Do 5. marca majú priaznivci výtvarného umenia jedinečnú možnosť pozrieť si zbierku najznámejších svetových umeleckých diel priamo v bratislavskej galérii Priestor. V dobre zabezpečenom objekte bývalého bunkra sú sústredené diela od Botticelliho, Goyu alebo Cézanna. Hoci nejde o originály (a dokonca ani o kópie), táto výstava zaujme najmä svojou originalitou, keďže ponúka úvahy nad vnímaním umeleckej histórie cez optiku súčasného umenia.
Autor Stano Masár, širšej verejnosti známy najmä ako finalista Ceny Oskára Čepana 2002, si za objekty privlastnenia a pretvárania zvolil diela významných svetových aj slovenských výtvarných umelcov. Slávne obrazy zhustil do formy piktogramov, ktoré zachytávajú iba koncentrovaný a najrozpoznateľnejší moment či tvar.
Diela 54 svetových autorov sú doplnené dielami z obdobia slovenského umenia až po autorových súčasníkov. Masár zároveň do piktogramov zakreslil aj vlastnú tvorbu a ako bonus ponúka cyklus Top 10 - najdrahšie predané diela, emblematicky vytvorené v zlatom spracovaní.
Výstava s názvom The Global History of Art je instantným balením umenia niekoľkých storočí. Na tomto projekte autor pracuje už dva roky. Masár vtipne a aj ironicky reaguje na niekoľko problematických fenoménov súčasnosti: globalizáciu, obchod s umením, zjednodušovanie umeleckých dejín. Zjednotením všetkých diel z rozličných dôb a prostredí do uniformného vizuálneho jazyka poprel nevyhnutné prvky štýlu alebo umeleckého rukopisu a poukázal na schematické vnímanie umenia.
Pripravil zároveň hru pre divákov, v ktorej sa môžu pocvičiť, akí sú zbehlí v rozpoznávaní námetov a autorov známych z encyklopédií umenia. Pripomínajú to testy s diapozitívmi, pri ktorých sa vedomosti študentov posudzujú najmä podľa týchto schopností. Hra je však obojstranná, vyjadruje tiež mieru autorovej schopnosti skratky.
Koncentrácia svetových námetov a mien na jednom mieste nás zároveň privádza k otázke, prečo práve tieto mená, medzi ktorými jednoznačne prevládajú mužskí umelci zo západnej Európy a USA. Divák má možnosť uvažovať o spôsobe, akým sa umelo konštruuje príbeh dejín umenia, ktorý stále prevláda a ktorý má globalizovaná spoločnosť tendenciu udržiavať stálym adorovaním "hviezdnych mien".
Zaujímavým cyklom v celku výstavy je Masárovo Slovenské výtvarné umenie 20. storočia s modifikovaným Benkom, Galandom, ale aj Fischerom či Popovičom. Pri uvažovaní o našej situácii, pri písaní dejín slovenského umenia a preferencii istých autorov totiž takmer chýba jeden dôležitý aspekt - obchod s umením. Podľa slov kurátora výstavy Juraja Čarného je "tento cyklus pohodenou rukavičkou všetkým osvieteným zberateľom. Problémom ostáva absencia zberateľov nielen na tejto výstave, ale v slovenskom teritóriu vôbec".
Stano Masár sa svojou tvorbou snaží vyvolať reakciu divákov. Sprostredkúva im svoje úvahy, pričom jeho koncepty ostávajú otvorené a vyzývajú na zamyslenie a vlastnú interpretáciu.
Autor: LENKA KUKUROVÁ(Autorka je výtvarná kritička)