rovú prácu, pre ktorú bolo dôležité takmer všetko iné, ako vzdelanie, schopnosti a potenciál zamestnancov. Rozvíjať sa začala najmä s príchodom zahraničných firiem. Predpoklady na uplatnenie v tejto oblasti mali napríklad psychológovia, ale príležitosti sa otvárali aj iným odborníkom, ktorí boli schopní a ochotní pracovať s "ľudským materiálom" alebo "ľudskými zdrojmi".
A pretože mnohé firmy si začali uvedomovať (alebo to aspoň tvrdili), že ich najcennejším kapitálom sú práve ľudia, ktorí pre firmu pracujú, začala sa personalistika rozvíjať aj u nás. Dodnes však personalisti zápasia pri svojej práci s niektorými ťažkosťami. Jednou z nich je podceňovanie dôležitosti ich práce, jej odsúvanie do okrajových sfér riadenia spoločností. Ako zdôrazňujú mnohí manažéri ľudských zdrojov, aj iní odborníci v oblasti personalistiky, personálna práca sa nemôže náležite rozvíjať v takom prostredí, kde vrcholoví manažéri nepovažujú personalistov za svojich rovnocenných partnerov. Táto prax bráni rozvoju manažérskeho prístupu v oblasti ľudských zdrojov a znemožňuje personalistom, aby sa plnohodnotne zúčastňovali aj na budovaní firemnej stratégie.
Tak vznikla potreba vytvoriť pôdu, na ktorej by sa mohli odborníci na prácu s ľudskými zdrojmi stretnúť a diskutovať o spoločných problémoch aj súčasných trendoch v tejto oblasti. Na odbornej scéne sa etablovalo niekoľko podujatí, ktoré odpovedali na tieto potreby komunity personalistov.
Podporiť prácu personalistov vo firmách, obrátiť pozornosť na vynikajúce osobnosti a projekty v tejto oblasti a otvoriť fórum pre výmenu názorov v tejto oblasti si dala za cieľ aj medzinárodná konferencia Nové trendy v personálnom manažmente, ktorú začala už pred viac ako desaťročím organizovať personálno-poradenská spoločnosť Trenkwalder Management Partners. Táto konferencia sa organizuje každoročne v marci a pre personálnych manažérov a špecialistov z útvarov riadenia ľudských zdrojov, ale aj vrcholných manažérov či odborníkov z oblasti personálneho poradenstva je príležitosťou pre odbornú diskusiu, aj nadväzovanie pracovných kontaktov.
V rámci konferencie sa hodnotia aj projekty, ktoré sú prínosom nielen pre rozvoj jednotlivých spoločností, ale aj pre celú oblasť personalistiky. Spoločnosť T-mobile bola napríklad minulý rok ocenená za to, že uviedla do praxe projekt zameraný na zmenu prístupu manažérov k práci s ľudskými zdrojmi. Podľa šéfky ľudských zdrojov v T-mobile bolo základnou ideou projektu isté poľudštenie práce s ľudskými zdrojmi na základe konceptu, akým sa riadia v malých firmách vzťahy medzi majiteľom a jeho zamestnancami. Veď kto iný ako priamy nadriadený vie najlepšie posúdiť schopnosti a potenciál svojich ľudí, zdôraznila Stejskalová. Pretože ak si manažéri nenájdu čas na prácu s ľuďmi, nemôže ani firma dlhodobo vykazovať dobré výsledky a rast. (r)