Inteligentné funkcie áut, ktoré predvádzajú režiséri na plátnach kín, sa postupne dostávajú aj do sériovo vyrábaných modelov. Na obrázku je auto budúcnosti z filmu Ja, robot. FOTO - REUTERS |
BRUSEL - V bruselskom parku Cinquantenaire sa koncom minulého týždňa zišli "inteligentné autá". Na prvý pohľad sú trochu sklamaním, pretože vyzerajú ako bežné autá, ktorých sú na cestách milióny. No supermoderné vnútorné vybavenie z nich robí autá budúcnosti, ktoré majú predstavovať čo najväčšiu bezpečnosť, čistotu a úspornosť.
Fantázia takmer nestačí na to, čo dokážu. Jeden z ukážkových kusov sa sám rozbieha a aj zastaví, akonáhle "zacíti" prekážku. Ide o zariadenie určené do dopravnej zápchy. "Stačí na volante spustiť program a dať nohu z brzdy," vysvetľuje jeden z predvádzačov Jörg. Je to čudný pocit: nebrzdiť, keď sa vozidlo rúti na auto vpredu, ale odrazu skutočne samo zastavuje v rozumnej vzdialenosti. Jediné, čo vodič musí robiť, je otáčať volantom.
Vývoj a najmä rozšírenie "inteligentných vozidiel" získali bezprecedentnú podporu Európskej komisie. "Môžu nám pomôcť vyriešiť hlavný problém na cestách - bezpečnosť, znečistenie a energetickú náročnosť," uviedla komisárka pre informačnú spoločnosť a médiá Viviana Redingová.
Inteligentné technológie môžu podľa analýz komisie priniesť bezpečnostnú revolúciu na cestách. Niektoré dokážu napríklad zabrániť zadným nárazom. Iné udržať auto v danom smere, ustrážiť si odstup v kolóne alebo sa pripraviť na náraz a potom si samo zavolať pomoc. Ak by sa stali bežnou súčasťou výbavy, počet obetí dopravných nehôd by podľa komisie mohol do roku 2010 klesnúť na polovicu. Únia by ročne ušetrila 22 miliárd eur, plus ďalšie dve až štyri miliardy na znížení zápch, ktoré bývajú príčinou dopravných nehôd.
Komisárka Redingová preto apeluje na výrobcov, aby vymoženosti pre boháčov urobili dostupnejšími aj pre menej majetných ľudí a stali sa tak bežnou súčasťou vybavenia áut. Hlavnú brzdu rozšírenia inteligentných technológií, na ktorých vývoj únia ročne prispieva 50 miliónmi eur, vidí Redingová nielen v byrokratických prekážkach, ale aj v ostrej konkurencii v automobilovej branži: inteligentné systémy sú drahé, chýba po nich dopyt, ako aj všeobecné povedomie o ich prednostiach a prínosoch.
Často ani tí, ktorí si môžu vysoko sofistikované zariadenie dovoliť, ho do svojho auta neobjednajú. Podľa prieskumu Eurotest polovica z 2800 opýtaných vodičov nemala ani poňatia o prvkoch aktívnej a pasívnej bezpečnosti v možnej výbave vozidiel vrátane bežného systému ABS.
"Ľudia si skôr najprv objednajú kožené sedačky a až potom možno uvažujú o bezpečnosti," povedal Thorsten Sohnke, ktorý predvádzal technológie, schopné predpovedať náraz a preventívne pasažierom utiahnuť bezpečnostné pásy.
Ale samotní experti pripúšťajú, že plná automatika nebude zrejme možná. Uvažuje sa napríklad o automatických brzdách pre prípad nárazu. Ale čo vtedy, keď v dôsledku prudkého zabrzdenia, nezodpovedajúceho dopravnej situácii, do auta zozadu narazí ďalšie auto? "Technika nikdy úplne nenahradí zodpovednosť ľudí pri jej ovládaní," povedal Sohnke.
Autor: JOHANNA GROHOVÁ, Brusel