FOTO |
Sárinou tajnou vášňou je jednoročný čistokrvný mopslík menom Pugster. Malajzijská podnikateľka s ním však chodí len málokedy von a keď k nej príde návšteva, ukrýva ho v kuchyni. Mnohí ľudia v prevažne moslimskej Malajzii sú totiž stále presvedčení, že psy sú nečisté. Pre Sáru je však lepším spoločníkom, než bol jej bývalý manžel, napísal nedávno americký týždenník Newsweek. "Je roztomilý a je so mnou veľmi rád," hovorí Sára. "Už sa necítim osamelá. Dokonca spolu pozeráme aj televíziu."
Milovníkov psov, ako je Sára, pribúda v celej východnej Ázii. Od juhokórejského Soulu až po indonézsku Jakartu sú čistokrvné psy najmódnejším doplnkom a veľkou mániou, čo u mnohých vyvoláva obavy, že mnohé dnešné šteniatka skončia rovnako ako vlaňajšie módne kabelky - v smetiakoch.
Nový trend je dôsledkom rozsiahlych spoločenských zmien. Rast zámožnej strednej vrstvy, pokles počtu trojgeneračných domácností a tendencia mať menej detí posúvajú psy v hierarchickej stupnici smerom hore. Psy začínajú byť kamarátmi jedináčikov pri hrách, náhradou za partnera i spoločníkmi starých ľudí.
"Aziati možno psov jedia, ale keď si ich už zadovážia, milujú ich viac než vlastné deti," hovorí singapurský veterinár Jean-Paul Ly.
Po Japonsku, kde sa posadnutosť psami začala v 80. rokoch, sa do týchto zvierat postupne zamiloval aj zvyšok priemyselnej Ázie. V Singapure stúpol počet registrovaných psov za posledných desať rokov o štvrtinu, zatiaľ čo počet opustených zvierat klesol o tretinu. Zároveň sa v celej oblasti začali objavovať obchody s regálmi plnými dovozovou psou potravou i značkovým psím oblečením. Zvyšuje sa aj dopyt po službách na zušľachťovanie vzhľadu psov, po výcviku a kvalitnej veterinárnej starostlivosti. Vznikajú kaviarne, hotely a ihriská pre psy, ako aj skupiny lobujúce za vytváranie psích parkov.
Výrazné zmeny v tomto smere nastávajú aj na Taiwane. Kým donedávna sa tam psy chovali na mäso (posledná legálna taiwanská psia farma bola zrušená pred dvoma rokmi), dnes prosperuje napríklad psie fotoštúdio v hlavnom meste Taipei. "Moderní ľudia si totiž radšej zadovážia psa, než by vychovávali dieťa," hovorí majiteľ firmy Allen Lin. V krajine otvorili aj kúpeľný komplex pre psy a psíčkari môžu svojich štvornohých zverencov posielať do materských škôlok.
Pre mnohých podnikateľov je ázijská psia horúčka výnosná. Jean-Paul Ly ponúka napríklad rôzne lahôdky pre psy, okrem iného divinu, úhory či kengurie mäso. Jeho najnovším biznisom je zvieracia nemocnica v Šanghaji v hodnote niekoľkých miliónov dolárov, vybavená okrem iného prístrojmi, ako je magnetická rezonancia či ultrazvuk.
Mnohí ochrancovia zvierat však takéto trendy kritizujú a sú nešťastní, že zo psov sa stali módne doplnky. Spoluzakladateľka hongkonskej charity na záchranu psov Kirsten Mitchellová hovorí, že počas 22 rokov bola v tejto bývalej britskej kolónii svedkom toho, ako sa chov psov raz dostával do módy a raz z nej vychádzal. Toto sa podľa nej bude opakovať. Mnohí potenciálni majitelia psa si uvedomia, že mať psa je veľká zodpovednosť, až keď je neskoro. "Nechápu, že pes má radšej venčenie než obliekanie do šiat," pripomína.
Koniec psej mánie, ktorá zachvátila Áziu, je však zatiaľ v nedohľadne. Na Taiwane nedávno husky vytiahol zo záchodu novorodenca, ktorého matka hneď po pôrode omdlela. Keďže žila v biede, ponúkla svoje dieťa na adopciu. Ozvali sa jej stovky ľudí. Až na malé výnimky však všetci prejavili záujem o huskyho.