Kto akčným filmom vyčíta, že sú to braky, ktoré majú v paži všetko hodnotné - ako realizmus, psychologizáciu a herecké umenie, nepochopil pravidlá žánru. Tie totiž znejú: musíte pristúpiť na hru, ktorá nemá nijaký zmysel, ale je to zábava. Celkom výstižné je porovnanie s futbalom. Čo je zrejmé už z toho, že akčné filmy väčšinou milujú muži.
Človek nesmie byť príliš veľká fajnovka zoči-voči násiliu (aj pohľad na potoky krvi je formou katarzie). A hlavne: musíte byť ochotný na 115 minút vypnúť mozog. Dôležitý je len výsledok. Arnold Schwarzenegger udrel kliniec po hlavičke, keď povedal, že radšej robí filmy, ktoré vidí veľa ľudí, než by mal vyhrať nejakého Oscara. Z tohto hľadiska na Chladnej pomste skoro všetko sedí. Story je príjemne drsná. Pri útoku kolumbijských teroristov príde požiarnik o ženu a dieťa. Americké úrady atentátnikov nevedia dolapiť. Tak statočný požiarnik sám len v bavlnenej košeli a vyzbrojený pyrotechnickými zručnosťami hľadá zlosynov v kolumbijskom buši.
Zázrak číslo jeden: nájde ich (ale nemôže zneškodniť). Zázrak číslo dva: trošku váha (lebo aj teroristom umreli deti). Zázrak číslo tri: zabráni útoku na washingtonské ministerstvo zahraničia (lebo je šikovnejší než všetci agenti, počítače a ministri). Pritom vyletí všeličo do vzduchu, ľudia prídu o život rôznymi odpudzujúcimi spôsobmi a ku koncu vás čaká naozaj prekvapivý dejový zvrat.
Arnold Schwarzenegger, hasič, čo vie aj odhryznúť ucho či odpáliť výbuchy plynu, už nemá veľa spoločného s predstavou mierumilovného adepta svätého Floriána, no ako záchranca sveta s potenciálom násilia, keď ide o dobrú vec, si získa u publika mnoho dobrých bodov. Dokonca ani nemusí príliš namáhať svalstvo - zloduchov likviduje šedou hmotou mozgových buniek. V sprche sa môžeme chvíľu kochať aj jeho hypertrofovanou hruďou.
A aj tak pri tomto filme pravidlá žánru na chvíľu prestávajú platiť. Film totiž naráža na skutočnosť, ktorá je omnoho hrozivejšia než fiction. Po jedenástom septembri bol Collateral Damage jedným z prvých hollywoodskych otáznikov. Premiéra musela byť odložená na neskôr. Hovorilo sa, že by nebolo vhodné uviesť film o požiarnikovi, čo sa mstí za teroristický útok, keď v tom istom čase naozajstní požiarnici prichádzajú o život pri naozajstnom útoku. To sa hovorilo vtedy.
Dnes je jasné, že na filme prekáža čosi iné: atentát na budovu so svojimi deviatimi obeťami je zanedbateľná drobnôstka v porovnaním s hrôzou v New Yorku. Titul Čas odplaty, ako film nazvali v niektorých európskych distribúciách, má v sebe ešte viac nechceného cynizmu. Teraz, keď je už v Kábule všetko ako-tak v poriadku, toto škaredé slovo znovu bledne. No nás možno začne trápiť, aké veľké civilné straty skutočne boli. Tu sa končí zábava aj hra. No a bez nich je akčný film nanič.
Autor: HANNS-GEORG RODEK(Autor je novinár a filmový kritik)