Úvaha o morálnom nepokoji zo suterénu pamäti

Autorský televízny film Samuela Ivašku Suterén vznikal v roku 1982 s rozpočtom 40-tisíc Kčs. Dokončili ho o rok neskôr a na premiéru čakal ďalších šesť rokov. Do 10. decembra 1989. Príznačné je, že patričnej pozornosti či uznania sa mu nedostalo ani ...

FOTO


Autorský televízny film Samuela Ivašku Suterén vznikal v roku 1982 s rozpočtom 40-tisíc Kčs. Dokončili ho o rok neskôr a na premiéru čakal ďalších šesť rokov. Do 10. decembra 1989. Príznačné je, že patričnej pozornosti či uznania sa mu nedostalo ani potom, a tak teraz reprízy 1. a 3. marca na 2. programe STV sú vzácnou príležitosťou vidieť a možno i doceniť mimoriadne zaujímavé trezorové dielo.

Hlavný hrdina, označovaný ako On, je vedec. Pre svoju skromnosť a pracovitosť je odsunutý karieristickými nadriadenými na samý okraj ustanovizne, v ktorej robí takmer všetko od vedeckej práce cez organizáciu kongresu až po nákupy a pochôdzky do čistiarne. Ako môže revoltovať človek bez agresie? Je riešením únik do ríše snov v kúpeľni? Možno zmierniť napätie medzi zmyslom života a absurditou životnej reality, medzi skutočnosťou a ideálmi?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pretože tento film nepatril ani nepatrí ku stáliciam či hitom vysielania Slovenskej televízie, divák ho nepozná, nemá z čias "reálneho socializmu" vytvorený názor ani postoje, tak ako napríklad k Hanákovým, Jakubiskovým či Formanovým filmom. To nám umožňuje vidieť, vnímať a hodnotiť Suterén dnešnými očami "reálneho kapitalizmu".

S počudovaním (ak nie priam šokom) musíme priznať, že medzi realitou roku 1982 a tou dnešnou zasa až také veľké rozdiely nie sú. Nielen preto, že električky a ikarusy v uliciach našej metropoly sa za 23 rokov vôbec nezmenili. Skromný, čestný, pracovitý (dnešným jazykom submisívny) človek to má ťažké v každom režime. Ľahtikárski, nafúkaní, oportunistickí karieristi vždy bezstarostne vyplávajú nahor, ako špina na hladinu. Dnes, tak ako vtedy, si ľudia, ktorým ešte doba neamputovala cit a svedomie, musia klásť základnú otázku: Čo s tým?

SkryťVypnúť reklamu

Ivaška aplikoval v hranom televíznom filme dokumentaristické postupy. Okrem kontaktného zvuku a snímania v reáloch to znamenalo aj neopakovať zábery, použiť to, čo kamera zaznamenala, aj s prípadnými nedokonalosťami. Koncepcii podriadil aj výber hercov-nehercov. Hlavnú rolu stvárnil dramaturg a básnik Jozef Mokoš, Oľgu novinárka Oľga Pohanková, upratovačku Bertu Katarína Kolníková.

Náladu nevytvára hudba (tá, trinásť rokov pred Dogmou '95, zaznie len ak je interpret priamo v scéne), ale autentické všadeprítomné táranie rozhlasu a bezútešné realistické obrázky z ulíc dobovej Bratislavy, často konfrontované s hlavným hrdinom (bezradný človiečik na obludnom betónovom stavenisku).

Komorná dramatická úvaha o etike a morálnom nepokoji je napodiv vďaka svojmu dokumentarizmu veľmi poetická. Inšpiruje, evokuje, dáva divákovi látku, tému i priestor na premýšľanie. Škoda, že súdruh Škoda a jeho melody boys z oddelenia propagandy a agitácie ÚV KSS poslali film i s jeho tvorcami (ba i kritikmi, ktorí sa odvážili nepohaniť ho) do temnôt trezorov a iných suterénov pamäti. Všetko mohlo byť ináč. Šťastie, že dielo i autor prežili a sú tu.

SkryťVypnúť reklamu

Všetko môže byť ináč.

FOTO - STV

Suterén m Slovenská televízia 1983 m 94 minút m Scenár: Eva Planá, Samuel Ivaška m Réžia: Samuel Ivaška m Hudba: Samuel Ivaška m Kamera: Vladimír Ardan m Hrajú: Jozef Mokoš, František Gervay, Oľga Pohanková, Ladislav Straka, Katarína Kolníková, Katarína Kubová, Zuzana Frenglová, Xénia Gracová a ďalší

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  2. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  3. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  4. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  5. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  6. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  7. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 089
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 439
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 176
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 546
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 476
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 244
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 016
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 878
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu