FOTO - TASR |
Šéf Národného automotoklubu Juraj Smrečan hovorí, že "dolu sme išli vo všetkých hlavných ukazovateľoch", ako nehodovosť, úmrtia, počty ťažko a ľahko zranených. Podľa Smrečana je klesajúca úmrtnosť čiastočne aj zásluhou vyššej bezpečnosti áut. Štatistiky ukazujú, že hoci vlani na cestách zomrelo napríklad v porovnaní s rokom 1990 o 98 ľudí menej, počet nehôd bol skoro o 25-tisíc vyšší.
Zlepšuje sa osveta, systémové opatrenia a svoje zohráva aj "zatracovaný Jastrab. Je to represia, nikoho neteší, keď ho kontrolujú, ale keď vodiči jazdia mesiac pod dozorom, má to veľký vplyv".
Poslanec Smeru Bohumil Hanzel predložil do parlamentu zníženie hranice získania vodičských preukazov z 18 na 17 rokov. Podarilo sa mu presvedčiť dosť poslancov, aby návrh pretlačili do druhého čítania. Poslanci sa návrhom budú zaoberať na marcovej schôdzi parlamentu. Podľa Smrečana je Národný automotoklub "zásadne proti. V školách sa dopravná výchova skoro neučí. Prvovodiči vo veku o 18 do 20 rokov majú na smrteľnej nehodovosti 9,5-percentný podiel, čo je veľa". Pripúšťa, že mládež je vyspelejšia ako kedysi, ale z hľadiska dopravnej výchovy podľa Smrečana nie sme pripravení.
"Návrh na zníženie veku získania vodičských preukazov je dobrodružstvo až hazard. Bojím sa, že nehodovosť by nám prudko vybehla hore. My sme sa zaviazali znížiť počet úmrtí na cestách do roku 2010 o polovicu," upozorňuje Smrečan.
(rf)
Počet usmrtených na cestách za 12 rokov
Rok | Usmrtení | Ťažko | Ľahko |
zranení | zranení | ||
1994 | 633 | 2 603 | 8 391 |
1995 | 660 | 2 791 | 8 782 |
1996 | 616 | 2 699 | 8 943 |
1997 | 788 | 3 879 | 9 694 |
1998 | 819 | 3 124 | 9 778 |
1999 | 647 | 2 684 | 8 782 |
2000 | 628 | 2 204 | 7 890 |
2001 | 614 | 2 367 | 8 472 |
2002 | 610 | 2 213 | 8 050 |
2003 | 643 | 2 162 | 9 158 |
2004 | 603 | 2 157 | 9 033 |
2005 | 560 | 1 962 | 8 511 |
Dopravné nehody
Rok | počet |
nehôd | |
1994 | 53 436 |
1995 | 60 536 |
1996 | 75 607 |
1997 | 64 854 |
1998 | 57 452 |
1999 | 55 683 |
2000 | 50 930 |
2001 | 57 242 |
2002 | 57 046 |
2003 | 60 300 |
2004 | 61 228 |
2005 | 59 972 |