri 2004 verejne sľuboval, že zvyšných zhruba 34 percent v rukách štátu v spolupráci s ministerstvom hospodárstva predá. Tentoraz to malo byť v štandardnej súťaži.
Pätnásť mesiacov sa nič nestalo
Situáciu okolo predaja štátneho podielu skomplikoval podľa šéfky odboru privatizácie ministerstva hospodárstva Márie Valovičovej aj vstup Austrian Airlines do spoločnosti. V tejto súvislosti sa totiž diskutovalo, či šlo o skrytú privatizáciu a poslanec Branislav Opaterný podal začiatkom leta minulého roka trestné oznámenie. Ministerstvo dopravy muselo navyše predložiť nové privatizačné podklady, ktoré už hovorili o doprivatizácii 34-percentného balíka akcií. Ministerstvo hospodárstva ich dostalo ešte koncom júna minulého roku, ale už sa nič nestalo.
Proces doprivatizácie aerolínií viazne aj vinou predaja bratislavského a košického letiska, povedala ďalej Valovičová. Letiská, v ktorých má získať väčšinový podiel konzorcium TwoOne, už pritom čakajú len na rozhodnutie Protimonopolného úradu a podľa dohody ministerstiev mali po ukončení predaja letísk prísť na rad aerolínie. Vláda však spolu so zastavením ostatných privatizácií do volieb zastavila aj tento dopredaj.
Záujemcovia sa už hlásili
Napriek tomu, že obe ministerstvá na privatizácii pracovali, dnes sa nič nedeje. "Je spracovaný len privatizačný projekt a ďalšie kroky sa už neuskutočnili," povedala Hlavatá. Doprivatizovať aerolínie sa pritom ministerstvo dopravy zaviazalo už v zmluve s Austrian Airlines v jeseni roku 2004.
Počas príprav privatizácie zostávajúceho štátneho podielu v spoločnosti sa v januári objavili traja záujemcovia o kúpu. Jedným z nich sú samotné Austrian Airlines, ktoré sa k tomu zaviazali v zmluve s ministerstvom. Pred vstupom rakúskej firmy pritom o Slovenské aerolínie nebol podľa Prokopoviča záujem. Firma totiž v tom čase čelila konkurzu.
IVAN KAHANEC