NEW YORK - Počítačový koncern Apple predal cez svoj internetový hudobný obchod iTunes miliardu pesničiek. Apple na to potreboval menej ako tri roky. iTunes totiž začal svoju prevádzku v apríli 2003.
Používateľ, ktorý si stiahol jubilejný hudobný titul, bol bohato odmenený. Dostal nový počítač iMac, 10 iPodov s kapacitou 60 gigabajtov a kartu iTunes s vkladom 10 000 dolárov, čo je v prepočte 315 360 korún.
Apple dominuje svojím iTunes Music Store a iPod prehrávačmi internetovému trhu s hudbou s podielom viac ako 70 percent. Pokusy konkurentov, ako sú Sony alebo Microsoft, dostať sa na čelnú pozíciu zatiaľ zlyhali. iTunes potreboval v roku 2003 na predaj milióna pesničiek iba týždeň. (tasr)
Francúzskemu koňaku sa darilo, vínu nie
PARÍŽ - Zvýšený dopyt Číny podporil v minulom roku export francúzskeho alkoholu. Po dvoch ťažkých rokoch vzrástol vlani vývoz alkoholických nápojov medziročne o 2,2 percenta na 7,74 miliardy eur, čo je v prepočte 288,9 miliardy korún.
Boom v Ázii a silný dopyt v USA pritom naznačujú, že aj tento rok bude pre francúzsky alkohol úspešným.
Vývoz šampanského a iných šumivých vín sa v minulom roku zvýšil o 6,3 percenta na 1,87 miliardy eur, export koňaku zasa narástol o 9,3 percenta na 1,35 miliardy eur. Toto prispelo k 6,4-percentnému celkovému zvýšeniu vývozu liehovín na 2,19 miliardy eur. Naopak, export vín klesol medziročne o viac ako dve percentá na 3,5 miliardy eur. (tasr)
Cadburry Schweppes zvyšuje trhovú účasť
LONDÝN - Výrobca nápojov a cukroviniek Cadburry Schweppes vďaka výnosom z predaja svojich produktov v obchodnom roku 2005 výrazne zvýšil zisk a zaznamenal najsilnejší nárast obratu za posledných 10 rokov.
Zisk pred zdanením a mimoriadnymi nákladmi vzrástol i napriek zvýšeným cenám surovín a energií zo 771 na 873 miliónov libier, čo je v prepočte viac ako 47,5 miliardy korún. V novembri minulého roka predal koncern európsku divíziu nápojov za 1,3 miliardy, aby odstránil svoje dlhy a mohol sa koncentrovať na rýchlejšie a výraznejšie rastúce trhy v USA. "Spoločnosť rozšírila svoj trhový podiel na viac ako 9,9 percenta a je tak celosvetovo najväčším koncernom vo výrobe a predaji cukroviniek," povedal šéf predstavenstva Todd Stitzer. (tasr)
Značka Hilton sa vracia pod globálnu strechu
BEVERLY HILLS - Americký hotelový gigant Hilton kúpil rovnomennú britskú hotelovú skupinu Hilton Group, a to za 3,3 miliardy britských libier, čo je v prepočte asi 180 miliárd slovenských korún. Americká Hilton Hotels Corporation sa tým stala najväčším hotelovým koncernom na svete. Britská Hilton Group bola predtým známa aj ako Hilton International.
Šéf amerického koncernu Stephen F. Bollenbach zdôraznil, že ide o najpozoruhodnejší deň v histórii spoločnosti, pretože Hilton sa po 40 rokoch znova stal globálnym hotelovým koncernom. Hilton, so sídlom v kalifornskom Beverly Hills, je teraz najväčšou a geograficky najsilnejšie zastúpenou hotelovou sieťou, objasnil Bollenbach.
(tasr)
Luxusná audiotechnika sa už vyrába aj v Česku
PRAHA - Svoju jedinú zahraničnú výrobnú pobočku vybudoval v Kopřivnici na Novojičínsku dánsky výrobca exkluzívnej audiovizuálnej techniky, spoločnosť Bang & Olufsen. Do výstavby novej továrne preinvestuje spolu 480 miliónov českých korún. V prepočte je to 630,7 milióna korún slovenských. Závod ponúkne prácu 200 zamestnancom. "Spoločnosť už začala s výrobou v prenajatých priestoroch v areáli Tatry Kopřivnice na jeseň 2004 a zamestnávala 114 ľudí. Začala však stavať úplne novú halu v priemyselnej zóne Kopřivnice - Vlčovice, kde začína výrobu," povedal generálny riaditeľ agentúry CzechInvest Tomáš Hruda. Spoločnosť Bang & Olufsen bola založená v roku 1925 v dánskom meste Struer. Dnes je celosvetovo uznávaným výrobcom kvalitnej spotrebnej elektroniky rovnomennej značky. (tasr)
Carlsberg má pre rok 2006 optimistický výhľad
KODAŇ - Dánsky pivovarnícky koncern Carlsberg spoločne so svojou nemeckou dcérskou firmou Holsten ráta v tomto roku s ďalším nárastom prevádzkového zisku.
Ten by mal predstavovať približne 3,55 miliardy dánskych korún, v prepočte 17,74 miliardy slovenských korún.
Prevádzkový zisk za rok 2005 pritom vzrástol o 3,4 percenta na 3,518 miliardy dánskych korún. Koncern tým prekonal očakávania odborníkov, ktoré predpokladali nárast na 3,45 miliardy.
Po zdanení zarobil podnik 1,11 miliardy dánskych korún, čo predstavuje prakticky rovnaký čistý zisk, ako rok predtým, zároveň však menej ako očakávali analytici.
(tasr)