Ak sa novému predstavenstvu a dozornej rade nepodarí postaviť Tatra Air na nohy, hrozí spoločnosti zánik. FOTO SME - JÁN KROŠLÁK
Novým predsedom predstavenstva tak je podľa Murgašovej nominácie Dušan Švantner, šéf krajského SNS, koaličný partner Smeru a momentálne už aj podpredseda regionálnej samosprávy. Pôvodného predsedu Vladimíra Demčíka presunuli do dozornej rady. Novým podpredsedom Predstavenstva Tatra Air je Jozef Žitník, ktorý pôsobil do nástupu Jozefa Majského v Slovenskej leteckej spoločnosti. Momentálne jeho meno v figuruje v 26 spoločnostiach, vrátane T.B.S. spolu s Vladimírom Poórom, niekdajším privatizérom a finančníkom HZDS. V ďalšej firme, TEN Expres Reality, je Žitníkovou spoločníčkou Linda Murgašová, študujúca dcéra predsedu regionálnej samosprávy.
Pri výmene ľudí je nejasný kľúč
"Nevidím v tom žiadny problém. Robil v doprave a bude vedieť pomôcť Tatra Airu," reagoval Murgaš na otázku SME, či pôsobenie dcéry so Žitníkom v jednej firme nepovažuje za problém.
Murgaš tvrdí, že Švantner je jeden z mála poslancov "biznismenov". Údajne nebudú riadiť výkonnú časť spoločnosti. Budú mať na starosti rokovania s veriteľ-
mi o splácaní dlhov a rokovanie s nízkonákladovými prepravcami o možnosti zriadenia linky Sliač - Viedeň. Na otázku, či vie, v akých firmách pôsobil Švantner, Murgaš odpovedal, že "nevie".
"Švantner robí v biznise, tak tam asi nedám stredoškolského profesora alebo lekára. Pán Švantner sa živý tým, že je podnikateľ, vie, o čom je biznis. Okrem toho má zabezpečiť bezprostredný kontakt samosprávy s firmou," dodal Murgaš.
Dušan Švantner, blízky Jánovi Slotovi, pôsobil do roku 1998 v 26 spoločnostiach, väčšinou v dozorných radách a v predstavenstvách. V rokoch 1995 - 1997 bol počas šéfovania Milana Reháka z HZDS členom Výkonného výboru Fondu národného majetku. V tomto období sa objavil aj v Slovnafte, v piešťanských kúpeľoch, VÚB, Slovenskej poisťovni, Istrocheme a v ďalších firmách)
Tatra Air je v problémoch
Tatra Air spolu s Českými aerolíniami v polovici roku 2003 obnovili leteckú linku Sliač - Praha, ale dostala sa do problémov a hrozí jej konkurz. Okrem toho dlhuje Českým aerolíniám približne štyri milióny korún.
"Špás zvaný Tatra Air stál daňových poplatníkov v kraji viac ako 13 miliónov korún. Ak sa do konca februára budúceho roku nepodarí spoločnosti hospodáriť bez straty, budeme iniciovať odchod do histórie a požiadame o konkurz," vyhlásil včera Murgaš.
Šéf samosprávy tvrdí, že spoločnosť bola riadená neprofesionálne a amatérsky. Nové predstavenstvo musí nájsť výkonného riaditeľa, špecialistu na leteckú dopravu, ktorý bude viesť firmu.