Martellaro z Huntington Station, štát New York: Štyri roky vediem obchod v istom veľkom celoštátnom reťazci. Nedávno ma povýšili a odchádzam pracovať do našej filiálky v zámorí. Zisťujem však, že je ťažké rozlúčiť sa so starými zvykmi. V prvom rade mi čoraz väčšmi záleží na "mojom obchodíku" ako na všetkých ostatných. Máte nejakú radu?
Welchovci: "Udreli ste klinec po hlavičke. Väčšina ľudí na vašom poste nemá dosť sebareflexie, aby si uvedomila, že sa chytila do najbežnejšej pasce pri postupe nahor: s nadšením prevzali nové miesto, ale jednou nohou zostali trčať na starom.
Fakt je, že vaším povýšením dostali dvaja ľudia novú prácu - vy a osoba, ktorá vás nahradila. Vaša terajšia úloha ako riaditeľa je podnietiť nové nápady, ktoré obaja máte. To vy a ani váš zástupca nemôžete zvládnuť, keď mrháte energiu na to, že "chodíte domov". Zamerajte sa radšej na spoznávanie svojho rozšíreného nového sveta, na dvíhanie závory, ktorá je pred ním.
Začnite tým, že budete myslieť na všetky svoje obchody a laboratóriá. Áno, všetky robia zhruba to isté, ale iste majú niektoré z nich jedinečné metódy alebo postupy, ktoré sú efektívnejšie. Vašou úlohou je rozoznať tieto najlepšie postupy a presadzovať ich. Usilujte sa o to, aby sa ľudia vo všetkých vašich obchodoch rozprávali o svojich najlepších nápadoch, prijímali ich a zlepšovali. To má oveľa väčší význam, ako keď niekomu pozeráte cez plece, čo robí.
Transparentnosť je ďalší skvelý nástroj, ako odstrániť závoru. Už viete, aké meradlo zlepšuje výkon vo vašom obchode - obrat, predaj na meter štvorcový či nejaká dôležitá miera zákazníckej spokojnosti. Ak toto meradlo nie je ešte všeobecne rozšírené, hneď to napravte. Presvedčte sa, že každý obchod má porovnávacie ukazovatele - od toho najlepšieho po najhorší. Takáto priehľadnosť robí divy. Je to motivujúca forma verejného uznania pre obchody s vynikajúcimi výkonmi. Tým chabším zasa signalizuje, kde presne môžu hľadať nové a účinnejšie prístupy k práci.
Konečný spôsob, ako zodvihnúť závoru a vyhnúť sa pasci "jednou nohou som stále v starom", je rýchlo prejsť k pravidelným a prísnym vyhodnoteniam výkonov všetkých manažérov. Vaše hodnotenia kvality budú založené jednak na tom, ako dobre ľudia preukážu požadované správanie - prenášanie a prijímanie nových myšlienok, a jednak na transparentných kvantitatívnych ukazovateľoch, ktoré zavediete. Obe ohodnotenia vám umožnia odmeniť a vyzdvihnúť najlepších ľudí a "vytrhať burinu" s chabými výsledkami.
Vaša nová práca je náročnejšia ako stará, ale aj dôležitejšia. Musíte toho teraz urobiť veľa, ale to, čo ste zvykli robiť predtým, do toho už nepatrí. Prenechajte to vášmu zástupcovi na starom mieste, ktorý môže mať plné ruky práce s prerábaním "dokonalej situácie", čo ste tam zanechali."
Jack Welch - je penzionovaný generálny riaditeľ spoločnosti General Electric. Vo firme strávil štyridsať rokov, z toho dvadsať vo vedúcej pozícii. Jeho riadiace inovácie z neho urobili najvyplyvnejšieho generálneho riaditeľa svojich čias. Od odchodu do dôchodku Jack Welch cestuje po svete, prednáša na rôzne témy, pôsobí ako poradca a píše knihy.
Suzy Welchová - je známa autorka, komentátorka a ekonomická novinárka. V poslednom čase napísala spolu s manželom Jackom bestseller Winning (Víťaziť). Je bývalou redaktorkou The Washington Post, Miami Herald, Associated Press a Harvard Business Review. Niekoľko rokov pôsobila ako poradkyňa pre manažment na Harvard Business School.
(r)