FOTO
Štát bude musieť vyplatiť paušálnu odmenu poradcovi, konzorciu pod vedením CA IB, zmluvne stanovenú na 2,6 milióna korún mesačne najviac na osem mesiacov. Môže to byť až 21 miliónov korún. Poradca by však prišiel o odmenu zhruba 186 miliónov, vypočítanú z víťaznej ponuky, a štát by mohol čeliť žalobe. Poradca totiž už svoju prácu urobil a doteraz neboli vznesené žiadne námietky proti jeho činnosti.
Cargo zas investora potrebuje. "Firmy, ktorým prepravujeme tovar, nám odchádzajú a od budúceho roka sa to môže ešte zhoršiť," povedal generálny riaditeľ spoločnosti Pavol Kužma. Investor by mohol tento trend podľa neho zastaviť a prípadne aj otočiť. Na to, aby si spoločnosť udržala klientelu, musí investovať do vozňov a rušňov. Od roku 1999 totiž nekúpila ani jeden nový vozeň a už 15 rokov ani jeden rušeň.
Osem uchádzačov, ktorí sa dostali do užšieho výberu, malo prístup do tzv. dataroomu. Dostali možnosť spoznať detailne obchodnú stratégiu alebo cenotvorbu firmy, čo môžu v prípadnom konkurenčnom boji využiť proti domácemu železničnému prepravcovi. Prípadný vstup niektorej z týchto spoločností na slovenský trh sa podľa Kužmu nedá vylúčiť, trh bude otvorený od roku 2007.
So vstupom investora sa spájajú aj zmeny v riadení spoločnosti a jej zamestnanosti. Dokáže manažment reštrukturalizovať riadenie podľa strategického plánu? "Budeme ho plniť, len je otázka, ako sa nám podarí udržať objem prepravy," odpovedal Kužma. Objem prepravy závisí aj od toho, ako sa vyvinie trh prepravy železnej rudy, uhlia, ropných produktov a hospodárska situácia v únii, Rusku a na Ukrajine.
Privatizačná komisia odporučila ministrovi dopravy za víťaza konzorcium Rail Cargo Austria a J&T. Minister dopravy Pavol Prokopovič čaká na politické rozhodnutie, či sa privatizácia dokončí. Hovorca investičnej skupiny J&T Maroš Sýkora sa k veci nechcel vyjadrovať.
Kužma za najväčšiu výhodu Carga považuje objem prepravy v porovnaní s nákladnou cestnou dopravou, ktorý je dobrým východiskom na ďalší rozvoj. Železničná nákladná preprava má dnes na Slovensku asi 20-percentný podiel, vo vyspelejších západných krajinách je to 9 až 15 percent. Podiel železničnej dopravy u nás mierne klesá. Za poklesom je ale okrem kamiónov aj konkurencia na koľajniciach. Ak Cargo nezíska silného strategického investora, konkurenčný tlak, v ktorom sa ocitne, sa bude stále zvyšovať.
Podiel jednotlivých druhov dopráv na prepravnom trhu
Druh 1999 2000 2001 2002 2003 2004
dopravy (tis. ton) % (tis. ton) % (tis. ton) % (tis. ton) % (tis. ton) % (tis. ton) %
železničná 49 115 24,32 54 177 21,39 53 588 21,36 49 862 22,17 50 521 21,42 49 756 20,75
cestná 151 251 74,91 197 411 77,95 195 716 78,00 173 616 77,21 174 153 73,84 178 028 74,24
ostatné 1 550 0,77 1 657 0,65 1 630 0,65 1 379 0,61 11 172 4,74 12 006 5,01
Celkom 201 916 100 253 245 100 250 934 100 224 857 100 235 846 100 239 790 100
Zdroj: ZS Cargo