Vyšetrovacia komisia sa zatiaľ nepriklonila ani k jednej príčine nehody Antonova, pri ktorej zahynulo 42 ľudí. Na prístrojoch, ktorých činnosť zachytávala čierna skrinka, zatiaľ nenašli žiadny problém. Napriek tomu nemožno vylúčiť technickú poruchu, kým nedokončia expertízy trosiek. FOTO - TASR |
BRATISLAVA - Vyšetrovatelia januárovej leteckej nehody slovenského vojenského An-24, pri ktorom zahynulo v Maďarsku 42 našich vojakov, skontrolovali čiernu skrinku, preverujú trosky lietadla, majú závery maďarských vyšetrovateľov, ale stále nie je jasné či zlyhal ľudský faktor, alebo technika.
Milan Vanga z ministerstva obrany hovorí, že komisia sa nepriklonila ani k jednej príčine nehody. Na prístrojoch, ktorých činnosť zachytávala čierna skrinka, zatiaľ nenašli žiadny problém. Napriek tomu nemožno vylúčiť technickú poruchu, kým nedokončia expertízy trosiek. Čierna skrinka zachytáva len dvanásť parametrov.
"Do poslednej chvíle sa môže objaviť náznak technickej poruchy. Stále je to päťdesiat na päťdesiat," hovorí Vanga. Experti skúmajú kusy motora, plechy. Vyšetrovanie Maďarov zverejniť ministerstvo obrany nemôže a podľa Vangu sú to čiastkové výsledky, lebo Maďari nemali trosky. Hneď po nehode ich vojaci z Maďarska previezli na Slovensko.
Hlavný vojenský prokurátor Mikuláš Gardecký potvrdzuje, že nik "sa zatiaľ nemôže vyjadriť, že technika nezlyhala," kým nebudú všetky výsledky. Z hľadiska prokuratúry by mohli vyšetrovanie ukončiť v krátkom čase, lenže prokuratúra skúma veci z právneho hľadiska. "Nemôžeme urobiť konečné závery bez spolupráce s našou a maďarskou expertnou komisiou," hovorí Gardecký.
Na budúci týždeň by mohli začať lietať prvé lietadlá slovenskej armády. Od nehody nevzlietlo okrem záchranného a pohotovostného systému ani jedno. Prvé pôjdu do vzduchu pravdepodobne stíhačky a vrtuľníky, pridajú sa aj malé dopravné lietadlá L 410.
Armáda medzitým opakovane preškoľovala pilotov, častejšie bude robiť predletové kontroly. Druhé dopravné lietadlo An-24, ktoré armáde ostalo, zatiaľ ostane na zemi. Armáda tak okrem lietadiel L 410 zatiaľ nemá dopravné lietadlá. Do L 410 sa aj s posádkou zmestí najviac 20 ľudí a slúži skôr na výcvik parašutistov, ako na prepravu osôb. Sú to lietadlá konštruované na krátke vzdialenosti. (rf)