Nakupovanie cez internet sa v našich končinách už udomácnilo, no nie vo všetkých oblastiach. Prevažujú obchody s CD alebo DVD diskami, knihami, prípadne elektrotechnikou a mobilmi. Internetové obchody, ktoré by sa špecializovali výlučne na vybavenie kuchyne, v podstate nejestvujú. Napriek tomu si záujemcovia o podobný sortiment prídu na svoje - treba hľadať v ponukách elektroobchodov alebo domácich potrieb.
Informácie môžete získať pohodlne doma
Internet môžete pri takýchto nákupoch využiť ako poradcu. Prezriete si ponuky jednotlivých obchodov na internete a až potom - vybavení informáciami - vyrazíte do predajne. Internet prináša plastickejší obraz o aktuálnej ponuke a cenách v jednotlivých predajniach. Prostredníctvom neho rýchlo zistíte, ktoré obchody poskytujú zľavy, môžete sa dozvedieť podrobnejšie informácie o výrobku (aj to, či je vôbec dostupný na sklade), prehliadnete si jeho obrázok. Podobným spôsobom si môžete nalistovať aj stránky obchodov, ktoré nepredávajú cez internet. Neraz majú na stránkach informácie o zľavách či iné dôležité oznamy.
Klady a zápory virtuálnej reality
Ďalšiu možnosť reprezentuje nákup prostredníctvom internetu. Nevýhodou nakupovania cez internet je, že tovar fyzicky nevidíte. Môže sa stať, že fotografia celkom nevyjadruje realitu, alebo niektoré detaily jednoducho prehliadnete. Osobnosť predavača je cez internet prítomná len v obmedzenej forme; otázky sa však dajú konzultovať v diskusných fórach alebo - ako to má vyriešené napríklad Hej.sk - napíšete odkaz priamo predajcovi.
Ak však vyslovene nemáte dopredu vybraný tovar (najmä pri väčších položkách ako sú chladničky alebo sporáky), odporúčame skôr (ak existuje podobná možnosť) kombinované riešenie nákupu: pozrieť si tovar v obchode a ak vám vyhovuje, kúpiť si ho (so zľavou) cez internet.
Práve nižšie ceny a dostupnosť všade, kde je aj internet, robia internetové obchody tým, čím sú. Internet odbúra mnohé z nákladov bežných obchodov, takže aj ceny môžu byť nižšie (alebo dokonca nájdeme zľavy pri kúpe cez internet ponúkané obchodmi). Nemusí ísť však o pravidlo - treba mať oči na stopkách a ceny porovnávať. I medzi jednotlivými internetovými obchodmi môžu byť rozdiely tisícky korún.
Počítač nehryzie
Ak sa už rozhodnete nakupovať cez internet, nejde o žiadnu zložitú vec. Stránky internetových obchodov sa totiž snažia vyjsť v ústrety všetkým, skúseným i menej skúseným potenciálnym kupcom. Nakupovanie je v podstate vždy rovnaké, menia sa len niektoré detaily. Obchody navyše podávajú pomocnú ruku - na ich stránkach nájdete návody, ako postupovať pri nákupe prostredníctvom internetu.
Po príchode na stránku si najskôr prezrite ponuku - každý obchod ide na zákazníka svojou metódou, buď vypichne novinky, najpredávanejšie produkty alebo odporučí tovar. Súčasťou každej hlavnej stránky prezentácie elektronického obchodu je menu, cez ktoré prechádzate po kategóriách tovarov (alebo v nich vyhľadávate). Každý tovar má okrem toho aj svoju vlastnú stránku s podrobnejšími informáciami. Nemusí ísť však len o opis tovaru. Obchody môžu zákazníkov informovať o aktuálnych skladových zásobách, predpokladaných lehotách dodania, niekedy si dokonca môžete s ich pomocou vypočítať aj splátkový kalendár.
Tovar, o ktorý máte záujem, sa vkladá do takzvaného nákupného košíka - ten bude obsahovať zoznam všetkých položiek, ktoré ste v obchode "nakúpili". Nie vždy však môžete nakupovať bez toho, aby ste boli prihlásení. Vtedy treba vyplniť formuláre so základnými údajmi, ktoré môžu poslúžiť aj pri rýchlom vybavení objednávky vybraného tovaru.
Ďalším krokom je vystavenie účtu (rovno cez košík alebo pokladnicu). V tejto fáze nákupu zadávate kontaktné údaje, dozviete sa celkovú cenu výrobku a dostanete aj informácie o preprave. Pre internetové obchody platia rovnaké zákony a pravidlá ako pre tradičné (zvané aj kamenné) obchody. Takže v nich rovnako platí dvojročná záruka na nový tovar a spolu s tovarom musíte dostať záručný list, doklad o kúpe a podobne. Dbajte na to, aby boli vaše práva dodržiavané. Všetky záručné podmienky, práva kupujúceho a predávajúceho sú na stránkach serióznych obchodov uvedené. Preto si ich treba vyhľadať a preštudovať.
Kuriér je drahší,
no flexibilnejší
Tovar máme v košíku, sme pripravení ho kúpiť, ako vyriešiť dopravu? Možností je opäť niekoľko - osobný odber, pošta, kuriér. Seriózne internetové obchody by mali mať prinajmenšom kontaktné miesto, kde sa vybavujú nielen reklamácie, ale si môžete nakúpený tovar osobne vyzdvihnúť.
V prípade, že internetový obchod prevádzkuje priamo predajňa, je po problémoch. Kúpený tovar si prevezmete alebo necháte doviesť priamo firmou, ak podobný dovoz poskytuje. Nezabudnite si všimnúť, či je cena prepravy už započítaná do ceny tovaru, alebo sa platí samostatne. Niektorí predajcovia vám tovar privezú zadarmo - zvyčajne však len do určitej vzdialenosti od predajne.
Ďalšou možnosťou je preprava poštou (na dobierku) alebo využitie externých kuriérskych služieb. Vo všeobecnosti je kuriér výhodnejší, hoci vyjde drahšie. Dovoz tovaru priamo do miesta bydliska je garantovaný temer vždy do 24 hodín.
Kreditná karta
prináša riziká
Hoci internetové obchody chránia svoje transakcie šifrovaním, bezhotovostná platba kreditnou kartou so sebou i tak prináša isté bezpečnostné riziko (nikdy nemôžeme vedieť, či z nášho počítača neunikajú informácie aj neželaným osobám napríklad cez vírusy, trójske kone).
Domnievame sa, že ak existuje možnosť platby na faktúru (bankovým prevodom) alebo platba priamo kuriérovi pri dodaní tovaru, je dobré uprednostniť niektorú z uvedených možností. Navyše sa pri kuriérovi vyhneme prípadnému problému, že z neznámych príčin (i objektívnych) tovar nie je dodaný a my sme už zaplatili.
Kde hľadať internetové obchody?
Ponuky obchodov na internete hľadajme vo vyhľadávačoch ako sú www.zoznam.sk, www.atlas.sk, www.centrum.sk buď po zadaní tovaru (alebo názvu firmy) do vyhľadávania, príslušné kategórie stránok (obvykle pomenovanú ako Obchody a obchodné domy, prípadne Obchod a služby) nájdeme zvyčajne aj priamo na hlavnej domovskej stránke vyhľadávača. Ďalej nás vyhľadávače prevádzajú typmi služieb - ponúkajú kategórie buď priamo predajne elektro, prípadne biela technika alebo obchody na internete či obchodné domy.
Martin Kováč