Zároveň však strany podstupujú riziko, že ak získajú voličov uprednostnením jedného regiónu, stratia ich v regióne, ktorý opomenú, upozorňuje politologička Darina Malová. Veľké spory o to, či uprednostniť severnú alebo južnú trasu diaľnice, boli už v minulosti. Južnú presadzovala najmä SMK.
Predčasné voľby by podľa ministerstva dopravy a Národnej diaľničnej spoločnosti nemali mať vplyv na výstavbu diaľnice na severe Slovenska, ktorá má pokračovať novým systémom PPP.
Systém spočíva v tom, že diaľnicu postavia súkromníci a štát ju potom spláca. Pilotným projektom má byť 30-kilometrový úsek Lietavská Lúčka - Turany s odhadovanými nákladmi 20 miliárd korún.
V Európe sa zatiaľ týmto spôsobom veľmi nestavia, vyskúšalo ho napríklad Maďarsko, ale veľmi dobré skúsenosti nemá. Súkromník stanovil také vysoké poplatky za používanie diaľnic, že po nich skoro nik nejazdil.
Financovanie systémom PPP je podľa Ľubomíra Vážneho zo Smeru v istých prípadoch možné, s pilotným projektom by sa však nemalo začínať na najťažších úsekoch.
Poslanec za HZDS Milan Cagala dáva prednosť štátnej výstavbe, lebo si myslí, že štátu banky požičajú relatívne výhodne.
Dnešné opozičné strany sú nejednotné v názore, či stavať radšej severnú alebo južnú trasu. Smer presadzuje najmä dostavbu severu a deliť peniaze medzi sever a juh v pomere 60 ku 40 percentám. Dnes ide na južnú vetvu 27 percent.
Podľa ministerstva dopravy by mal severný ťah až do Košíc fungovať už v roku 2010, ale podľa Smeru sú to chiméry a diaľnica bude o tri až štyri roky neskôr.
Viac peňazí pre južnú trasu chce aj KDH, keď podľa jeho podpredsedu Pavla Minárika treba hľadať "vyváženejšie riešenie, ktoré bude brať veľmi vážne do úvahy aj južný ťah". KDH sa bude snažiť aj o prepojenie medzi Pohroním a Považím cez Turčiansku dolinu.
Poslanec Cagala je naopak za urýchlenú dostavbu severného ťahu.
Autor: knm, rf