BRATISLAVA - Iba čosi vyše štvrtiny ľudí na Slovensku považuje počítač za pomocníka v práci. Vyplýva to z prieskumu, ktorý pre SME urobila agentúra MVK.
Andrej Salner z Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť hovorí, že kladný vplyv počítačov na prácu závisí od "schopnosti ľudí s nimi narábať".
Počítače sú prínosom aj pre ľudí, ktorí nepracujú, hoci tí si to nemyslia. "Čoraz viac vecí je možné vybaviť prostredníctvom počítača, napríklad, v styku s verejnou správou, bankami alebo pri získavaní informácií," povedal Branislav Rovan, vedúci Katedry informatiky na Univerzite Komenského s tým, že časom bude základná zručnosť ovládania počítača nevyhnutná na to, "aby občan mohol fungovať v spoločnosti".
To, že vyše 15 percent ľudí si myslí, že počítače ohrozujú zamestnanosť, Rovana neprekvapilo. "Je to niečo podobné, ako keď si ľudia v minulosti mysleli, že stroje vo fabrikách ich oberajú o prácu, a ničili ich," hovorí Rovan. Podľa prieskumu sa cítia počítačmi ohrození najmä dôchodcovia a nezamestnaní.
Z vyše 30 percent opýtaných, ktorí si myslia, že počítače umožňujú vytváranie pracovných príležitosti, je zasa mnoho podnikateľov a študentov. (mip)
Na základných školách je informatika dodnes v rovine experimentu
BRATISLAVA - Počítač na základnej škole nepoužíva takmer polovica štvrtákov, hoci všetky sú už "informatizované". Vyplýva to z prieskumu Literárneho informačného centra.
Informatik Andrej Blaho z Univerzity Komenského hovorí, že v mnohých vyspelých krajinách sveta sa deti učia pracovať s počítačom už od prvej triedy. Na Slovensku síce už od októbra platia osnovy informatickej výchovy, ale podľa Blaha "zatiaľ deti pracujú s počítačmi na voliteľných predmetoch".
Blaho si myslí, že s počítačmi by mali deti začať už v útlom veku. "Je to podobné, ako keď sa dieťa nenaučí do jedenástich rokov matematiku. Môže sa ju doučiť, ale už mu určité veci budú chýbať."
Hlavným projektom informatizácie škôl je Infovek, cez ktorý za šesť rokov vybavili všetky základné školy minimálne šiestimi počítačmi a pripojili ich na internet. Podľa skúseností zo škôl je počítačov stále málo a využívajú ich starší žiaci.
"My máme počítačovú učebňu s 12 počítačmi a deti od deviatich rokov ju využívajú denne," hovorí napríklad Milan Kuták zo Základnej školy vo Vinohradoch nad Váhom, kde chodí 161 detí.
Problémom je stále nedostatok učiteľov, ktorí majú na učenie informatiky vzdelanie, aj keď v rámci Infoveku bolo vyškolených 18-tisíc učiteľov a 2-tisíc správcov učební.
Odborne vzdelaných učiteľov informatiky vychovávajú aj pedagogické a matematické fakulty. "Z našej fakulty ich vychádza ročne okolo dvadsať, ale ani jeden z nich nejde učiť, lebo školstvo ich nezaplatí tak ako napríklad softvérová firma," povedal Blaho. (mip)
Čo si myslia ĽUDIA o používaní počítačov v práci
Počítače - nevyhnutnosť, ovládanie počítača bude o tri roky nevyhnutnosťou pre každého, kto chce pracovať v štátnej správe. Každý úradník musí prejsť testmi, aby získal takzvaný európsky vodičský preukaz na počítač (ECDL). Musí sa naučiť editovať text, tvoriť tabuľky či orientovať sa vo webových stránkach.
Pilotný projekt už prebehol na ministerstve dopravy a na Úrade pre verejnú službu. Ukázalo sa, že len 31 % zamestnancov považovalo svoje vedomosti za dostatočné a pred testovaním sa nechcelo doškoliť.
Minuloročný prieskum digitálnej gramotnosti ukázal, že Slováci sú hlboko pod priemerom pôvodnej európskej pätnástky v ovládaní PC a základných počítačových znalostí. Oproti novým členom únie je Slovensko mierne zdatnejšie.
Prieskum robila Agentúra MVK 24. - 31. januára 2006 na vzorke 1200 respondentov reprezentatívnej podľa pohlavia, veku, vzdelania, národnosti, regiónu a kategórie sídla.