FOTO
Ruskému automobilovému priemyslu už zrejme niet pomoci. Z ciest postupne miznú Volgy, Lady, Nivy i Moskviče. Na ich miesta nastupujú zahraničné autá, stále častejšie vyrábané v obrovských ruských závodoch, ktoré riadia cudzinci a pracujú v nich ruskí robotníci.
Poslednou kvapkou bola tohtoročná krutá zima. "Naše autá sa v tridsaťstupňových mrazoch nedali ani naštartovať a napríklad juhokórejské išli dobre. Ako keby tam mali väčšiu zimu než u nás," tvrdia moskovskí taxikári.
O ďalší krok k definitívnemu koncu sa ruský autopriemysel priblížil tento týždeň bankrotom ruského automobilového gigantu Moskvič. Potom, čo v decembri Rusi oplakávali koniec Volgy, sa tak lúčia s ďalším výplodom sovietskeho designu a technického umu.
Ruský trh - žatva zahraničných výrobcov
Koniec Moskviča a predtým Volgy prijala ruská verejnosť s ľútosťou, ale obetovať sa a kúpiť si za nemalé peniaze stroj, ktorého hlavnými charakteristikami sú obrovská spotreba, ťažkopádnosť, nevábny vzhľad a katastrofálna poruchovosť, bol ochotný málokto. Do konca 80. rokov z moskovského Závodu Leninského komsomolu vyšli štyri milióny moskvičov. Napriek tomu sa nikdy nepodarilo zbaviť ich chorôb.
Nepomohlo ani to, že do záchrany domácej produkcie sa zapojili patriotickí politici. Starosta Moskvy Jurij Lužkov s nadšením v roku 1997 predpovedal, že nové modely Moskviča "Jurij Dolgorukij" a "Knieža Vladimir" budú raz bez hanby používať i najvyšší ruskí štátni predstavitelia. Ani tí najväčší vlastenci však na Moskvič nepresedlali a i staré vládne Volgy vymenili za Audi, Mercedesy a Fordy.
V moskovskom závode radšej začali Francúzi montovať Renault Megane, pri Petrohrade si pozemok na továreň vzal japonský Nissan a pri Moskve sa usadila Škoda s modelom Octavia. Podľa prognóz v roku 2010 malo v Rusku fungovať desať zahraničných automobiliek, ktoré budú chrliť milión kusov áut ročne. Bude medzi nimi Toyota, Volkswagen, Ford, Kia, BMW, Chevrolet či Hyundai, ktorých autá sa už v Rusku čiastočne kompletizujú. Môže to znamenať, že za päť rokov klesne výroba klasických ruských áut na 700-tisíc kusov ročne, zatiaľ čo zahraničné - montované aj dovážané - autá dosiahnu 1,3 milióna kusov ročne.
V roku 2004 po prvý raz v histórii minuli Rusi viac peňazí za zahraničné značky než za domáce. V Rusku je pritom najrýchlejšie rastúci trh s osobnými autami na svete.
Typicky ruská pompa
Vlani ruskí občania nakúpili autá za 18,3 miliardy eur, čo je o 22 percent viac než v roku 2004. Ak budú pokračovať rovnakým tempom, čoskoro nebude platiť, že na 1000 rodín pripadá len 157 áut a aj do Ruska príde móda dvoch áut v rodine.
Ľudia dávajú prednosť ojazdeným zahraničným značkám. Najväčšou módou medzi bohatými je však dnes v Rusku obrovský, silný a celkom železný Jeep. Dobre sa predávajú aj honosné Toyoty Land Cruiser za 70-tisíc dolárov. Túto módu chcel využiť aj domáci UAZ a preraziť s čisto ruským džípom Patriot, ktorý je však vybavený kórejskou prevodovkou, nemeckým generátorom i celým riadením, iránskym palubným panelom a niekoľkými lotyšskými súčiastkami. Z 20 percent je tak Patriot opäť autom zahraničnej výroby.
Volga aj Moskvič po desaťročiach odchádzajú zo scény. Ich miesto na trhu okamžite prevezmú ázijské, európske a americké autá.
FOTO - REUTERS, INTERNET