V Rusku sa začína nová éra motorizmu

Ruskému automobilovému priemyslu už zrejme niet pomoci. Z ciest postupne miznú Volgy, Lady, Nivy i Moskviče. Na ich miesta nastupujú zahraničné ...

FOTO

Ruskému automobilovému priemyslu už zrejme niet pomoci. Z ciest postupne miznú Volgy, Lady, Nivy i Moskviče. Na ich miesta nastupujú zahraničné autá, stále častejšie vyrábané v obrovských ruských závodoch, ktoré riadia cudzinci a pracujú v nich ruskí robotníci.

Poslednou kvapkou bola tohtoročná krutá zima. "Naše autá sa v tridsaťstupňových mrazoch nedali ani naštartovať a napríklad juhokórejské išli dobre. Ako keby tam mali väčšiu zimu než u nás," tvrdia moskovskí taxikári.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

O ďalší krok k definitívnemu koncu sa ruský autopriemysel priblížil tento týždeň bankrotom ruského automobilového gigantu Moskvič. Potom, čo v decembri Rusi oplakávali koniec Volgy, sa tak lúčia s ďalším výplodom sovietskeho designu a technického umu.

SkryťVypnúť reklamu

Ruský trh - žatva zahraničných výrobcov

Koniec Moskviča a predtým Volgy prijala ruská verejnosť s ľútosťou, ale obetovať sa a kúpiť si za nemalé peniaze stroj, ktorého hlavnými charakteristikami sú obrovská spotreba, ťažkopádnosť, nevábny vzhľad a katastrofálna poruchovosť, bol ochotný málokto. Do konca 80. rokov z moskovského Závodu Leninského komsomolu vyšli štyri milióny moskvičov. Napriek tomu sa nikdy nepodarilo zbaviť ich chorôb.

Nepomohlo ani to, že do záchrany domácej produkcie sa zapojili patriotickí politici. Starosta Moskvy Jurij Lužkov s nadšením v roku 1997 predpovedal, že nové modely Moskviča "Jurij Dolgorukij" a "Knieža Vladimir" budú raz bez hanby používať i najvyšší ruskí štátni predstavitelia. Ani tí najväčší vlastenci však na Moskvič nepresedlali a i staré vládne Volgy vymenili za Audi, Mercedesy a Fordy.

SkryťVypnúť reklamu

V moskovskom závode radšej začali Francúzi montovať Renault Megane, pri Petrohrade si pozemok na továreň vzal japonský Nissan a pri Moskve sa usadila Škoda s modelom Octavia. Podľa prognóz v roku 2010 malo v Rusku fungovať desať zahraničných automobiliek, ktoré budú chrliť milión kusov áut ročne. Bude medzi nimi Toyota, Volkswagen, Ford, Kia, BMW, Chevrolet či Hyundai, ktorých autá sa už v Rusku čiastočne kompletizujú. Môže to znamenať, že za päť rokov klesne výroba klasických ruských áut na 700-tisíc kusov ročne, zatiaľ čo zahraničné - montované aj dovážané - autá dosiahnu 1,3 milióna kusov ročne.

V roku 2004 po prvý raz v histórii minuli Rusi viac peňazí za zahraničné značky než za domáce. V Rusku je pritom najrýchlejšie rastúci trh s osobnými autami na svete.

SkryťVypnúť reklamu

Typicky ruská pompa

Vlani ruskí občania nakúpili autá za 18,3 miliardy eur, čo je o 22 percent viac než v roku 2004. Ak budú pokračovať rovnakým tempom, čoskoro nebude platiť, že na 1000 rodín pripadá len 157 áut a aj do Ruska príde móda dvoch áut v rodine.

Ľudia dávajú prednosť ojazdeným zahraničným značkám. Najväčšou módou medzi bohatými je však dnes v Rusku obrovský, silný a celkom železný Jeep. Dobre sa predávajú aj honosné Toyoty Land Cruiser za 70-tisíc dolárov. Túto módu chcel využiť aj domáci UAZ a preraziť s čisto ruským džípom Patriot, ktorý je však vybavený kórejskou prevodovkou, nemeckým generátorom i celým riadením, iránskym palubným panelom a niekoľkými lotyšskými súčiastkami. Z 20 percent je tak Patriot opäť autom zahraničnej výroby.

SkryťVypnúť reklamu

 

Volga aj Moskvič po desaťročiach odchádzajú zo scény. Ich miesto na trhu okamžite prevezmú ázijské, európske a americké autá.

FOTO - REUTERS, INTERNET

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 606
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 341
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 723
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 168
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 370
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 833
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 893
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 353
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu