Opäť jeden nový český film. Komorný pohľad na bezvýchodiskový citový príbeh dvoch milujúcich sa ľudí, Paralelné svety, film režiséra Petra Václava, plný úzkosti a smútku s kvapkou povinnej nádeje si vyslúžil dve nominácie na Českého leva. Jednu získal vďaka Karlovi Rodenovi v kategórii herec v hlavnej úlohe. Česká hviezda, ktorá už má skúsenosti aj s Hollywoodom, stvárnil vo filme architekta Kryštofa. Na rozdiel od kolegyne Lenky Vlasákovej - svojej filmovej manželky - ktorá sa s úlohou depresívnej Terezy stotožnila a našla v nej paralely so svojim životným pocitom, Karel Roden poznamenal, že on s postavou veľa spoločného nemá. Presnejšie - vôbec nič.
V prvých dňoch otvorenia slovenskej sekcie Febiofestu prišli tvorcovia tohto filmu do bratislavského klubu 901 na stretnutie so slovenskými divákmi. Po premiérovom premietnutí sa rozprúdila diskusia - otázky boli rôzne, odpovede stručné. Karel Roden tvrdí, že hoci sa takýmto stretnutiam s divákmi nebráni a má ich celkom rád, diskutovať o už dokončenej práci je pre neho dosť úmorné - všetky slová sa mu zdajú byť zbytočné. V tomto duchu prebiehajú aj rozhovory s novinármi. Napriek tomu, milý spoločník, uzavretý Karel Roden poskytol pre TV oko v hektickom festivalom medzičase krátky rozhovor.
Za úlohu Kryštofa ste boli nominovaný na Českého leva. Čo pre vás znamenajú ceny Českej filmovej akadémie?
Pre mňa je najväčším ocenením samotný fakt, že som bol na Českého leva nominovaný. Veľmi si tieto ceny vážim a viem, že tento rok si ju zaslúži niekto iný. Vlastimil Brodský.
Ktorá cena je pre vás dôležitejšia - filmový Český lev alebo divadelná Thália?
Český lev.
Považujete sa viac za filmového herca?
Divadlo mám veľmi rád. Nechcem porovnávať. Ak je práca dobrá, zmysluplná, asi nie je podstatné, či sa odohráva na divadelných doskách, alebo pred kamerou.
O pár dní sa znovu ocitnete za oceánom. Po minuloročnej Amerike, kde ste nakrútili film 15 minút po boku Roberta de Niro, letíte tentokrát do Kanady. Vedeli by ste tam žiť?
Nie. Doma som tu.
Páčia sa vám americké filmy?
Mnohé ich filmy sú vynikajúce. Je pravda, že majú aj haldy komercie, ale o mnohých amerických nezávislých filmoch sa dá povedať, že sú naozaj poctivé.
Máte na mysli nejaký konkrétny film?
No, nechcem vymenovať jeden, aby som neurazil ostatné... Ale predsa, obľúbil som si Memento - je to film o chlapíkovi, ktorý má problémy s krátkodobou pamäťou a všetko si značí. Zápletka postupne graduje - okolie zneužíva jeho hendikep čoraz viac...
Poznáte aj nejaké americké divadelné predstavenia?
Bol som síce v New Yorku, ale nemal som čas chodiť do divadla. Pracoval som. Domáci ma však zobrali na nejaké muzikáli... Nestáli za veľa.
Mohli by ste porovnať filmovanie s americkým štábom oproti svojim skúsenostiam z domu?
No, naozaj je to iné. Sú poctivejší. Napríklad, je bežné, že sa tam skúšajú filmové scény priamo v exteriéroch. Na Manhattane sme strávili pár týžňov iba skúšaním na miestach, kde bola neskôr aj ostrá. Herec má možnosť niečo vymyslieť, vytvoriť zaujímavý nápad. Je to precíznejšie ako u nás, kde sa ide takmer okamžite "na vec".
Niekde odznelo, že ste podráždili Robreta de Niro svojou suverenitou. Je to pravda?
No vidíte. To sú tie veci, prečo sa vyhýbam novinárom! Niekto si zase niečo vymyslel... De Niro je milý človek. Veľmi milý.
Máte s médiami nejaké výrazne zlé skúsenosti?
Nenávidím autorizovanie rozhovorov. Je to pre mňa drina, musím prepisovať a robiť prácu za novinára. Zaberie mi to toľko času, že sa radšej akémukoľvek rozhovoru vyhnem.
Vy sám si nikdy v novinách neprečítate nejaký rozhovor?
Ak ide o niekoho pre mňa zaujímavého, tak áno.
Aj vy môžete mnohých zaujímať - vo vašom prípade na to existuje viacero výrazných predpokladov...
Asi mi na tom nezáleží. Žijem svoj život. Prácu, ktorú robím, sa snažím vykonávať čo najlepšie, podľa vlastného vedomia a svedomia. Nepotrebujem vysvetľovať okoloidúcim ľuďom, prečo niečo robím. Nepotrebujem, aby ma za každú cenu mali radi.
Máte nejaké osobné zdôvodnenie toho, prečo vlastne hráte?
Nikdy som si takúto otázku nepoložil. Asi je to pre mňa najpohodlnejšie riešenie môjho života... Herectvo mi zamestnáva hlavu, prežívam rozorvanosť, vnútorne sa "jatrím". Zároveň mám aj veľa voľného času a potom môžem leňošiť. Je toho veľa dokopy. Poznám veľa vecí, ktoré by ma tešili. Tie by ma ale neuživili.
Ktoré napríklad?
Mám rád prírodu. Vo svojej záhrade vysádzam stromy a sadil by som ich ďalej, keby som mal kam. Chodím sa pozerať, ako rastie to, čo som zasadil, polievam sadenice, pozorujem vtáčiky okolo búdky na strome... - vedel by som sa tým zaoberať donekonečna.
O pár dní letíte a naši olympionici sa, naopak, postupne vracajú z Ameriky domov. Sledujete šport?
Počas olympiády som si pozrel nejaký hokej, ale inak nie.
Športujete?
Moje povolanie je tak trochu šport. Napríklad do Toronta idem už v týchto dňoch práve kvôli tomu, aby som mohol trénovať. Obsadil ma do svojho filmu Chow Yun-Fat - herec a režisér, ktorý hral v oscarovom filme Aug Leea Tiger a drak. Budem tam mať postavu, ktorá praktizuje bojové umenie. Ideme trénovať skoky, lety, istú vzdušnú choreografiu, ktorá je postavená na systéme ťažných lán a závesov.
(Po rozhovore odchádzal Karel Roden do Toronta. Rozhovor neprešiel autorizáciou.)
Karel Roden (39)
narodený v Českých Budějoviciach
otec Karel (1914-92, herec, zasl. umelec)
mladší brat Martin - herec
*
vyštudoval pražskú DAMU, herectvo
1988 - 92 Činoherné štúdio v Ústí nad Labem
1992 - 93 Národné divadlo Praha
od 1994 ako hosť rôznych pražských divadiel (Labyrint, Divadlo v Dlouhé, Narodé divadlo, Adrie, Na zábradlí)
Filmy: Masseba (rež. M. Zábranský), Čas sluhů, Čas dluhů, Corpus delicti (I. Pavlásková), Copak je to za vojáka (P. Tuček), Jen o rodinných záležitostech (J. Svoboda), Hrad z písku (Z. Zemanová), Silnější než já (P. Šícha), Don Gio (bratři Cabani), Král Ubu (F. Brabec) - nominácia na Českého leva za vedľajšiu úlohu, Pasti, pasti, pastičky (V. Chytilová), Praha očima (M. Pavlátová), Princezná Fanthagiró, Obete a vrahovia (A. Sedláčková) , Kura melancholik (J. Brabec), 15 minút (J. Herzfeld, USA), Kytice (J. Brabec), Nočné hovory s matkou (J. Němec), Paralelné svety (P. Václav) - nominácia na Českého leva za hlavnú mužskú úlohu
Televízne filmy: Najdlhší návrat (P. Brabec), Kvôli mne prestane (J. Adamec), Večerné svitanie (J. Svoboda), Čardášová princezná (Z. Havlíček) a ďalšie.
Autor: Tina Čorná / Foto: ČTK