Platy zamestnancov nemeckého Volkswagenu budú závisieť od toho, ako sa bude automobilke dariť. Malo by ich to motivovať, aby sa viac snažili. ILUSTRAČNÉ FOTO - ČTK |
Predstavenstvo najväčšej európskej automobilky Volkswagen nato, ako zverejnilo plán prepúšťania, pokračuje v úsporných opatreniach. Personálny šéf VW Horst Neumann včera vyhlásil, že jeho nemeckí zamestnanci by mali byť platení podľa svojho skutočného výkonu.
"Firma, ktorá nezarába nijaké peniaze, si nemôže dovoliť platiť svojich zamestnancov 20 percent nad celonemeckú tarifnú úroveň," podčiarkol Neumann. Navrhol znížiť základný plat a zaviesť výkonnostné odmeny, ktoré majú závisieť od podnikového zisku. Za príklad si zobral dcérsku automobilku Audi, ktorej 45-tisíc zamestnancov dostalo tento rok z jej zisku 72,6 milióna eur odmeny 21,7 milióna eur. Mimoriadne odmeny sa tak priblížili dvom tisícom eur na zamestnanca.
Výrobné náklady musí kresať aj Škodovka
Člen Predstavenstva VW Detlef Wittig v časopise Automobilwoche vyhlásil, že aj napriek rekordnej produkcii a vynikajúcej rentabilite sa budú musieť náklady kresať aj v mladoboleslavskej Škode. Tá tiež patrí k dcérskym firmám VW. Wittig zdôraznil, že "v roku 2006 sa usilujeme o masívne zlepšenie výrobnej produktivity". Podnetom na tieto opatrenia je očakávaná ostrejšia konkurencia. Zdôraznil, že okrem spoločnej továrne Toyoty a PSA v Kolíne "budeme mať onedlho predo dvermi aj Hyundai v Ostrave", a dodal, že títo konkurenti "budú určite používať najmodernejšie výrobné zariadenia".
Člen Predstavenstva DaimlerChrysler Andreas Renschler sa tiež zaoberá budúcnosťou "jeho" automobilky. Navrhuje znížiť týždenný pracovný čas na 30 hodín. Pre nedeľník Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung vyhlásil, že v súlade s krátením pracovného času by sa znížili aj zárobky zamestnancov.
Západoeurópske automobilky pod globálnym tlakom
Všeobecný pohľad na európske automobilky nie je podľa denníka Frankfurter Allgemeine Zeitung ružový. Európski výrobcovia osobných automobilov musia čoraz viac bojovať s ázijskými konkurentmi o podiely na trhu. Na japonskú výzvu však nenašli dosiaľ správnu odpoveď. Západoeurópske automobilky v štátoch s vysokou zárobkovou úrovňou medzičasom prekročili svoj zenit. Veľké automobilové trhy sú presýtené a nové trhy vo východnej Európe a Ázii nemôžu nahradiť chýbajúci dopyt. Následkom sú klesajúce zisky, odbúravanie pracovných miest a presun výroby do štátov s nižšou zárobkovou úrovňou. Východisko z núdze by mohlo byť, keby si západoeurópske automobilky uvedomili rastúce ceny energií, ako aj zvyšujúci sa dopyt po autách s nízkou spotrebou a čím skôr radikálne posilnili výskumné aktivity pri alternatívnych technológiách.