Ministra dopravy Pavla Prokopoviča mrzí, že potenciálni investori Carga videli jeho dôverné materiály. Budúci rok sa železničný trh úplne otvorí a možno sa im zídu v konkurenčnom boji. FOTO - SITA |
BRATISLAVA - Včerajší privatizačný stop, na ktorom sa dohodli ministri, sa týka aj najväčšieho rozbehnutého privatizačného projektu. Bez majiteľa tak ostáva plný 100-percentný podiel Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia.
Privatizačná komisia už v strede januára označila ako víťaza súťaže konzorcium zložené z rakúskej firmy Rail Cargo Austria a slovenskej investičnej skupiny J&T. Ponuka konzorcia, ktorú akceptovala komisia bola 13,1 miliardy korún.
"Poradca aj výberová komisia mi predložili návrh so svojím odporúčaním na investora, budem však rešpektovať rozhodnutie vlády o neprijímaní privatizačných rozhodnutí," vyhlásil včera minister dopravy Pavol Prokopovič. Tým, že sa firma nepredá, podľa neho vzniknú priame škody vo výške niekoľko sto miliónov korún. Cargo totiž stráca podiel na dopravnom trhu, a tým aj svoju hodnotu.
Ministra mrzí, že záujemcovia o Cargo, a zároveň potenciálni konkurenti spoločnosti pri skúmaní firmy nahliadli aj do dôverných materiálov. Na to, že tieto firmy videli aj systém cenotvorby Carga pri preprave tovaru, SME poukázalo pred niekoľkými týždňami.
Od roku 2007 sa slovenský prepravný trh úplne otvorí a Cargu by mohli konkurovať aj firmy, ktoré ho chceli kúpiť. Už sú oboznámené aj s budúcimi zámermi firmy a jej obchodným plánom.
S privatizáciou Železničnej spoločnosti verejnosť nepočítala ani predtým, ako ju včera zastavila vláda. Hovorca spoločnosti Miloš Čikovský nedávno potvrdil, že zastavenie predaja bude mať na firmu zlý dopad. Prepravca totiž trpí vysokými nákladmi na údržbu a opravu starých vozňov, pričom na nové nemá peniaze. Do parku firmy nepribudol žiaden nový vozeň od roku 1999, kedy ešte spoločnosť fungovala v rámci unitárnych Železníc SR. Práve nový investor mal vypracovať investičný plán a zabezpečiť, aby majetok firmy ďalej nestarol.
Spoločnosť, ktorá mala na konci septembra stratu zhruba 170 miliónov korún, je okrem toho stále zaťažená miliardovými dlhmi. Práve výnos z privatizácie ju mal týchto záväzkov zbaviť. Hoci hovorca ministerstva dopravy Tomáš Šarluška predminulý týždeň SME potvrdil, že privatizačný poradca, CA IB, dostane sľúbenú odmenu, je to stále otázne. "Nárok na podiel na výnose vzniká dňom uzavretia kúpnej zmluvy a zmluvy o vyrovnaní kúpnej ceny s investorom," píše sa v zmluve. Poradca by dostal 17,6 milióna korún, ale prišiel by o ďalších približne 180 miliónov, ktoré sa mali odviesť z predajnej ceny za Cargo.
Proti tomu, aby vláda pokračovala v privatizáciách sa nedávno postavila opozícia. Ak by menšinová vláda porušila túto podmienku, opozícia by podala návrh na jej odvolanie.
(dj, sita)