Barborka (vpravo) so svojím spolužiakom a komunitnými pracovníčkami. Tie prišli pred časom na to, že dievča z rómskej osady malo dávno chodiť do školy. FOTO PRE SME - MILAN BERKO |
Dievča sa im zdalo zrelé na školskú dochádzku, hoci jeho matka si v prvej chvíli nespomenula ani na to, koľko má rokov.
"Barborka bola drobná a chudučká, takže ľahko zapadla medzi menšie deti. Napriek tomu sme mali pocit, že by mohla byť v školopovinnom veku," povedala komunitná pracovníčka Silvia Karácsonyová. Po tom, čo zistili skutočný Barborkin vek, pustili sa do organizovania povinnej školskej dochádzky. "Dieťa vo vývoji niekoľko rokov zaostávalo za svojimi rovesníkmi a nevedelo poriadne po slovensky. Nenavštevovalo žiadne predškolské zariadenie a dohovorilo sa iba v rómčine," dodáva komunitná pracovníčka. Spolu s kolegami zisťovali, ako mohlo dvojročné omeškanie vzniknúť.
"Matka vôbec nevedela, kedy treba dať dieťa do školy a ísť s ním na zápis. Bola s dieťaťom na psychologickom vyšetrení, kde Barborke povolili odklad školskej dochádzky. Mala prísť na ďalšie vyšetrenie, no na to už pozabudla," dodáva Karácsonyová. Komunitní pracovníci hneď rozbehli prijatie žiačky do špeciálnej základnej školy v Kremnici. Teraz chodí na týždňové pobyty a prvácke učivo zvláda napriek ľahkému mentálnemu postihu veľmi dobre. "Škola nám vo všetkom vyšla v ústrety a robia maximum pre to, aby Barbora dvojročný sklz dobehla. Myslím, že zatiaľ sa jej to darí veľmi dobre," dodáva Karácsonyová
O doučovanie majú záujem rómske matky
Prostredníctvom fondu sociálneho rozvoja spustili vlani v Starej Kremničke projekt s názvom Harmónia rómskej komunity. Jednou z priorít je vzdelanie. Komunitná pracovníčka Silvia Karácsonyová so svojimi asistentmi Luciou Chromčákovou a Milanom Berkom doučujú rómske deti každý deň. Sledujú, v ktorých predmetoch v škole zaostávajú. "Starosta obce nám vo všetkom vychádza v ústrety, a tak môžeme využívať na vzdelanie detí všetky dostupné metódy. Snažíme sa ich učiť hlavne hrou," hovorí Chromčáková. Zaujímavosťou je, že o doučovanie už prejavili záujem aj niektoré rómske matky a chcú naň chodiť spolu s deťmi. Vzdelanostná úroveň je veľmi slabá. Ani jeden zo 160 Rómov nemá stredoškolské vzdelanie, malé percento má výučný list, veľká časť nemá ukončené ani základné. (eta)