Ľudia z okraja spoločnosti v centre príbehov komunitného divadla

"Vždy som si uvedomovala, aké mám šťastie, že môžem pracovať ako herečka a byť za to z verejných prostriedkov aj platená. Cítila som, že mám za to voči spoločnosti zodpovednosť," povedala pre SME Mia Grijp v prestávke divadelného workshopu nazvaného ...

Mia Grijp na workshope v bratislavskom divadle Stoka.


FOTO SME - PAVOL MAJER


"Vždy som si uvedomovala, aké mám šťastie, že môžem pracovať ako herečka a byť za to z verejných prostriedkov aj platená. Cítila som, že mám za to voči spoločnosti zodpovednosť," povedala pre SME Mia Grijp v prestávke divadelného workshopu nazvaného Príbeh v komunite, ktorý sa konal minulý týždeň v Bratislave z iniciatívy Divadla z Pasáže a Divadelného ústavu. Bola to jej odpoveď na otázku, prečo sa vzdala vlastnej kariéry herečky v prospech práce, ktorá v Belgicku dostala oficiálny názov "umelecko-sociálna".

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Mia Grijp, kedysi úspešná seriálová i muzikálová herečka, je dnes umeleckou šéfkou divadelnej spoločnosti Sering, ktorá pracuje s ľudmi z rôznych komunít. O podobnej myšlienke začala uvažovať už v 80. rokoch, keď na uliciach pribúdalo množstvo bezdomovcov a žobrákov. "Bála som sa s tým začať, lebo v tom čase neboli na podobné projekty pripravené granty. Na začiatku sme mali len budovu, neskôr sme získali ročný grant, dnes patríme pod ministerstvo kultúry a sme financovaní na báze štvorročných rozpočtov podobne ako profesionálne divadlá," vysvetľuje.

Centrá ako Sering sú v Belgicku čoraz početnejšie, má ich pomaly každé mesto. K pôvodným impulzom zo strany umeleckých pracovníkov sa postupne pridal aj sociálny sektor.

Mia Grijp pracuje so skupinou asi 60 nehercov - sú medzi nimi sociálne slabšie deti, invalidi, postihnutí ľudia, penzisti, ľudia s psychickými či finančnými problémami. Publikum Seringu spočiatku tiež tvorili rôzne terapeutické skupiny, ktoré normálne ani nechodia do divadla. Čoraz častejšie však už prichádza aj bežné divadelné publikum. "Na začiatku k nám ľudia chodili ako do zoo," pripúšťa Grijp.

SkryťVypnúť reklamu

Za najdôležitejšie považuje prijať rozdiely medzi ľuďmi a nechať predpripravené očakávania pred dverami ich divadla.

Na ich súbore jej klientov najviac láka práve tímová práca, pocit, že sú potrební a dôležití. "Mnohé z detí, ktoré pochádzajú z veľmi chudobných rodín, dnes už chodia do divadelných škôl. Bez našej pomoci by sa tak nestalo," hrdí sa Grijp. Záujem o jej ľudí dnes prejavujú aj profesionálne divadlá, ak, napríklad, potrebujú doplniť svoj súbor do hier s väčším obsadením.

Mia Grijp sa necíti nijakým sociálnym pracovníkom, pre ňu je to výsostne profesionálna práca. "Svoje najlepšie predstavenia som urobila s týmito ľudmi, nie s profesionálnymi hercami. S našimi klientmi sme na jednej úrovni,

veľa debatujeme, čítame si noviny, z diskusií a improvizácií následne utvárame predstavenia."

SkryťVypnúť reklamu

Na začiatku sa, samozrejme, stretla aj s odmietavými či prekvapenými reakciami svojich divadelných kolegov. Pripúšťa aj to, že pracovať v takomto prostredí dlhší čas je samodeštrukčné a že to ovplyvnilo aj jej súkromný život. Táto práca jej však zároveň aj veľa dáva. "Čím viac energie vydávate, tým si väčší priestor vyrábate na príjem tej novej."

Podľa nej si každá generácia musí nájsť svoj spôsob, ako spracovať večné sociálne konflikty, ako brániť bezmocných a ako sa učiť žiť viac v komunite namiesto izolácie a sústredenia sa na úspech.

"Ak nebudeme reagovať na výzvy dneška, situácia s našimi prisťahovalcami či s chudobnými sa stane len horšia. Kultúra nie je luxus pre intelektuálne publikum či vyššie vrstvy. Nemôžeme myslieť iba pragmaticky, že cenné je len to, čo prináša zisk," dodáva spolulektorka na bratislavskom workshope, Nemka Barbara Kastnerová.

SkryťVypnúť reklamu

Kastnerová pôsobila istý čas aj v Centre Augusta Boala v brazílskom Riu de Janeiro. Svojimi divadelnými aktivitami nechce hovoriť len o problémoch ľudí na okraji spoločnosti, viac o ich schopnostiach a snoch. Obe svoju prácu vnímajú ako politický akt, tvrdia, že ich naučila oveľa viac vnímať celkové spoločenské problémy.

Na workshope, ktorý sa konal v divadle Stoka i v Štúdiu 12 Divadelného ústavu, sa zúčastnila aj Mária Wagnerová, ktorá pracuje s postihnutými deťmi v Dome Charitas sv. Jozefa v Spišskej Novej Vsi. "Veľmi veľa sme sa od našich lektoriek naučili. Doteraz sme sa snažili deti v našom ústave naučiť nejakým prvkom. Teraz zisťujem, aké je dôležité dávať im slobodu, ponúkať im určité impulzy a čakať na ich reakciu," hodnotí prínos svojej týždennej práce na workshope.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 584
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 303
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 115
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 336
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 917
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 860
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 397
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu